Gå til innhold

Vi har testet Skoda Enyaq: Romslig familiebil med god rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at VAG-konsernet sliter med software-delen enda. Er vel ikke så lett å finne gode programmerere på denne siden av Atlanternen.

Sitat

I en elbil er det selvsagt svært nyttig at bilen har en idé om hvor langt man kan kjøre og når det er lurt å stoppe for å lade. Legger du inn en kjørerute fikser Enyaq dette, slik at du kan være ganske trygg på å ikke ende opp strømtom langs en øde landevei.

Vi opplever imidlertid ikke funksjonen som spesielt intelligent. For eksempel foreslår bilen gjerne ladestopp, men forslagene er ofte ulogiske. Vi kjenner de aktuelle rutene vi kjørte godt, og så umiddelbart at det skurret.

For eksempel ønsker bilen at vi kjører innom en 50 kilowatt-lader nær Gol. Her er det mye raskere alternativer tilgjengelig. 

Videre foreslo bilen ladestopp forholdsvis nærme destinasjonen. Også da på en 50 kilowatt-lader (150 kilowatt er tilgjengelig i nærheten), men den mente i tillegg at vi måtte stå og lade en time. En times lading for å nå frem til destinasjonen et par mil unna er et snodig forslag, og tyder på at Volkswagens programvareavdeling ikke er helt i mål her.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen oversette denne setningen:

"På langtur opplevde vi at bilen hadde mer strøm på batteriet enn vi ønsket da vi stoppet for å lade, ettersom forbruket er relativt lavt og sjåføren da har behov for et stopp før bilen."

Er det negativt at forbruket er relativt lavt???

Muligens er setningen skrevet i fylla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Xantippe said:

Kan noen oversette denne setningen:

"På langtur opplevde vi at bilen hadde mer strøm på batteriet enn vi ønsket da vi stoppet for å lade, ettersom forbruket er relativt lavt og sjåføren da har behov for et stopp før bilen."

Er det negativt at forbruket er relativt lavt???

Muligens er setningen skrevet i fylla.

 

For noen som ønsker å teste ladehastighet, så er det negativt at det er for mye strøm igjen på batteriet. Hvis du skal hoppe 200 km til neste ladestopp, så får du de 200 km raskere fra lav prosent, men hvis du har høy prosent så har du jo allerede nok strøm til å klare det. Og da mener jeg ikke alkohoprosent altså...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (14 minutter siden):

Kan noen oversette denne setningen:

"På langtur opplevde vi at bilen hadde mer strøm på batteriet enn vi ønsket da vi stoppet for å lade, ettersom forbruket er relativt lavt og sjåføren da har behov for et stopp før bilen."

Er det negativt at forbruket er relativt lavt???

Muligens er setningen skrevet i fylla.

Det handler om 'ladeoptimalisering'. ;)

Bilen lader raskere ved lav SoC så for å tilbringe minst mulig tid ved laderen er det ønskelig å ankomme med minst mulig strøm på batteriet. Her bruker visst bilen mindre strøm enn ventet så de får aldri full effekt fra laderen siden batteriet har 'for høy' SoC. Det virker som testerne gir skylden for at bilen ankommer laderen med 'høy SoC' på dårlig programvare i bilen.

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Ikkje lett å gjere folk til lags når til og med eit lågt forbruk blir negativt. Sjåføren får ev. bruke litt ekstra effekt ved å skru på varmen og åpne vindauge eller ikkje lade bilen like mykje før ein sånn tur.

Det ser jo nesten ut som det foreslås 😂 De kan jo prøve, og se om de kommer fortere frem ved å starte med mindre på batteriet. Jeg venter ikke i spenning. 

Sitat

Selv om man alltid kan ønske seg enda kortere ladetider, kan man selv påvirke dette noe ved å tenke strategisk på langtur. For eksempel kan det være like greit å starte en tur mellom øst og vest uten å lade batteriet helt opp på forhånd.

 

Lenke til kommentar

"Vi notererer oss for øvrig et forbruk på rundt 35 kilowattimer per 100 kilometer med daglig småkjøring. Dette handler om at bilen bruker energi på gjentatt oppvarming av kupeen. I praksis kan du da kjøre over 200 kilometer før du må lade. Har du lademulighet hjemme er ikke dette et problem."

Problemet er at bilen, i likhet med sine konsernsøsken, varmer opp batteriet til 13 grader uan-pokkers-sett. Mange av oss har påpekt ovenfor VW i diverse fora at vi ikke ønsker det, at vi for eksempel får en eko-knapp til korte turer.

Lenke til kommentar

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, DDDD said:

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

Ah, perfekt troll-åte! Håper noen biter på 😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, molna said:

Er det ikke mulig å deaktivere de rattsensorene?

Jeg holder oftest i rattet nede. 10 på to kun i bytraffikk eller tett trafikk.

Det er ikke mulig å deaktivere de slik at travel assist forblir på uten å varsle. Men når jeg prøvekjørte er jeg rimelig sikker på at jeg tok kl syv-åtte på rattet for å kvittere varslingen. Jeg hadde til og med plasthansker på, jfr Møllers gode smittevern. Kan hende at jeg styrte litt på rattet samtidig.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, DDDD said:

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

Synd at Faren din ikke kjøpte en zafira opc da 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DDDD skrev (7 timer siden):

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

Født med "sølvskje i kjeften", og blir "pissed" fordi man er fullstendig bortskjemt og for en gangs skyld ikke får viljen sin? Typisk norsk?

Heller enn å bli glad for at man faktisk har en bil og får oppleve det som burde glede en, som bilturer/ferier, så velger du å sutre og bli sint pga at bilvalget ikke falt i din smak. Min sympati får du ikke. Ikke det at du har bedt om det, men påpeker det likevel.

Ingen av mine foreldre har hatt bil overhode, selv om pappa prøvde å ta lappen i godt voksen alder, noen få år før han fikk påvist Parkinson. Selv var vi kjempehappy hver gang vi fikk være med på tur med naboer, venner og bekjente, inkludert kjærester til en av mine mine 4 eldre søsken.

Eller da eldstebroren min fikk sin egen bil. Og lappen måtte jeg fint betale selv av penger jeg tjente på å jobbe i helger og egentlig alt for ofte midt i uken også. Når jeg skulle ha meg min første bil, så måtte jeg fint bla opp pengene selv. Ikke fordi foreldrene mine ikke ville hjelpe, men enforsørger-familie og 5 unger i flokken, så måtte det snues på kronene.

Jeg velger heller å se positivt på alt de har bidratt med, heller enn å se negativt på det de ikke kunne eller ikke kunne prioritere. Så kan jeg bestemme selv hva jeg vil kjøpe med mine egne penger. Forhåpentligvis fører det til at jeg fokuserer på det positive. Og så driter jeg en lang marsj i om noen mener bilen er mindre pen eller feil på den eller den måten. 

Nei, legg fra deg sutringen, gi faren din en god klem og si at du er glad i ham for alt han har gjort for deg, om du fremdeles kan. 

😉

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, DDDD said:

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

Herlig komedie :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DDDD skrev (7 timer siden):

Herregud for en gørrkjedelig bil. En må virkelig hate barna for å komme hjem med en sånn en.
Dette sendte meg rett tilbake til tiden når pappa kom hjem med en splitter ny Opel Zafira. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for kjøpet og hvor mange kjedelige bilturer jeg måtte lide meg gjennom.

Du kan få denne og I.D 4 med AWD og 300 hk snart. Da gjør bilen 0-100 på 6.5 sek og er litt mer gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...