Gå til innhold

Oppgradere pc/server eller ny nas til plex?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en nas som jeg bruker til lagring av mye forskjellig, men den er for gammel/svak til at den kan kjøre plex server, og så har jeg en eldre pc som jeg bruker til plexserver og furtebu-pc til småting (ikke spill osv). Så alternativet er enten ny (6000kr uten disker) nas eller oppgradere/ny pc, ser for meg at jeg kan få mye god maskin for det en synology 920+ koster.

Så jeg heller mot å ta diskene ut av NAS'en, og sette de inn i kabinettet til pcen, og bytte hovedkort/prosessor alt etter hva som behøves, og da ha en kombinert nas/plexserverløsning, ser for meg at det blir rimeligere og mer funksjonelt enn ny nas. Så er spørsmålet, hva trenger jeg, passer eksisterende strømforsyning til et et nyere hovedkort? Er en stund siden jeg bygget pc, men mener jeg bygget denne selv. Håper noen har tid å hjelpe meg?

  • Strømforsyning er corsair VX550W
  • Hovedkort er MSI 970A-G43
  • Prosessor er AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor   3.40 GHz
  • Ram 4gb
  • Skjermkort AMD Radeon R7 200 series

Dette sitter i et romslig cooler master kabinett. Er det noe av dette som kan brukes? Har tenkt å enten shoppe deler på finn, eller om det blir for mye klur, finne en grei brukt pc.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (10 timer siden):

Kan du ikke fortsette å bruke pc'en som plex server med filene lagret på den nas'en?

Jo, det "fungerer" jo til dels, men må ofte gå ned i bildekvalitet, det ligger bare på grensen eller akkurat foran i oppdatering. PCen er treg å bruke, og det er også nas'en, usikker på hvor flaskehalsen er.

Alt er kablet og ved rene overføringer får jeg veldig god hastighet så tror ikke det er nettverket.

Edit. Tror jeg skjønte hva du mente. Skal prøve å ta diskene ut av nasen og sette de inn i PCen og se om det hjelper. 

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Om du vil bygge en ny pc. Så kan dette være et utgangspunkt:

intel core i5-11400: Best pris på Intel Core i5 11400 2.6GHz Socket 1200 Box Prosessorer (CPU) - Sammenlign priser hos Prisjakt

hovedkort: Best pris på Asus TUF Gaming B560M-Plus Hovedkort - Sammenlign priser hos Prisjakt

Intel i5-11400 har 12434 i passmark etter det jeg fant som skal være nok til "4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) being transcoded to 10Mbps 1080p" i følge en av linkene under.

Med 6 kjerner og integrert grafikk så er denne prosessoren et godt kjøp.

Her har jeg noen linker til dette med Plex

Requirements: Plex Media Server Requirements | Plex Support

What cpu: What kind of CPU do I need for my Server? | Plex Support

Passmark: PassMark CPU Value Chart - Performance / Price of available CPUs (cpubenchmark.net)

(Jeg har ikke vært borti Plex selv, så jeg har ikke noe direkte kunnskap om det)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...