Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips for første brukt-MC? Korte og middels lange turer


Helm

Anbefalte innlegg

Helm skrev (47 minutter siden):

Jeg gjør bildesøk på XSR700. Utseendet varierer ganske mye men jeg ser mange jeg liker ganske bra. Men av ca 100 bilder så jeg ikke en eneste en men koffert.

 

Faller H-D fra hverandre? Av en eller annen grunn er det mange som liker dem.

H-D er mye brukt av politiet og de kjører ikke choppere. Jeg synes det ser mer ut som touring. :)

 

Finnes (nesten) uendelig med enkle bolt-on deler til XSR700. Originale og uoriginale. Sjekk ut Yamahas egne sider. Sykkelen er definitivt ingen dedikert tourer, men det finnes masse muligheter for å feste bra med lasterom på den med f.eks. Givi-ramme og bokser. 

Er det en tourer du vil ha? Tipper du burde gjøre litt mer forarbeid selv før du fortsetter denne tråden jeg.

 

Helm skrev (20 timer siden):

Hei

Jeg har lyst på en motorsykkel men jeg har lite peiling.

Bruk: Turer på opptil 2-3 timer men mest korte turer for fornøyelse eller handleturer.

...

Om dette faktisk stemmer tror jeg ikke det blir feil med en naken-sykkel a la Bandit, XSR700 eller liknende. Alle disse kan ta en del last om du vil det. Men man drar ikke på Europa-ferie med en - selv om det strengt talt sikkert også hadde vært mulig.

Lykke til med jakten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig åpne forespørsler gir også svar i alle retninger. Som en annen nevner, ta et søk på finn, velg kategorien for deg og kom med en 3-4 ulike modeller. Da kan du få konkrete råd (til eller fra) på akkurat de modellene og om de er i nærheten av det du kan tenke deg av bruk.

Jeg er selv i 40-årene og utifra beskrivelsen din tenkte jeg først på MT, GS, Z, GSR og tilsvarende sykler. Morsomme saker med en tanke med klassisk look, lite kåpekledning.

Piggdekk hadde jeg nok holdt meg unna om jeg ikke hadde en dedikert og eldre offroader, det har like mye med norsk veihåndtering å gjøre som ulykkesvilje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en runde til forhandlere og se/prøvesitte er nok et godt tips?

For vedlikehold og driftsikkerhet så er stort sett alt av nyere årgang og ikke-eksotiske merker helt greit. Bare man holder seg unna de aller sprekeste sakene (f.eks ting som krever ventiljustering hver 10-20 timer) og nytt nok til at det er elektronisk tenning og innsprøyyting, så tikker det og går i åresvis nesten uten tilsyn (muligens , diskutabelt om nødvendig, oljkeskift i ny og ne)...

Norske motorsykler kjøres forsvinnende lite og blir generelt aldri utslitt, og det byttes stort sett vesker og slitedeler lenge før det egentlig trengs på noe som kjøres 1000-4000km i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, SecoY said:

Er det en tourer du vil ha? Tipper du burde gjøre litt mer forarbeid selv før du fortsetter denne tråden jeg.

Tourer eller classic er det jeg liker best. Definisjonene er jeg litt ustø på, og noen modeller kan være i mer enn én kategori.

Du mener jeg burde hatt mer kunnskap før jeg startet tråden, men tråden har allerede hjulpet meg en hel del, med tips om sykler jeg ikke visste eksisterte.

 

Jeg ser på Finn, Harley koster to-tre ganger mer enn andre sykler. 

 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=216797417

Kawasaki Eliminator har et utseende jeg liker. Her er en ZL 1000 Eliminator for kr 45000. Kofferten er i minste laget.

 

 

36 minutes ago, MailMan13 said:

(f.eks ting som krever ventiljustering hver 10-20 timer)

:eek: Uffda det hørtes sært ut.

 

37 minutes ago, MailMan13 said:

nytt nok til at det er elektronisk tenning og innsprøyyting

Det var vel ikke før sent på 90-tallet at (nesten) alle biler fikk innsprøytning. MC fikk kanskje slikt senere enn biler? Elektronisk tenning er mye eldre etter det jeg vet.

 

 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Helm said:

Det var vel ikke før sent på 90-tallet at (nesten) alle biler fikk innsprøytning. MC fikk kanskje slikt senere enn biler? Elektronisk tenning er mye eldre etter det jeg vet.

Det finnes "analoge" motorsykler helt frem til i dag ja. Ikke krise da, en veljustert "moderne" forgasser går som en klokke i åresvis den, men man må kanskje tune litt en sjelden gang. Med innsrøytning blir det idiotsikkert så lenge man kjører en ihvertfall èn tank ila året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (14 timer siden):
MailMan13 skrev (15 timer siden):

nytt nok til at det er elektronisk tenning og innsprøyyting

Det var vel ikke før sent på 90-tallet at (nesten) alle biler fikk innsprøytning. MC fikk kanskje slikt senere enn biler? Elektronisk tenning er mye eldre etter det jeg vet.

Hadde det på en BMW K100 (1000ccm) 85-modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (På 29.4.2021 den 17.09):

Det var vel ikke før sent på 90-tallet at (nesten) alle biler fikk innsprøytning. MC fikk kanskje slikt senere enn biler?

Innsprøytning ble vanlig på siste halvdel av 2000-tallet.

Du må ha en motorsykkel som veier lite dersom du skal kjøre på vinteren med piggdekk/vinterdekk. Jeg vil heller anbefale deg å droppe vinterkjøring og finne en motorsykkel du liker å kjøre. Dette er ikke nødvendigvis det man tror ved å gjøre research eller ved prøvesitting, man må prøvekjøre.

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To favoritter begynner å peke seg ut:

 

Yamaha FJ1200

BMW R1200GS (eller R1200RT)

 

Jeg trenger ikke så stor motor men 1200cc ser ut til å være vanlig.

 

Har nyere sykler katalysator? Jeg vil ikke ha katalysator! Eksos skal nytes, katalysator ødelegger appetitten.

 

Gjerne veteran så jeg sparer årsavgiften.

 

Hva er "pilot jets"? På Youtube så jeg en video hvor noen hadde montert eller byttet "pilot jets" på en Suzuki. Det var i samme setning som ett eller annet om reguleringer mtp utslipp eller noe annet.

 

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke du blir fornøyd med. Velg en lettere motorsykkel.

>Har nyere sykler katalysator?

Ja

>Eksos skal nytes, katalysator ødelegger appetitten.

Det er tvilsomt at dette er noe problem opp til euro5 motorsykler (les veldig nye).

>Hva er "pilot jets"?

Det er noe man har i forgassere. Forgasser "vil du ikke ha". Velg motorsykkel med innsprøytning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motoren i en R1200GS er stor med tanke på kubikk og har godt moment, men den er ikke "rask" sett i et MC perspektiv. Den er bygget for å ikke tynes og momentet hjelper deg hele veien. 

Hva du blir fornøyd med kommer jo helt ann på preferansene dine. At du ikke skulle bli fornøyd med en GS fordi den er stor er bare tull. Jeg liker den ikke selv, men faktum er at veldig mange liker den og er en av verdens mest solgte motorsykkel. 

Som fersk motorsyklist vil nok enhver motorsykkel over 600 kubikk gi deg et bredt smil om munnen  :)

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Motoren i en R1200GS er stor med tanke på kubikk og har godt moment, men den er ikke "rask" sett i et MC perspektiv. Den er bygget for å ikke tynes og momentet hjelper deg hele veien. 

Hva du blir fornøyd med kommer jo helt ann på preferansene dine. At du ikke skulle bli fornøyd med en GS fordi den er stor er bare tull. Jeg liker den ikke selv, men faktum er at veldig mange liker den og er en av verdens mest solgte motorsykkel. 

Som fersk motorsyklist vil nok enhver motorsykkel over 600 kubikk gi deg et bredt smil om munnen  :)

 

Må sitere meg selv her med en rettelse. 

Mitt forrige innlegg ble skrevet ved en feiltakelse og jeg motsier meg selv med tanke på et tidligere innlegg jeg hadde. Grunnener at jeg kommenterte siste post isolert sett uten å tenke på hva som ble sagt tidligere i posten. 

så faktisk er jeg enig med siste taler. 

en 1200GS på vinterføre for en fersking vil jeg altså ikke anbefale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så se bort fra vinterkjøring. Det tør jeg ikke med så stor sykkel (i alle fall ikke hvis det er glatt). Vinter var noe jeg vurderte når jeg så for meg ca 400-500cc. Jeg var litt sen med å legge bort tanken når jeg begynte å se på tyngre saker. :)

 

Yamaha FJ1200: Omtalt som en lettkjørt sykkel som oppfører seg fint, f.eks her:

Yamaha FJ1200 what I don't like about this bike (han elsker den til tross for tittelen).

1992 Yamaha FJ1200 review

Minste utgave er FJ1100 men den er mest bare eldre og ikke mye lettere.

 

BMW R1200GS: Jeg ser ikke noen mindre motorer på denne sykkelen. Man har den eldre R1100GS som er littegrann lettere men den synes jeg er stygg.

Must watch before you buy a BMW R1200GS

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (5 minutter siden):

Så se bort fra vinterkjøring. Det tør jeg ikke med så stor sykkel (i alle fall ikke hvis det er glatt). Vinter var noe jeg vurderte når jeg så for meg ca 400-500cc. Jeg var litt sen med å legge bort tanken når jeg begynte å se på tyngre saker. :)

 

Yamaha FJ1200: Omtalt som en lettkjørt sykkel som oppfører seg fint, f.eks her:

Yamaha FJ1200 what I don't like about this bike (han elsker den til tross for tittelen).

1992 Yamaha FJ1200 review

Minste utgave er FJ1100 men den er mest bare eldre og ikke mye lettere.

 

BMW R1200GS: Jeg ser ikke noen mindre motorer på denne sykkelen. Man har den eldre R1100GS som er littegrann lettere men den synes jeg er stygg.

Must watch before you buy a BMW R1200GS

 

FJ1200 er en "sports tourer" og BMW R1200GS er en renbarket adventure sykkel. En sports tourer er mer strømlineformet og er en sykkel som egner seg bedre på motorvei og landeveier i høyere fart. FJ1200 er mer aerodynamisk og er nok langt bedre med tanke på turbulens bak vindskjerm etc. Men FJ1200 er ikke egnet å kjøre i terreng med eller røffe grusveier. Det går, ja, men den er ikke best egnet av disse. Bakkeklaringen er vel det største problemet her. FJR1200 har en firesylindret motor og BMW 1200GS er en bokser (2.sylindret).

En GS1200 er en mer seriøs sykkel når det kommer til å utforske ulent terreng. Skal du kjøre mye på grusvei med noen avstikkere "over heia" i litt skog etc. så er denne mer egnet. Boxeren leverer godt av moment der du faktisk trenger dem. I aksellerasjon på flatmark vil nok FJR1200 ta seieren. 

Med tanke på din første post, så synes jeg uansett at syklene du her nevner virker veldig store og "seriøse" i forhold til bruken du beskriver. Syklene du snakker om her er ofte sykler mange kjøper etter å ha startet med lettere alternativer. Det er ikke noe galt i det, men jeg bare nevner det. 

Ser man på aksellerasjon og fart isolert sett, så vil feks. en Yamaha MT09 fint holde følge med både GS og FJR1200 til halve prisen. Så ikke se deg blind på kubikk.

Jeg hadde en BMW S1000R som var en 1000 kubikk. Denne hadde parkert både GS og FJR1200. Spesielt GS'en. på asfalt. 

Jeg har kjørt Honda Africa Twin og Triumph Tiger 1200 Explorer som begge er i samme selskap som GS1200 og selv om jeg satt godt og høyt samt hadde fin sittestilling, så synes jeg ikke disse var noe for meg. 

Syklene er blytunge og egner seg ikke til aktiv kjøring like bra som lettere sykler med mer krutt. Vindstøy og turbulens er det største ankepunktet. Jeg liker rett og slett ikke sykler med vindskjerm. Vinden kommer i mot deg og treffer sykkelen med samme hastighet uavhengig om man har vindskjerm eller ikke. Man kan bestemme HVOR vinden skal treffe, men det endrer ikke kraften som vinden har mot sykkelen. 

Setter man el låvevegg forran seg så forsvinner all vinden fra kroppen, men all vind treffer nå låveveggen. Et enormt moment påføres sykkelen grunnet den store låveveggen. Noe som resultererer i et vindstille miljø med mye turbulens i sykkelen. 

Dog har vindskjermen en funksjon i lavere hastigheter. Opp mot ca. 60mk/t vil du ikke merke spesielt med turbulens og vindskjermens egenskaper er gode. Men legger du deg i 120km/t på motorvei i retning Kristiansand fra Oslo så skjønner du fort hva jeg mener :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å utdype det med vindskjerm litt til...

La oss si at du ligger i god fart på landeveien. La oss si 90km/t. Du slår på cruice kontrollen og eller ligger i en jevn kosefart. La oss fjerne vinden helt som en faktir. Vi antar det er vindstille uansett hastighet. Vi buyyter ut vinden med en kompis som "tuller" med deg mens du kjører. 

Vil du at kompisen din skal overraske deg ved å røske deg i skuldrene fra tid til annen, eller dra litt i styret på motorsykkelen?

Jeg vil tippe du ønsker førstnevnte. For turbulensen når man møter vogntog, mye vind etc. kan virkelig ta tak i styret og nappe litt. Spesielt når man møter vogntog i høy hastighet på landeveien. Uten vindskjerm vil turbulensen treffe deg like hardt, men den treffer i steden overkroppen. Det er langt mer forutsigbart og føles vertfall for MEG tryggere. 

Kroppen beveger seg og tar all støyten, mens man har like god kontroll på styringen. 

Støyen blir også i de fleste tillfeller bedre uten vindskjerm, fordi all vind blir fordelt på hele hjelmen, i steden for at vinden komprimeres forran vindskjerm og skyter fart mot en mindre del av hjelmen. Dette oppleves som mer ubehagelig og mer uforutsigbart. 

man har selvsagt de som hele tiden anbefaler vindskjerm og synes dette er bra greier. Min mening er da at dette er mennesker som kanskje ikke kjører like fort som deg, kjører lite på motorvei og eller ikke er vant til noe annet. Dette gjelder da typiske adventure sykler med "påklistret" vindskjerm.

Sportstourere med "innebygget" vindskjerm som feks. GoldWing, store sports tourere (spesielt de fra BMW) vil jeg tro har vindskjermer som faktisk fungerer veldig bra nesten uansett hastighet. Nettopp fordi vindskjermen er en del av designet og ikke er "påklistret" i etterkant. 

Det er vertfall litt slik jeg tenker rundt det med vindskjerm. 

Skulle JEG valgt en av syklene du nevner her, ville jeg valgt FJ1200. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg gir meg ikke så lett.... :) 

Du kan spare halvparten av pengene ved å kjøpe deg en Yamaha Tracer 900. Motormessig holder den fint følge med de to andre. Dette er på langt nær noen like seriøs "adventure" sykkel som GS1200, men den befinner sge ett sted midt i mellom disse to du nevner. Å det til halve prisen. 

Motoren i Tracer er 3-sylindret og har mye "tøffere" lyd. 

Hvis noen skulle gi meg en av disse syklene helt gratis hvor jeg ikke fikk lov i å tjene penger på å selge dem etc. så ville jeg valgt Tracer 900 fremfor GS1200. Så sant du da ikke har store planer om å kjøre over 50% på røffe grusveier og i terreng. 

Jeg tror de aller fleste ferske motorsyklister liker seg best på asfalt med en og annen liten avstikker på en grusvei

Med S1000R'en har jeg passert de fleste fjellovergangene i Norge og jeg har også kjørt både på gjørme og grus med denne. Man må passe på bakkeklaringen og det faktum at dekkene man har ikke er egnet til grus og gjørme overhodet, men er man litt mer forsiktig kan man også kjøre i røft terreng med en renbarket RR-sykkel. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (3 timer siden):

Yamaha FJ1200: Omtalt som en lettkjørt sykkel som oppfører seg fint, f.eks her:

Yamaha FJ1200 what I don't like about this bike (han elsker den til tross for tittelen).

1992 Yamaha FJ1200 review

Minste utgave er FJ1100 men den er mest bare eldre og ikke mye lettere.

På lik linje med andre sykler av denne årgangen (eldre sykler) så er det stort sett tunge drog, med relativt høyt tyngdepunkt. Ikke spesielt godt egnet for nybegynnere, men alt går jo for den som har bestemt seg...

Sitat

BMW R1200GS: Jeg ser ikke noen mindre motorer på denne sykkelen. Man har den eldre R1100GS som er littegrann lettere men den synes jeg er stygg.

De mindre modellene heter F800GS, F800GSA, F850GS og F850GSA. Det er ikke boxermotor, men rakketwin/paralelltwin.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Tracer 900 ble nevnt, vil jeg også slå et slag for Tracer 700 (i lenken en GT-variant). Synes den 689cc motoren som sitter i den (og MT-07/XSR700) er jo fantastisk. Kawasakis Versys 700 er jo en direkte konkurrent som burde være et alternativ, selv om den heller mer mot adventure-segmentet og føles større og tyngre.

Lenke til kommentar

Tracer og Versys har ingenting med adventure å gjøre. Den eneste forskjellen fra en vanlig gatesykkel er at den er noe høyere og har en annen sittestilling. 

GS1200 har så vidt jeg vet elektroniske dempere som kan justeres etter underlaget etc. Slikt har ikke en Versys eller Tracer. Faktisk er min erfaring at vertfall Tracer har en noe for myk fjæring. Dette kan dog lett fikses med å stramme den opp litt. 

Skal du ha en adventure lignende sykkel som ser bra ut, så ville jeg tatt en nærmere titt på denne:

multistrada.thumb.jpg.a3be89b97e0aec5edb1448f519b11b2e.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...