Gå til innhold

Telenor 1Gbps Fiber


Anbefalte innlegg

1 hour ago, MegaMann2 said:

Jeg tviler litt på at du har docsis 3.1 oppgradert infrastruktur i ditt boretslag, hadde du hatt det hadde du fått tilbud om pakker på 100/100 og 200/200.

Meget mulig du har et docis 3.1 kompatibelt modem, men det er meget tvilsomt at du kjører på 3.1 uten å ha produktene med økt opplastningskapasitet.

Som jeg forstår det så leverer 1250/50 gjennom docsis 3.1 over HFC for Telia foreløpig. Skal hu ha høyere upload så må du være et sted de har fiber helt inn i leiligheten din. Noen borettslag har begynt å få mer symmetriske linjer nå på HFC. Men ikke så mange ennå. Kan hende jeg tar feil for alt jeg vet.

Endret av kUaMooMoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, MegaMann2 said:

Jeg tviler litt på at du har docsis 3.1 oppgradert infrastruktur i ditt boretslag, hadde du hatt det hadde du fått tilbud om pakker på 100/100 og 200/200.

Meget mulig du har et docis 3.1 kompatibelt modem, men det er meget tvilsomt at du kjører på 3.1 uten å ha produktene med økt opplastningskapasitet.

Det er nok med Docsis 3.1. Men dette er hastigheter man får uten at Telia trenger å ta i bruk spesielt høye frekvenser, og de trenger ikke å skifte kontakt i hver boligenhet i borettslaget.

Docsis 3.1 er nødvendigvis ikke bare for å få mulighet for høyere topphastighet, men også totalkapasitet. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, NULL said:

Det er nok med Docsis 3.1. Men dette er hastigheter man får uten at Telia trenger å ta i bruk spesielt høye frekvenser, og de trenger ikke å skifte kontakt i hver boligenhet i borettslaget.

Docsis 3.1 er nødvendigvis ikke bare for å få mulighet for høyere topphastighet, men også totalkapasitet. 

De oppgraderer vel eksisterende sentraler, signalforsterkere i hver blokk og kontakter inne i hver leilighet? Det som skal til for å kunne støtte mer symmetriske hastigheter i fremtiden?

Lenke til kommentar

En pris på 1 299 kr/mnd for 1 000/1 000 Mbps vil være 1,82 ganger så dyrt som det Telenor leier ut for.

For de andre hastighetene så ligger differansen på 1,72 - 1,82 ganger VULA pris. 1 299 kr vil og matche prisen Altibox-leverandører har mange steder i landet. Så basert på eksisterende priser så tipper jeg 1 299 - 1 349 kr/mnd. Nå blir jo det topproduktet, så det overrasker meg ikke om det blir dyrere.

Samtidig så leveres det vel over 1 Gbps link? Da vil en aldri oppnå den hastigheten, så kanskje prisen er noe lavere pga. det?

Ser at jeg også nå har fått i overkant av 600 Mbps opp og ned.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Finally said:

En pris på 1 299 kr/mnd for 1 000/1 000 Mbps vil være 1,82 ganger så dyrt som det Telenor leier ut for.

For de andre hastighetene så ligger differansen på 1,72 - 1,82 ganger VULA pris. 1 299 kr vil og matche prisen Altibox-leverandører har mange steder i landet. Så basert på eksisterende priser så tipper jeg 1 299 - 1 349 kr/mnd. Nå blir jo det topproduktet, så det overrasker meg ikke om det blir dyrere.

Samtidig så leveres det vel over 1 Gbps link? Da vil en aldri oppnå den hastigheten, så kanskje prisen er noe lavere pga. det?

Ser at jeg også nå har fått i overkant av 600 Mbps opp og ned.

Da har du regna inn moms på alle relevante produkt som må til for at VULA skal funke? 

Lenke til kommentar

Fikk mail om at mitt 500/500 abb hos Telenor blir 600/600 fra 1. juli. Står ingenting om pris men er fortsatt under binding fra i fjor høst så får noen måneder til med rabatt før jeg evnt må prøve å få til en ny avtale.

 

Noen som har hatt suksess med det hos Telenor? Be om bedre pris ved å binde seg ett år til e.l.? Forventer ikke å få like god pris som jeg har i dag men er vel lov å prøve seg.

Endret av voident
Lenke til kommentar
voident skrev (43 minutter siden):

Fikk mail om at mitt 500/500 abb hos Telenor blir 600/600 fra 1. juli. Står ingenting om pris men er fortsatt under binding fra i fjor høst så får noen måneder til med rabatt før jeg evnt må prøve å få til en ny avtale.

 

Noen som har hatt suksess med det hos Telenor? Be om bedre pris ved å binde seg ett år til e.l.? Forventer ikke å få like god pris som jeg har i dag men er vel lov å prøve seg.

Jeg fikk også mail idag, hadde egentlig 300/300, men ble tilbud 500/500 til samme pris i 3 måneder. Så nå er jeg da på 500/500

Sitat

Nye bredbåndsprodukter og priser
Som følge av produktendringene, øker hastigheten og prisen på ditt bredbåndsabonnement. Det nye produktet gjelder fra 1. juli 2021. Dette betyr at hastigheten på ditt bredbåndsabonnement økes fra 500 Mbps til 600 Mbps. Månedsprisen endres fra 1069 kroner til 1149 kroner. Vi innfører samtidig en pakkerabatt på 150 kroner per måned dersom du har både TV og bredbånd fra Telenor. Nye priser vil fremkomme på fakturaen du får i juni.

 

Sitat

Nye fordeler

  • Økte hastigheter på bredbåndsproduktene
  • Nytt topp-produkt Bredbånd 1000
  • Pakkerabatt på 150 kroner per måned ved bestilling av både bredbånd og TV


 

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Håpløst. Etter at første årskampanjen gitt ut, må jeg ringte til telenor januar hvert år for fortsette kampanjeprisen.

Betalerer 1127,99 kroner for tv (inkludert t-we2 boks) og bredband (500mbit, nå 600mbit). Må trolig ringe igjen januar neste år og prate meg til den prisen igjen. Eller om dem bare øker 50-100 kr fra 1127,99 siden "endring av hastighet" . Nekter å betale 1600-1700 kr pr måned, som egentlig er fullpris for tv og bredband (500)

 

 

 

Endret av spetter
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (På 20.5.2021 den 11.55):

https://www.telenor.no/privat/internett/fiber/?p=1&k=alle

Da har 1Gbit linja kommet opp i oversikten hos Telenor. 1249,-/mnd

Seriøst betale 80\94% av 1 gigabit (800 mbit) på nedlasting og opplasting?

Husk man betaler 100 kr dyrere i måned de burde selge 800 mbit i så fall, står ikke hvordan det er for coax. Virker ikke det er tilgjengelig der jeg bor vertfall, så coax er utelukket kun fiber kunder? har vi god grunn å være misfornøyd? Eller vi det variere mellom 940Mbps og 800 mbit i perioder? Nå er ikke 2.5 gigabit eller 10 gigabit særlig dyrt, så forstår folk går for altibox hvis man vil ha gigabit eller homenet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men er jo fremdeles litt rart, de kunne legge fibere fibere, i et borettslag men de antar vel behovet er mininalt, og måtte vurdere bindingstid i så fall, så spørs vel. Er jo surt man får dårligst avtale når man ikke har andre mulighet, nå har jeg flere mulighet men er ikke vits å sponse fiberlevrandørene syns jeg. Teknisk kunne de nok ha klart 2.5 gigabit men blir vel neppe før 2030 kanskje. Med dagens priser vil det svi, regner med prisene ikke vil falle på en god stund, synd egentlig 719 kr for 100 mbit er noe dyrt, er ikke så veldig høy hastighet egentlig siden man får jo 150 mbit hos vikenfiber til 719 kr heldigvis har jeg mulighet snart å velge, men har ikke bestemt meg helt, for ting kan jo endres, da er ikke best å være i bindingstid siden snart får 5g dekning også.

   
Lenke til kommentar

Da er det å sende etter gravemaskin? Har wifi, men føler det ikke er helt bra for hodet. I timene etter jeg avslutter wifi, er det som hjernen møblerer seg tilbake på plass. Det er derfor ikke lengre mulig å sitte 12 timer ved dataen for dagen. Som selvsagt også kan være positivt. 

JOHHNY-BRAVO skrev (På 7.5.2021 den 8.19):

Foreldrene mine er blitt oppgradert fra 300 til 350 (Coax).

Herlig at de oppgraderer foreldre også, ble de noe bedre? Eller kanskje med kyborg-aktige. 

Lenke til kommentar

Byttet akkurat til Telenor fra Altibox i april pga at Altibox/NTE satte opp prisene igjen. Noe de har gjort omtrent årlig. Fikk da Telenor for kr 800 med TV på kjøpet med 300mbps, uten T-wee. Kampanje på 6 måneder. Ville ikke betale for TV-boks, så da blir det jo faktisk bare internett likevel (bryr meg pent lite, strømmer alt eller ser film). Men nå fikk jeg jo Mail om at de setter opp prisen de også. Altså ren kopi av hva Altibox gjorde (øke hastigheten med 50mbps for å rettferdiggjøre prisøkningen). Bredbåndsbransjen i Norge er jo omtrent like korrupt som i USA. Glad at Forbrukerrådet tar en titt på saken nå. 
 

Ender i hvertfall med å måtte gå ned til 200mbps for å slippe denne prisøkningen. Evt bytte tilbake til Altibox og gjøre det samme der. Man har jo null konkurranse og prisene går bare opp og opp. 
 

Gleder meg til den dagen jeg kan få 5G ubegrenset data uten dagskvote for 5-600kr måneden. Da skal jeg droppe jævla fiberen/coaxen.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (4 timer siden):

Hvorfor i helvette går ikke prisene ned istedenfor??

Fordi cache server med 100 PB lagring og 1 gigabit fiber til alle kundene er vel ikke særlig billig hvis alle skal ha det, nå er det mangelfull konkuranse og at kostnadene øker, husk kobberet blir lagt død og coax på sikt er ferd med å forsvinne gradvis over til 5g eller fiber men ja er lattelig hvor lite alternativer man har. https://www.nextgentel.no/blogg/velkommen-etter-telenor

https://e24.no/teknologi/i/dldz3O/naa-kommer-konkurrentene-etter-nextgentel-vil-selge-traadloest-bredbaand

https://www.nextgentel.no/priser/bredband#fiberabonnement

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PRMmJe/forbrukerraadet-ut-mot-norsk-bredbaandsbransje

så lykke til.

Sitat

Gleder meg til den dagen jeg kan få 5G ubegrenset data uten dagskvote for 5-600kr måneden. Da skal jeg droppe jævla fiberen/coaxen.

Ja særlig når man får ofte kun 2 tb i måneden på 5g\4g som beste, selv med 100 mbit klarer du fint 324 tb i måneden med kontunuelig nedlasting. Så blir nok lenge til det skjer der, kanskje 6g eller om del år. Men etter den tiden er vel prisene steget en del. Når fiber stiges i pris vil nok andre også øke prisene om de kan.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 timer siden):

Fordi cache server med 100 PB lagring og 1 gigabit fiber til alle kundene er vel ikke særlig billig hvis alle skal ha det, nå er det mangelfull konkuranse og at kostnadene øker, husk kobberet blir lagt død og coax på sikt er ferd med å forsvinne gradvis over til 5g eller fiber men ja er lattelig hvor lite alternativer man har. https://www.nextgentel.no/blogg/velkommen-etter-telenor

https://e24.no/teknologi/i/dldz3O/naa-kommer-konkurrentene-etter-nextgentel-vil-selge-traadloest-bredbaand

https://www.nextgentel.no/priser/bredband#fiberabonnement

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/PRMmJe/forbrukerraadet-ut-mot-norsk-bredbaandsbransje

så lykke til.

Ja særlig når man får ofte kun 2 tb i måneden på 5g\4g som beste, selv med 100 mbit klarer du fint 324 tb i måneden med kontunuelig nedlasting. Så blir nok lenge til det skjer der, kanskje 6g eller om del år. Men etter den tiden er vel prisene steget en del. Når fiber stiges i pris vil nok andre også øke prisene om de kan.

cool story bro. 

Jeg må ikke ha Gigabit internett, og det tror jeg mange andre heller ikke må ha. Men, vi liker dårlig at prisene går opp mot at vi knapt får noe igjen for det. Opprinnelig skulle 300mbps abonnementet til Telenor koste kr 809. Men nå vil det øke prisen til kr 879, mot at de øker hastigheten til 350mbps. 

150mbps abbo vil samtidig øke til 200mbps og koste kr 819 (altså mer enn hva man tidligere betalte for 300mbps). Så sett sånn, etter denne kampanjen på 6 måneder er over, så går jeg tilbake til NTE/Altibox hvor jeg må betale 819kr for 250mbps 😂 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (10 minutter siden):

Jeg må ikke ha Gigabit internett, og det tror jeg mange andre heller ikke må ha. Men, vi liker dårlig at prisene går opp mot at vi knapt får noe igjen for det. Opprinnelig skulle 300mbps abonnementet til Telenor koste kr 809. Men nå vil det øke prisen til kr 879, mot at de øker hastigheten til 350mbps.

Er sikkert flere som går over til altibox særlig coax brukere, er slik livet er, men regn nok med de vil øke prisene, man ser det over år at prisene vil økes og hastighene, så vil du ha tregt nett sats på ice eller telenor\telia sin 4g.

Selvfølgelig om du har flere alternativer kan du vurdere det. Problemet er vel noen er misfornøyd og andre fornøyd, selv syns er bra hastigheten økes, for er kjedelig med lenge ventetid på ting.

Se bare på https://bahnhof.se/ på sikt om noen år vil muligens telenor har 10 gigabit også, men er neppe å juble for prisene, vil nok være over 2500 kr måneden, så med mindre vi blir rike i 2025 eller senere eller om det blir bare tilbud for spessielt interiserte, for er tydlig at høyere hastighet og priser fører til mere utbyging som de forsøker å argumentere for. Men spørsmålet om det er heletatt mulig å foreslå i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (20 minutter siden):

Er sikkert flere som går over til altibox særlig coax brukere, er slik livet er, men regn nok med de vil øke prisene, man ser det over år at prisene vil økes og hastighene, så vil du ha tregt nett sats på ice eller telenor\telia sin 4g.

Selvfølgelig om du har flere alternativer kan du vurdere det. Problemet er vel noen er misfornøyd og andre fornøyd, selv syns er bra hastigheten økes, for er kjedelig med lenge ventetid på ting.

Se bare på https://bahnhof.se/ på sikt om noen år vil muligens telenor har 10 gigabit også, men er neppe å juble for prisene, vil nok være over 2500 kr måneden, så med mindre vi blir rike i 2025 eller senere eller om det blir bare tilbud for spessielt interiserte, for er tydlig at høyere hastighet og priser fører til mere utbyging som de forsøker å argumentere for. Men spørsmålet om det er heletatt mulig å foreslå i dag.

Men det henger jo ikke på greip at de øker prisene kontinuerlig. Fibernettet er allerede utbygd for lenge siden. På mobilnettet er det jo motsatt. Prisene går sakte men sikkert nedover. Slik var det også med bredbånd i veldig lang tid. Men mangel på konkurranse gjør at det nærmest er blitt monopol virksomhet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...