Jump to content
Helm

Tips for første brukt-MC? Korte og middels lange turer

Recommended Posts

Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Tracer og Versys har ingenting med adventure å gjøre. Den eneste forskjellen fra en vanlig gatesykkel er at den er noe høyere og har en annen sittestilling. 

Nå sa jeg ikke det heller. Men om man setter Tracer og Versys ved siden av hverandre er det liten tvil om hvem som "heller mot adventure-segmentet", som jeg nevnte. Det er gatesykler, uten tvil, og har ingenting off road å gjøre. Men følelsesmessig er Versys mer mot det segmentet, siden Tracer er en rampete morosykkel. Med annen sittestilling, som du sier.

Share this post


Link to post

Versys 650 og Tracer 700 tror jeg er ganske like i funksjon. Jeg klarer ikke si hva som gjør at evt. Versys er mer adventure preget. Men så har jeg heller aldri kjørt en Versys.

Share this post


Link to post
15 hours ago, mobile999 said:

>Eksos skal nytes, katalysator ødelegger appetitten.

Det er tvilsomt at dette er noe problem opp til euro5 motorsykler (les veldig nye).

Katalysatorer på biler gjorde at eksosen luktet mer som gym-bag allerede på tidlig 00-tall.

Euro 5 kom for biler i 2009.

 

4 hours ago, Bjerknez said:

Skal du ha en adventure lignende sykkel som ser bra ut, så ville jeg tatt en nærmere titt på denne:

Fin sykkel, men hva er det?

 

Share this post


Link to post

Jeg tar til meg det dere sier.

Jeg snublet over Yamaha TDM også, den ser ut til å ligne andre forslag her. Ca halvparten så vakker som FJ1200 men likevel pen.

 

Jeg klarer kanskje å bestemme meg for hva jeg helst vil ha (FJ1200 i topp stand, bare kjørt av en prestefrue), men til syvende og sist blir det nok avgjort av hva som er tilgjengelig til en OK pris.

 

FJ1200 og 1200GS veier omkring 250-266 kg. Andre "lettere" sykler veier omkring 210 kg, tallene høres ikke så forskjellige ut men 50 kg forskjell merkes kanskje godt. Men om en 50 kg tyngre sykkel føles 50 kg tyngre er en annen sak.

Hvis 266 kg tipper over ende blir det tungt å få den opp. Herregud. Medfølger jekk? 😆

Edited by Helm

Share this post


Link to post
3 hours ago, Bjerknez said:

Ducati Multistrada 950. 

Veldig dyr ny sykkel, priser på Finn ligger rundt 212000. Det er en halv bil omtrent.

Ducati er italiensk, er det god kvalitet? Bedre enn Fiat?

 

Share this post


Link to post
Helm skrev (7 timer siden):

Jeg snublet over Yamaha TDM også, den ser ut til å ligne andre forslag her. Ca halvparten så vakker som FJ1200 men likevel pen.

Denne tikket inn på finn i dag: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=50413022

Den har til og med abs.

Mange er ikke fornøyd med gassresponsen på den, men det kan visst fikses. Det viktigste er at du liker å kjøre den og unngår å skaffe deg en for tung sykkel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (6 timer siden):

Denne tikket inn på finn i dag: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=50413022

Den har til og med abs.

Mange er ikke fornøyd med gassresponsen på den, men det kan visst fikses. Det viktigste er at du liker å kjøre den og unngår å skaffe deg en for tung sykkel.

Jepp. TDM er veldig gode sykler. Anbefales på det varmeste, spesielt til en fersk motorsyklist.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 5/6/2021 at 1:55 AM, mobile999 said:

Denne tikket inn på finn i dag: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=50413022

Den har til og med abs.

Mange er ikke fornøyd med gassresponsen på den, men det kan visst fikses. Det viktigste er at du liker å kjøre den og unngår å skaffe deg en for tung sykkel.

Takk for tipset! Men akkurat den varianten av TDM har et framparti som er for spesielt. Jeg synes det ser rart ut, litt sånn spisst og rundt på samme tid.

Vekt er oppgitt til 223 kg, det er bare 40 kg lettere enn hva som har blitt beskrevet som tunge beist (FJ1200). Det er ikke det at vekten skremmer meg, jeg bare nevner den.

 

Share this post


Link to post

Jeg tror dette kan bli vanskelig. Hvis jeg hadde valgt motorsykkel pga utseendet ville jeg gått glipp av mye kjøreglede.

Det er en grunn til at ekspertene anbefaler f.eks. BMW F650GS (ca.2003-2007) og Yamaha XT660Z Tenere i steden for "R1200GS" og lignende (det er ikke utseendet).

Du bør se og prøve motorsykkelen. Bilder og realitet fremstår litt forskjellig. Det er helt vanlig at folk tror de "ikke vil like" en motorsykkel, men det blir noe annet når de har kjørt den.

Forøvrig ser en TDM900 mye bedre ut enn en TDM850. ;)

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (På 8.5.2021 den 4.49):

Jeg tror dette kan bli vanskelig. Hvis jeg hadde valgt motorsykkel pga utseendet ville jeg gått glipp av mye kjøreglede.

Det er en grunn til at ekspertene anbefaler f.eks. BMW F650GS (ca.2003-2007) og Yamaha XT660Z Tenere i steden for "R1200GS" og lignende (det er ikke utseendet).

Du bør se og prøve motorsykkelen. Bilder og realitet fremstår litt forskjellig. Det er helt vanlig at folk tror de "ikke vil like" en motorsykkel, men det blir noe annet når de har kjørt den.

Forøvrig ser en TDM900 mye bedre ut enn en TDM850. ;)

"Ekspertene" anbefaler ensylindret motorsykkel altså? Hva anbefaler du da? 😉

Da er tipset om å prøve først ekstra viktig.

Share this post


Link to post

1200 som første motorsykkel, litt voldsomt?

Tror man vil ha det mye morsommere på en mindre en. En pent brukt 650 de første 1-2 sesongene. En litt rimelig en så det ikke er krise om man velter den (det finnes to typer motorsyklister; de som har veltet, og de som kommer til å gjøre det.) , så vet man mer hva man gjør når man handler den "endelige" sykkelen.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, MailMan13 said:

1200 som første motorsykkel, litt voldsomt?

Tror man vil ha det mye morsommere på en mindre en. En pent brukt 650 de første 1-2 sesongene. En litt rimelig en så det ikke er krise om man velter den (det finnes to typer motorsyklister; de som har veltet, og de som kommer til å gjøre det.) , så vet man mer hva man gjør når man handler den "endelige" sykkelen.

Er det vanskelig å beholde førerkortet når man kjører med 1200? Og kanskje mer vanskelig når man går rett på en 1200, enn om man hadde en 650 først?

Jeg tippet ikke med moped når jeg var tenåring, og jeg kan ikke si jeg var forsiktig. Føttene hjalp nok noen ganger, men å redde seg med føttene er sikkert vanskeliger med tyngre sykler.

Hvis jeg kjøper en 650 nå og noe annet om et par år så ender jeg opp med to sykler (dersom jeg liker den første). Det å kvitte seg med slike ting er vanskelig. :)

Share this post


Link to post

Det har ingenting med fart å gjøre, det er veldig lett å kjøre veldig mye for fort på det aller meste som finnes av MCer untatt de aller minste.

Handler mer om at det som oftest er morsommere å kjøre noe man mestrer, enn om man kjører rundt å må være veldig forsiktig hele tiden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Prøv masse forskjellig, du finner sannsynligvis ikke ut hva du vil ha før du har kjørt litt ulike typer. Det er også en grunn til å ikke blåse altfor mye penger på førstesykkel... 

Du får helt ny sykkel for godt under 100k, om du ikke må ha masse hk, noe jeg ikke ville anbefale som førstesykkel uansett. 

Sjekk ut:

crf300l/rally, evt en brukt 250l/rally. Det er utrolig mye sykkel for pengene, men det er ingen fartsmaskin. Kan kjøre over "alt". 65k ish helt ny. Får brukte som fortsatt har garanti for rundt 40k. 12/13 modeller kan man finne helt ned 25kish!  Da kan man faktisk bruke sykkelen, både i skogen og på vinteren, uten å være redd for økonomisk ruin om det skulle skje noe... 

Ktm duke 390(ca 60k) eller 390 adventure(ca 65k). Mer veiorienteet enn crf, mere hester og moment. Kan finne bra eksemplarer billig brukt her også! Husqvarna har vel tilsvarende modell son duke ihvertfall. 

Honda Cb500f/r/x. Fra ca 80k ny. Har ikke prøvd, men ser ok ut på papiret. 

Honda CMX 500 rebel. Chopper aktig, rundt 90k ny. 

Vil tippe andre merker ha noe som er tilsvarende som en del av disse modellene ihvertfall. 

 

Det er fort gjort å ende opp med mer enn 1 sykkel ja, for det finnes ikke noe som funker bra til alt. 

Selv har jeg en 1986 Honda Shadow vt700 for cruising(verdi ca 30k), en 2016 Crf250l for dualsport(inkludert ishjul for bruk på vinteren,verdi ca 40k) og skal kjøpe meg en tidlig 90 talls sportstourer snart(som er, eller blir veteran straks) til 25-30k. Da har jeg dekket alle mine sykkelbehov, og fortsatt brukt under 100k totalt... Er da avhengig av å skru litt selv, men det er forholdsvis enkelt på mc, finner guide til det meste på YouTube.

Veteransykler koster ca 1100kr å ha skilter på i året, med årsavgift og LMK fullkaskoforsikring

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg har funnet en 1993 FJ1200 jeg liker som har gått ca 65000 km. Men den selges av et lite firma en flyreise unna hvor jeg bor. Firmaet har bare noen få ansatte og ser ut til å ha dårlig økonomi (proff.no).

Den sykkelen har blitt bruktimportert.

Jeg må enten sette meg på et fly eller kjøpe den usett og få den fraktet. Jeg vet ikke om jeg ønsker å kjøpe fra et firma som kanskje ikke eksisterer om noen måneder. :hm: 

 

Hva er typiske feil på en slik sykkel?

 

Share this post


Link to post
Helm skrev (2 timer siden):

Jeg har funnet en 1993 FJ1200 jeg liker som har gått ca 65000 km. Men den selges av et lite firma en flyreise unna hvor jeg bor. Firmaet har bare noen få ansatte og ser ut til å ha dårlig økonomi (proff.no).

Den sykkelen har blitt bruktimportert.

Jeg må enten sette meg på et fly eller kjøpe den usett og få den fraktet. Jeg vet ikke om jeg ønsker å kjøpe fra et firma som kanskje ikke eksisterer om noen måneder. :hm: 

 

Hva er typiske feil på en slik sykkel?

 

Du nevnte du likte Harley type sykkel. Du skal hovedsakelig ha en sykkel for korte til mellomlange distanser på maks 2-3 timer? Jeg forstår at du tenker å kjøre hovedsakelig på asfalt. Da tenker jeg i hvert fall at adventure type sykler blir lite hensiktsmessig. Du har 100 000 å bruke.

Har du vurdert Honda Rebel? Du får en helt ny sykkel innenfor budsjettet ditt. 500cc så forsikringskostnaden er mye lavere enn en 1200cc som jeg ser du vurderer. I tillegg til at en ny sykkel kommer med 5 år reklamasjonsrett så du har tryggheten at du kjøper en sykkel som ikke trenger noe mer enn noe enkel vedlikehold minst de neste 5 åra. Meget godt utstyrt, og har svært gode skussmål i MC verdenen, som en av de beste entry syklene i sin klasse classic/cruiser. Og den er etter min mening skikkelig fin å se på. Du får kastet på mye bagasje på den også. 
https://kellox.no/mc/classic-custom/

I tillegg kan det være problematisk å starte med en så stor sykkel som 1200cc om du er rusten og uerfaren. 

Edited by Kron

Share this post


Link to post

Førstevalget er FJ1200!  :grin: Jeg er ikke skremt av størrelsen eller vekten (har kjørt vogntog), men jeg har søkt opp bensinforbruket og DET grenser til å være skremmende. Det er oppgitt til 0,6 - 0,65 på mila. På motorsykkel?! :blink: Forbruket høres ut som på en familiebil. 

https://www.spritmonitor.de/en/overview/53-Yamaha/1051-FJ_1100_1200.html?fueltype=2

https://www.fuelly.com/motorcycle/yamaha/fj1200

 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...