Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips for første brukt-MC? Korte og middels lange turer


Helm

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst på en motorsykkel men jeg har lite peiling.

Bruk: Turer på opptil 2-3 timer men mest korte turer for fornøyelse eller handleturer. Må ha god plass til bagasje. Ingen påsitter. Vil kanskje sette på piggdekk og bruke den forsiktig om vinteren slik jeg gjorde med moped når jeg var ung? :ohmy:

Motor: Jeg tenker at jeg vil ha motor på over 250 kubikk. Er det fra der man kaller det tung MC? Jeg har en formening om at fra 750 kubikk og opp er forsikring fryktelig dyrt. Kanskje 400 eller 500 er passe.

Merke: Ingen preferanse.

Alder: Bør være minst noen få år gammel for prisens skyld, så ikke fabrikkny. Kanskje en gammel MC fra 80-90 årene, men jeg tror ikke jeg tar sjansen på 70-tallet eller eldre.

Annet: Bør være lett å vedlikeholde (er det store forskjeller her?).

Budsjett: Vet ikke, men det kan være tøyelig. Får man noe bra for kr 100.000?

Hva har jeg glemt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et budsjett på rundt 100 000 har du fantastisk mye gøy å velge i. Og du kan fint få en relativt ny sykkel. Foretrekker du en eldre sykkel?

Men du får gjerne utdype fornøyelse. Er du ute etter en sporty sykkel med tilhørende fremoverlent sittestilling, eller ser du mer for deg en oppreist sporty tursykkel, eller kanskje et sted midt i mellom? Når du snakker om piggdekk er jo det en ganske begrenset gruppe mcer som egner seg til det. Og er det mye og stort du skal handle er det enda en begrensning. Men man trenger jo ingen sportbike for å ha det gøy.

Det er store forskjeller på forsikringspriser og vedlikeholdskostnader ganske uavhengig av antall kubikk. Men selvsagt vil det til en viss grad ha sammenheng med motorstørrelse.

Du burde kanskje nevne cirka alder, cirka vekt og høyde også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, SecoY said:

Har du et budsjett på rundt 100 000 har du fantastisk mye gøy å velge i. Og du kan fint få en relativt ny sykkel. Foretrekker du en eldre sykkel?

Men du får gjerne utdype fornøyelse. Er du ute etter en sporty sykkel med tilhørende fremoverlent sittestilling, eller ser du mer for deg en oppreist sporty tursykkel, eller kanskje et sted midt i mellom? Når du snakker om piggdekk er jo det en ganske begrenset gruppe mcer som egner seg til det. Og er det mye og stort du skal handle er det enda en begrensning. Men man trenger jo ingen sportbike for å ha det gøy.

Det er store forskjeller på forsikringspriser og vedlikeholdskostnader ganske uavhengig av antall kubikk. Men selvsagt vil det til en viss grad ha sammenheng med motorstørrelse.

Du burde kanskje nevne cirka alder, cirka vekt og høyde også.

Om jeg foretrekker en eldre sykkel kommer an på sykkelen. Jeg har sett mange stilige sykler som er fra 80-tallet (tror jeg). Nyere også selvfølgelig. Desverre har jeg glemt hvilke merker og modeller. Mest japanske merker tror jeg. Jeg liker Harley også.

Jeg ønsker ikke å sitte særlig fremoverlent, og jeg vil heller ikke ha en shopper. Jeg vil ikke ha en racer, det er vel gjerne dem som man sitter fremoverlent på. Jeg vil heller ikke ha noe som ligner off-road, det er ikke et utseende jeg liker.

Kanskje noen kan liste opp de ulike typene (off-road, racer, shopper osv) som finnes? Jeg har glemt nesten alt jeg en gang visste.

 

Fordi jeg ønsker oppbevaringsbokser er det kanskje touring som er nærmest mitt behov. Jeg har ikke noe ønske om sidevogn. Jeg ønsker vindskjerm, men jeg er også svak for sykler som ikke har dette, som er mer "nakne". Jeg husker ikke hva den gruppen kaltes. Custom? Men rent praktisk tror jeg at jeg vil ønske vindskjerm. Det øker vel komforten betraktelig? Spesielt hvis det er kjølig eller kaldt. Jeg er over 40, 1.85 høy og 80-90 kilo.

Det kanskje mer HK enn kubikk som drar opp forsikringsprisen. Hvor mye HK er typisk i en 500-kubikk? Jeg har sett en 250 med 50 HK så hvor mye effekt man henter ut varierer.

 

 

2 hours ago, Heiti said:

Ktm duke 390 eller en Yamaha mt07. 

KTM har jeg aldri hørt om før. Takk for tipset men bildene jeg får opp viser noe som ikke her helt etter min smak. Jeg vil ikke ha et så åpent bakhjul med noe som ser ut som en tynn sittebjelke høyt over. Litt for "sporty".

 

18 minutes ago, mobile999 said:

Det høres ut som at den nye Honda CRF300L eller Rally kan være noe for deg.

Sikkert en bra off-road men jeg vil ta mine turer on-road. :)

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (10 minutter siden):

Sikkert en bra off-road men jeg vil ta mine turer on-road.

Det spiller liten rolle, man tilpasser sykkelen. Det er slike motorsykler som egner seg best med piggdekk om vinteren.

Jeg ser forøvrig ikke hva slags motorsykkel som er egnet om vinteren til en person på "185 og 80-90". Du skal ha en "stor" motorsykkel.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du vil ha noe ala Honda NT700.
 

Helm skrev (35 minutter siden):

Kanskje noen kan liste opp de ulike typene (off-road, racer, shopper osv) som finnes?

Dette bør dekke det meste:

Chopper
Cruiser
Enduro
Naked
Scooter
Sport/Supersport
Sporttourer
Streetfighter
Supermoto
Tourer

 

Helm skrev (35 minutter siden):

Hvor mye HK er typisk i en 500-kubikk?

For å hoste opp noen tall: 45-56hk.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Det spiller liten rolle, man tilpasser sykkelen. Det er slike motorsykler som egner seg best med piggdekk om vinteren.

Jeg ser forøvrig ikke hva slags motorsykkel som er egnet om vinteren til en person på "185 og 80-90". Du skal ha en "stor" motorsykkel.

Tilpasser? Dersom en sykkel er konstruert for off-road skjønner jeg ikke hvordan man tilpasser den til touring f.eks.

Hva er det som avgjør om en sykkel er egnet for piggdekk?

 

 

2 hours ago, mobile999 said:

Det høres ut som du vil ha noe ala Honda NT700.
 

Dette bør dekke det meste:

Chopper
Cruiser
Enduro
Naked
Scooter
Sport/Supersport
Sporttourer
Streetfighter
Supermoto
Tourer

Jeg har vært borti begrepet "custom" før, er det det du kaller naked?

 

 

47 minutes ago, Heiti said:

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/features/bikes/top-10-old-adventure-bikes

 

 Om du faktisk har ambisjoner om å kjøre med piggdekk, se på noen av de. Vil også anbefale bmw r1100. 

Du gir oss ganske lite å jobbe med. Du kan jo begynne med noen sykler du faktisk liker. 

Jeg vil kanskje ikke komme til å bruke den om vinteren, men det kan bli aktuelt. Stort sett er det bar asfalt om vinteren fordi Statens Vegvesen salter vegene ihjel. Kanskje blir salt et større problem enn glatt føre.

 

Det er ikke lett å gi konkrete eksempler på sykler jeg liker, men jeg skal prøve.

Her er en liste med sykler

https://www.hotcars.com/motorcycles-from-the-90s-that-are-still-worth-every-dollar-today/

På denne listen liker jeg utseendet av nr. 23 Suzuki Bandit, nr. 21 Triumph 900 Thunderbird, og nr. 13 Yamaha FJ1200.

Jeg synes Suzuki Hayabusa er kul også (er ikke på den listen), men på Hayabusa ser kjørestillingen til å være mye mer fremoverlent enn hva jeg liker. (Den er sikkert kjempedyr i drift også.)

 

Kofferter og bokser er vel ekstrautstyr som kan monteres på mange sykler, men jeg har oftest sett slikt på BMW, og kanskje Honda.

 

14 minutes ago, Hanhijnn said:

Dumt spørsmål kanskje, men du HAR vel A-lappen?

Haha

 

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en on-road sykkel, med relativt oppreist stilling som kan enkelt pakkes opp finnes det godt med alternativer. Med mindre du har som ambisjon å skru mye selv, hadde jeg valgt en nyere sykkel. Nyere sykler har også en god del hjelpemidler som er gode for en uerfaren motorsyklist. 

Siden du er i førtiåra hadde jeg vurdert segmentet med 600-700 kubikk. Men du virker jo litt skeptisk til for mye power, og det kan være greit å tenke at dette ikke blir din siste sykkel, men en fornuftig inngang som kommer til å gi deg det du trenger av info om hva du egentlig vil ha og behøver (og ha det gøy mens du finner ut av det).

Jeg hadde tittet på en sykkel som Honda CB500X. Burde fungere bra for en ganske høy mann, uten overveldende mye kraft. Samtidig er den driftsikker og god å kjøre. Kjøp den hos en forhandler, så får du den ordentlig tilpasset deg selv. Du kan da også kjøpe det du trenger av fraktebokser. Tror du vil havne på rundt 6-70 000 kr (uten ekstrautstyr) for en 2-3 år gammel sykkel som ikke har gått langt. Om du vil ha en helt annen look eller type sykkel får du vel si i fra.

EDIT: Så ikke siste posten din, TS. Det virker som det er en av Yamaha XSR700-variantene du vil ha. Kan tilpasses lett (det er liksom en del av greia med den sykkelen), ser kul ut, god å kjøre (også for høye førere) og kan pakkes opp. Men motoren er ganske så punchy, så bruk fornuften til du har lært den å kjenne.

Endret av SecoY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (21 minutter siden):
Hanhijnn skrev (37 minutter siden):

Dumt spørsmål kanskje, men du HAR vel A-lappen?

Haha

Tolker det som et ja. 😊

Men jeg gir aldri råd til folk om hvilken mc de bør kjøpe. Til det så er preferansene og behovene så altfor personlige og individuelle, og folk svarer utfra deres egne personlige preferanser, og særlig utfra hva de selv skal selge akkurat da.

Men hvis folk stiller spørsmål om konkrete modeller så kan jeg kanskje finne på å øse av min enorme kunnskap. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si. Velg den sykkelen du har mest lyst på. For 100.000 får du faktisk HELT ny sykkel. Vertfall ikke langt unna. Hva som er komfort og ikke kommer helt ann på hva du foretrekker. 

Yamaha er jo kvalitet tvers igjennom. 

Skal du kjøre på vinteren ville jeg kanskje ikke valgt en alt for tung sykkel. På vinterføre hvor man kanskje må regne med litt knall og fall og da er kanskje ikke en flungende ny sykkel tingen?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, SecoY said:

Hvis du skal ha en on-road sykkel, med relativt oppreist stilling som kan enkelt pakkes opp finnes det godt med alternativer. Med mindre du har som ambisjon å skru mye selv, hadde jeg valgt en nyere sykkel. Nyere sykler har også en god del hjelpemidler som er gode for en uerfaren motorsyklist. 

Siden du er i førtiåra hadde jeg vurdert segmentet med 600-700 kubikk. Men du virker jo litt skeptisk til for mye power, og det kan være greit å tenke at dette ikke blir din siste sykkel, men en fornuftig inngang som kommer til å gi deg det du trenger av info om hva du egentlig vil ha og behøver (og ha det gøy mens du finner ut av det).

Jeg hadde tittet på en sykkel som Honda CB500X. Burde fungere bra for en ganske høy mann, uten overveldende mye kraft. Samtidig er den driftsikker og god å kjøre. Kjøp den hos en forhandler, så får du den ordentlig tilpasset deg selv. Du kan da også kjøpe det du trenger av fraktebokser. Tror du vil havne på rundt 6-70 000 kr (uten ekstrautstyr) for en 2-3 år gammel sykkel som ikke har gått langt. Om du vil ha en helt annen look eller type sykkel får du vel si i fra.

Jeg er ikke skeptisk til power i seg selv, det handler om forsikringen. Jeg ønsker ikke å betale mange tusen i måneden for å holde den på veien.

Hva slags hjelpemidler har nyere sykler? Jeg vet at ABS-bremser har kommet til motorsykler, men det hadde ingen av syklene jeg har prøvd før (mange år siden sist jeg kjørte). ABS er sikkert OK, men jeg er ikke spesielt glad i elektronikk. Jeg er fornøyd om den har selvstarter!

Jeg kikker nå på CB500X og det er ut som en grei sykkel, takk for tipset. Ifølge min smak langt fra like pen som de eksemplene jeg nevnte over (Suzuki Bandit, Triumph 900 Thunderbird, Yamaha FJ1200), men OK utseende.

Jeg er visst den eneste som har nevnt Harley i denne tråden. :hmm:

 

Tilbake til kofferter, jeg synes politisykler ofte ser pene ut, og praktiske. Stor vindskjerm og masse koffertplass. Jeg nevnte det ikke tidligere, men jeg tror jeg vil verdsette skjerming mot vind også for leggene.

Det ville vært topp om jeg kunne kjøre til Dolly Dimples eller Peppes og hente en stor pizza og ha plass til å legge den horisontalt i kofferten. Det vil ikke være det jeg oftest gjør, men det ville vært knall.

 

Lenke til kommentar

Harleyer er jo for det meste choppere, i tillegg til at det ikke er noen som ønsker å anbefale en produsent som holder deg såpass mye i garasjen.

Det høres mest ut som du burde dra til en bruktforhandler og slenge beina over noen sykler. Det er neppe noen dårlig ide å starte på en Suzuki Bandit (600) eller liknende, og spesielt ikke hvis de kiler spenningen i deg. Er viktig å ha hjertet med på kjøpet også. Eller kanskje du finner en helt annen sykkel du bare ikke kan la gå.

Viktig å tenke på forsikringssum så klart, men når du er over 40 og du kanskje har bra bonus fra bil behøver det ikke å være så skrekkelig dyrt med forsikring på motorsykkel heller. Selv med noen gode kubikk og godt med hk.

Endret av SecoY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, SecoY said:

EDIT: Så ikke siste posten din, TS. Det virker som det er en av Yamaha XSR700-variantene du vil ha. Kan tilpasses lett (det er liksom en del av greia med den sykkelen), ser kul ut, god å kjøre (også for høye førere) og kan pakkes opp. Men motoren er ganske så punchy, så bruk fornuften til du har lært den å kjenne.

Jeg gjør bildesøk på XSR700. Utseendet varierer ganske mye men jeg ser mange jeg liker ganske bra. Men av ca 100 bilder så jeg ikke en eneste en men koffert.

 

25 minutes ago, SecoY said:

Harleyer er jo for det meste choppere, i tillegg til at det ikke er noen som ønsker å anbefale en produsent som holder deg såpass mye i garasjen.

Det høres mest ut som du burde dra til en bruktforhandler og slenge beina over noen sykler. Det er neppe noen dårlig ide å starte på en Suzuki Bandit (600) eller liknende, og spesielt ikke hvis de kiler spenningen i deg. Er viktig å ha hjertet med på kjøpet også. Eller kanskje du finner en helt annen sykkel du bare ikke kan la gå.

Viktig å tenke på forsikringssum så klart, men når du er over 40 og du kanskje har bra bonus fra bil behøver det ikke å være så skrekkelig dyrt med forsikring på motorsykkel heller. Selv med noen gode kubikk og godt med hk.

Faller H-D fra hverandre? Av en eller annen grunn er det mange som liker dem.

H-D er mye brukt av politiet og de kjører ikke choppere. Jeg synes det ser mer ut som touring. :)

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (2 timer siden):

Tilpasser? Dersom en sykkel er konstruert for off-road skjønner jeg ikke hvordan man tilpasser den til touring f.eks.

Hva er det som avgjør om en sykkel er egnet for piggdekk?

Jeg har vært borti begrepet "custom" før, er det det du kaller naked?

Off-road til asfalt er ikke noe problem, touring tja.

Så vidt jeg har forstått er det lette motorsykler som egner seg til å kjøre på glatte veier.

Det du kaller custum regner jeg som under cruiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...