Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips for første brukt-MC? Korte og middels lange turer


Helm

Anbefalte innlegg

Mener å huske jeg klarte å kjøre VFRen min med vtec-motor på 0,8 l/mil innimellom da jeg var... *host* yngre. Og det var 800ccm. Så tviler ikke på at en eldre FJ1200 kan dra det samme med langt (litt) høyere fart.

Men noe var galt ja, i hodet vel og merke. Heldigvis vokser man opp og modnes en tanke. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sammenligner med andre sykler med lignende store motorer (over 1000cc), alle bruker mye mindre enn Yamaha FJ1200. BMW R1200 GS bruker mye mindre.

Selv 1300R Hayabusa bruker mindre enn FJ1200.

Hva driver Yamaha på med? Er Yamaha generelt "tørst"?

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Jeg antar dette må være grunnen til at noen anbefalte sterkt innsprøytning her i tråden. Når jeg leste rådet tenkte jeg bare vedlikehold og driftssikkerhet.  FJ1200 har ikke bare forgasser, den har fire stk forgassere. :ninja:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

On 5/16/2021 at 8:04 AM, Helm said:

Jeg antar dette må være grunnen til at noen anbefalte sterkt innsprøytning her i tråden. Når jeg leste rådet tenkte jeg bare vedlikehold og driftssikkerhet.  FJ1200 har ikke bare forgasser, den har fire stk forgassere. :ninja:

 

Norske motorsyklister kjører typisk fra noen hundre km, opp til kanskje 3000km, i året. Bensinforbruk er en ikke-sak for de fleste. Diftsikkerhet og pålitelighet handler vel så mye om hvor godt de tåler å stå lagret enn hvor slitesterke de er.

Grunnen til å unngå forgasser har med vedlikehold å gjøre, og at du er i en prisklasse hvor det er lett å unngå. Med fire forgassere er ihvertfall to av dem "umulig" å komme til, og det er litt kunst å justere de til å gå helt perfekt likt. Dog, nyere japanske motorer trenger ikke så mye justering når de først er satt riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/30/2021 at 7:56 AM, Hanhijnn said:

Hadde det på en BMW K100 (1000ccm) 85-modell.

K100 synes jeg er utrolig pen, i alle fall den hvite som er avbildet i Wikipedia.

Den har vistnok kallenavnet "flying brick", uten at jeg skjønner hvorfor. Det er noen K100 på Finn men ingen er like pene som denne:

spacer.png

Jo, utseendet er en viktig faktor. Jeg vil ha noe jeg liker å se på, akkurat som med alt annet man kjøper.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (10 timer siden):

K100 synes jeg er utrolig pen, i alle fall den hvite som er avbildet i Wikipedia.

Den har vistnok kallenavnet "flying brick", uten at jeg skjønner hvorfor. Det er noen K100 på Finn men ingen er like pene som denne:

spacer.png

Jo, utseendet er en viktig faktor. Jeg vil ha noe jeg liker å se på, akkurat som med alt annet man kjøper.

Tilnavnet "Flying brick" fikk den p.g.a. motorkonstruksjonen, som var temmelig ukonvensjonell, og er det vel enda. Motoren (som du ser på bildet) er en liggende rekkefirer, hvor sylindrene peker horisontalt ut på venstre side. Det gir motoren et utseende (og størrelse) som en Leca-blokk. Derav uttrykket "flying brick". En konsekvens av den spesielle motorstillingen var at når MC'en sto på sidestøtta så rant noe olje forbi stempelringene og inn i forbrenningskammeret, med solid blårøyk som resultat, ved oppstart. Men det gav seg veldig fort, så ikkeno problem. Selve motoren skal visstnok være en kopi av en 1,0 L bensin bilmotor fra Renault.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...