Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor hen anbefaler dere at jeg bestiller elektroniske komponenter (motstander, ICer, kondensatorer osv.) fra, uten at det blir for mye rot med toll, moms, porto og andre utgifter?

Jeg har tidligere bestilt fra Farnell -det begynner å bli en stund siden, men jeg mener å huske at det ikke kom noen overraskende avgifter i tillegg, noe det ofte gjør om man kjøper fra utlandet. Men det regnes vel som en "norsk" nettbutikk der norsk moms er inkludert.
Andre "norske" forhandlere (iallefall ut fra nettstedsadressen å dømme) som jeg har funnet er:

RS components
Mouser
Digikey
Elfa

Er det noen som har erfaringer med disse og kan fortelle om prisnivå, utvalg, leveringsvalg og om avgifter er inkludert eller kommer som en overraskelse i ettertid?

Det finnes andre nettbutikker i utlandet, men det er slitsomt å ikke helt vite hvor mye avgifter man må betale i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RS Components, Mouser og Digi (Digikey) sender i hovedsak fra utlandet, samme måte som Farnell. Rask levering (1 -2 dager fra England / UK til Oslo), men koster litt hvis du bestiller lite om gangen (noen av dem har gratis frakt hvis du kommer over et visst beløp). RS og Mouser kan man bestille fra som privatperson. Hos Digi må du ha firma (org. nr.). Hos Digi tror jeg det er slik at hvis du har valgt NOK i innstillingene i nettbutikken, så er MVA inkludert, og da kommer ingen avgifter i tillegg. Hvis du velger en annen valuta så får du avgifter i tillegg (og da benytter fraktselskapene sjanse til å ta eget gebyr i tillegg) - dette bør du sjekke, ikke sats på at det jeg skriver her er 100% - det skjer endringer fra tid til annen.

Hos disse selskapene som er nevnt så kan du ofte velge vanlig eller ekspress levering, men ikke hvilket selskap de bruker (noen har avtale med feks. UPS, andre med Fedex, andre med DHL)

Endret av tingo
levering UK -> Oslo
Lenke til kommentar

Bjerknez: AliExpress er nok greit for kontakter, ledninger, skruer osv. Har selv handlet slikt derfra. Men ville aldri kjøpt kondensatorer, ICer, transistorer osv. der. Alt for stor risiko for fake produkter.

Tingo: ja, ser ut som alle nevnte firma benytter seg av fraktselskap -noe som er en pine og plage som privatperson (man vet aldri når de kommer, og noen ganger gidder de rett og slett ikke og bare raporterer at "kunden var ikke hjemme" og man må dermed dra til innimellom avsidesliggende fraktmottak for å hente). Jeg foretrekker heller å hente hos Posten eller Postnord til en tid som passer meg, men nok om det 😉

Takk for tips om å velge NOK i innstillingene -går ut fra at prinsippet er likt for alle de som har "no." nettadresser, og at de da inkluderer norsk MVA og porto ved betaling slik at det ikke kommer noen avgifter utenom.
Hvilke av disse firmaene har du best erfaring med og kan anbefale videre for en hobbybruker? Altså, kjøp av mindre antall like komponenter og totalt et relativt lite beløp hver gang (kr. 500-1500 eller noe slikt).

Lenke til kommentar
minimax skrev (18 minutter siden):

Bjerknez: AliExpress er nok greit for kontakter, ledninger, skruer osv. Har selv handlet slikt derfra. Men ville aldri kjøpt kondensatorer, ICer, transistorer osv. der. Alt for stor risiko for fake produkter.

Tingo: ja, ser ut som alle nevnte firma benytter seg av fraktselskap -noe som er en pine og plage som privatperson (man vet aldri når de kommer, og noen ganger gidder de rett og slett ikke og bare raporterer at "kunden var ikke hjemme" og man må dermed dra til innimellom avsidesliggende fraktmottak for å hente). Jeg foretrekker heller å hente hos Posten eller Postnord til en tid som passer meg, men nok om det 😉

Takk for tips om å velge NOK i innstillingene -går ut fra at prinsippet er likt for alle de som har "no." nettadresser, og at de da inkluderer norsk MVA og porto ved betaling slik at det ikke kommer noen avgifter utenom.
Hvilke av disse firmaene har du best erfaring med og kan anbefale videre for en hobbybruker? Altså, kjøp av mindre antall like komponenter og totalt et relativt lite beløp hver gang (kr. 500-1500 eller noe slikt).

Jeg har kjøpt hundrevis av transistorer, motstander, IC`er og en drøss annet fra Aliexpress. Har enda til gode og oppleve at noe ikke fungerer som det skal. Selvsagt får man også mye fake fra AliExpress, men det er i mine øyne ganske enkelt å se hva som er fake og ikke. Se på antall salg og les tilbakemeldinger og søk litt på nett før du bestiller. 

Hvis man feks. tror man får et 9.900mA 18650 batteri for 20 kroner, så har man ikke gjort nok research. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Selvsagt får man også mye fake fra AliExpress, men det er i mine øyne ganske enkelt å se hva som er fake og ikke.

Tror man må være ekstra ops på alt elektronikk fra ebay og aliexpress er noe som er åpenbart, men man kan jo bli overrasket også, mye selges fra gata, men man har jo money back warranty selv om det ikke dekker returkostnaden. Så man må ofte bevise eller sansynliggjøre at man har falsk vare, er ikke så lett hvis selgeren nekter og beskylder kjøper for juks.  For de som forfalsker prøver å gjøre den så ekte som mulig men har man ekte og falsk vare er kanskje mulig å se på trykket om fargen er andeledes.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Tror man må være ekstra ops på alt elektronikk fra ebay og aliexpress er noe som er åpenbart, men man kan jo bli overrasket også, mye selges fra gata, men man har jo money back warranty selv om det ikke dekker returkostnaden. Så man må ofte bevise eller sansynliggjøre at man har falsk vare, er ikke så lett hvis selgeren nekter og beskylder kjøper for juks.  For de som forfalsker prøver å gjøre den så ekte som mulig men har man ekte og falsk vare er kanskje mulig å se på trykket om fargen er andeledes.

Jeg er vertfall ikke bekymret. 

jeg skal ikke akkurat bygge en romrakett. 

Man forhandler ikke med selgeren, men med AliExpress. En feil mange gjør. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å oppklare litt. 

AliExpress er bare en distributør. En gigantisk nettbutikk hvor mange kinesiske firmaer trolig betaler for å få lov til å selge igjennom. AliExpress står altså for alt med betalinger etc. og gjøre og det er dem som styrer alt sammen. Selgeren i dette tillfellet fungerer mer som en supportperson som kan svare på spørsmål rundt produktet. 

Derfor finnes det en "open dispute" funksjon på AliExpress. Da går man utenfor selgeren og rett til kilden. Så lenge man har bevis (jeg tar bilde av alle pakker jeg får samt innmaten når jeg åpner dem og evt. dokumenterer feil hvis det er noen) så får man lett pengene tilbake. 

Det har skjedd meg ca. 6-7 ganger at noe har blitt ødelagt under frakt, eller at produktet ikke har holdt hva det lover. Jeg har fått godkjent "disputen" hver gang og pengene er på konto innen 2-3 uker. Jeg får også beholde produktet.

Selgeren derimot må uansett ta kontakt med AliExpress for å fikse dette.

Man kan selvsagt spørre selgeren først om han kjapt kan sende deg en ny enhet etc. Da går det fortere. Men jeg kontakter alltid AliExpress og krever "refound" så kjøper jeg heller produktet på nytt etc. 

De enorme summene jeg har spart ved å handle på AliExpress kontra andre steder er gigantiske. Selv Youtubere som Andreas Spiess (The man with the german accent) handler kun på AliExpress og han er ingeniør. Han har også laget en egen video angående kvaliteten man får fra AliExpress når det kommer til elektroniske komponenter. 

Enkelte norske nettbutikker handler også direkte fra AliExpress og selger varene her hjemme for 10 ganger summen. 

Ta en titt på denne feks.:
https://altitec.no/stromforsyning-0-5a-0-60v-med-led-display.html

Og denne:
https://www.aliexpress.com/item/33017602600.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.11b976f8A0ql4h&algo_pvid=da286387-9831-4f79-b91f-6c67a8e6cff3&algo_expid=da286387-9831-4f79-b91f-6c67a8e6cff3-17&btsid=0b0a555916202698079585280e53c0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ser du noen likheter?

Denne koster 300 kroner på AliExpress og over 2.500 kroner hos Altitec. 

Firmaer rundt om ellers i verden vil selge med profitt og da skal du ikke fortelle meg at man ikke finner kinesiske komponenter i det meste av elektronikk i dag. iPhone, Samsung, Playstation etc. blir alle levert med komponenter fra Kina i mer eller mindre grad. Alt handler om lav pris på innkjøp for størst mulig avkastning. 

Til hobbybruk vil jeg tro det er helt trygt og handle fra AliExpress. men ja, man må være våken og ikke slavisk trykke kjøp på det som er rimeligst. Man må gjøre litt research og bruke hodet :) 

Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 7:59 PM, minimax said:

Takk for tips om å velge NOK i innstillingene -går ut fra at prinsippet er likt for alle de som har "no." nettadresser, og at de da inkluderer norsk MVA og porto ved betaling slik at det ikke kommer noen avgifter utenom.

Ikke gå ut fra det - sjekk betingelsene hos hvert enkelt firma du lurer på å handle hos.

Lenke til kommentar
On 5/6/2021 at 5:02 AM, Bjerknez said:

Enkelte norske nettbutikker handler også direkte fra AliExpress og selger varene her hjemme for 10 ganger summen. 

Ta en titt på denne feks.:
https://altitec.no/stromforsyning-0-5a-0-60v-med-led-display.html

Og denne:
https://www.aliexpress.com/item/33017602600.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.11b976f8A0ql4h&algo_pvid=da286387-9831-4f79-b91f-6c67a8e6cff3&algo_expid=da286387-9831-4f79-b91f-6c67a8e6cff3-17&btsid=0b0a555916202698079585280e53c0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ser du noen likheter?

Denne koster 300 kroner på AliExpress og over 2.500 kroner hos Altitec.

Godt poeng! Men er den fra AltiTec NEMKO gokjent, og dermed lovlig for bruk i Norge?

Ser at AliExpress kan være bra for mye, og takk for oppklaring. Mye jeg ikke visste.
Jeg stiller meg nok dog fortsatt kritisk til å kjøpe kondensatorer, ICer og slikt fra andre enn velkjente og renomerte firma. Så kan jeg kjøpe de mindre kritiske tingene derfra og eBay osv.

Lenke til kommentar
13 hours ago, tingo said:

Ikke gå ut fra det - sjekk betingelsene hos hvert enkelt firma du lurer på å handle hos.

Ja, det er nok lurt. Men ikke alltid like tydelig forklart. Vurderer å lage en bestilling fra Mouser (forhåpentligvis like over minimum for gratis frakt) så får jeg se på dette som en utprøving -om sluttsummen blir det jeg betaler Mouser eller om det dukker opp fortollingsgebyr osv. i tillegg utenom.
Noen her som har brukt Mouser? Har hørt at de skal være bra, men har ingen personlig erfaring.

Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

Godt poeng! Men er den fra AltiTec NEMKO gokjent, og dermed lovlig for bruk i Norge?

Ser at AliExpress kan være bra for mye, og takk for oppklaring. Mye jeg ikke visste.
Jeg stiller meg nok dog fortsatt kritisk til å kjøpe kondensatorer, ICer og slikt fra andre enn velkjente og renomerte firma. Så kan jeg kjøpe de mindre kritiske tingene derfra og eBay osv.

Man får også mye juggel på AliExpress, men dem som opplever det har som sagt gjort dårlig research. Så langt har jeg til gode og få noe som ikke holder det som er lovet. 

Men husk at kinesere har en helt annen tilnærming når det kommer til beskrivelse av produktet. Dem drar gjerne på litt ekstra når det kommer til egenskapene. Men det forstår man som sagt når man leter på spec sheet etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...