Gå til innhold

Microsoft går i strupen på Steam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? De prøvde vel å gjøre definitive edition av AoE eksklusivt der, men det floppet jo helt, og kom til slutt også til Steam. Skulle bare mangle at de tar mindre av kaka. Blir som om en Renault Zoe skulle ha kostet det samme som en Tesla Model S. 

Ser også at artikkel etter artikkel rapporterer at Steam tar 30% flatt uten å nevne at det kan gå ned til både 25% og 20%. Litt dårlig gjort, det betyr jo at Microsoft har tatt mer av kaka enn hva Steam gjør for de spill som har nådd tersklene satt for reduksjon, eller de spill som har fått unntak gjennom Steam direct programmet. Slik jeg leser sitatet kan det også virke som at disse tersklene går på hva en utvikler/utgiver totalt selger over alle spill de har i sin portefølje. Og at når man først har nådd tersklene er det gjeldende fra begynnelsen av på nye utgivelser.

«Normally, Valve takes around 30 percent of all game sales on Steam, with some exceptions for games from smaller developers in its Steam Direct program. That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut.»

www.theverge.com/platform/amp/2018/11/30/18120577/valve-steam-game-marketplace-revenue-split-new-rules-competition

Endret av Kron
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (4 timer siden):

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? De prøvde vel å gjøre definitive edition av AoE eksklusivt der, men det floppet jo helt, og kom til slutt også til Steam. Skulle bare mangle at de tar mindre av kaka. Blir som om en Renault Zoe skulle ha kostet det samme som en Tesla Model S. 

Ser også at artikkel etter artikkel rapporterer at Steam tar 30% flatt uten å nevne at det kan gå ned til både 25% og 20%. Litt dårlig gjort, det betyr jo at Microsoft har tatt mer av kaka enn hva Steam gjør for de spill som har nådd tersklene satt for reduksjon, eller de spill som har fått unntak gjennom Steam direct programmet. Slik jeg leser sitatet kan det også virke som at disse tersklene går på hva en utvikler/utgiver totalt selger over alle spill de har i sin portefølje. Og at når man først har nådd tersklene er det gjeldende fra begynnelsen av på nye utgivelser.

«Normally, Valve takes around 30 percent of all game sales on Steam, with some exceptions for games from smaller developers in its Steam Direct program. That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut.»

www.theverge.com/platform/amp/2018/11/30/18120577/valve-steam-game-marketplace-revenue-split-new-rules-competition

Stemmer. Takk for påpekningen. :) Har oppdatert artikkelen med disse tallene nå. Steam går ned til 25 og 20 prosent etter at man har solgt for om lag 80 millioner og 400 millioner kroner. Bra for de som selger mest – kjipt for de mindre kjente som selger mindre, I guess? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kron skrev (5 timer siden):

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? 

Jeg tipper folk som kjøper digitalt til Xbox, eller kjøper ekspansjonspakker til abonnementet de har på PC.

Endret av RRhoads
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Arodem skrev (52 minutter siden):

Stemmer. Takk for påpekningen. :) Har oppdatert artikkelen med disse tallene nå. Steam går ned til 25 og 20 prosent etter at man har solgt for om lag 80 millioner og 400 millioner kroner. Bra for de som selger mest – kjipt for de mindre kjente som selger mindre, I guess? 

Sant nok. Men det er nok de store utgiverne Valve er mest bekymret for å miste til konkurrentene, og denne endringen var nok hovedsakelig med tanke på disse. Små utviklere har vel egentlig ikke noe å tape på å ha spillene sine på steam uansett. Det er ikke disse som er målet for Epics oppkjøp av eksklusive avtaler heller.

En annen ting må også nevnes. På steam har utgivere muligheten for å selge keys som aktiverer spillet på steam. Alle spill du finner i fysiske utgaver på f.eks. Elkjøp og som må aktiveres på steam er ett eksempel på det. Og er også hvorfor tjenester som greenmangaming kan eksistere. Steam tar 0,- for disse aktiveringene. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 hours ago, Gavekort said:

Super med konkurranse. Håper bare ikke vi ser mer kupping med eksklusivitetsavtaler.

Blir spennende å se hvor man får kjøpt fremtidige Microsoft-titler fra Bethesda osv. De eier en ganske stor andel av utviklerne og utgiverne, så selv om de ikke klarer å overtale andre utgivere til å være eksklusive på MS Store (eller hva den heter denne uka), så merker en det fort hvis deres "egne" spill kun blir tilgjengelig der.

Vil tippe dette også er en grunn til dette stuntet, siden man ikke merker det på sluttsummen om ens egen butikk eller ens egen utvikler får profitten uansett.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (33 minutter siden):

Blir spennende å se hvor man får kjøpt fremtidige Microsoft-titler fra Bethesda osv. De eier en ganske stor andel av utviklerne og utgiverne, så selv om de ikke klarer å overtale andre utgivere til å være eksklusive på MS Store (eller hva den heter denne uka), så merker en det fort hvis deres "egne" spill kun blir tilgjengelig der.

Vil tippe dette også er en grunn til dette stuntet, siden man ikke merker det på sluttsummen om ens egen butikk eller ens egen utvikler får profitten uansett.

Kan være de tenker i samme bane som Ubisoft som utgir på sin egen klient pluss Epic sin. Jeg lurer på om Steam føler seg presset etterhvert til å redusere prosenten de tar med enda mer. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Dette er bare steg 1. Senere i år vil MS slippe en ny versjon av MS store med helt ny og redesignet storefront som blir mer tilsvarende alternativene. 

Men, det som er mest spennende er endringene for utviklerne. 

På toppen av denne endringen har MS implementert native støtte for Android-apper i Windows. Så får man støtte for APK, EXE og MSI filer uten repacking i MS Store, som betyr en ganske stor endring i seg selv. 

Den største endringen vil imidlertid være at utviklere med egne Content Distribution Nettverk og Commerce løsninger vil kunne implementere disse for apper publisert i MS store. I praksis betyr det at Epic kan distribuere Fortnite gjennom MS store, men uten å bruke MS sin backend, og uten at MS tar prosenter av Epics omsetning. En dramatisk forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...