Gå til innhold

Om ett år innfører EU fartssperre i alle nye biler


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (På 27.4.2021 den 19.58):

Jeg har skiltgjenkjenning med både kamera og GPS, og i 20-30 % av tilfellene leser den feil fartsgrense. 

Sitter med samme inntrykket.
Det ser også ut som at dersom det er uoverstemmelse mellom skilta fartsgrense og den fartsgrensa som er registrert i kartet så stoler bilen meir på kartverket enn skiltlesinga. Det er heilt typisk der det er vegarbeid i 80-sona slik at det er skilta med midlertidig 50-sone skilt så oppfattar bilen at fartsgrensa er 50 km/t, kryssreferer dette mot kartet som seier 80 kmt/t og korrigerer nokre sekund etterpå frå 50 til 80 som fartsgrense.
For meg gir det liten meining ettersom det vel er meir sannsynleg at kartet er utdatert enn at nokon har satt opp feil skilt?
Andre stadar eg opplever denne feilen er 30 soner i byggefelt. Bilen oppfatter 30 km/t skiltet, men nokre sekund seinare finner ut at det må være 50 km/t som er meint.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt litt på Autobahn og der har de gjerne fartsgrenser på avkjøringsrampen. Gjerne 70 eller 60 hvis det er en litt skarp sving. Min bil har også fartslesing og skiltgjenkjenning, og det er ikke få ganger bilen da har blinket og herjet for å fortelle meg at jeg som ligger 140 i frifart autobahn ligger 70 over fartsgrensen den tror det er.

Så ja et slikt system trenger god treffsikkerhet, og ikke minst land må vedlikeholde skiltplasseringen sin. Dette fungerer ikke idag.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

Mange som kobler ut fartssperren på lastebiler, så det blir nok enkelt å koble den ut på personbiler, men jeg tviler at det i det hele tatt kommer, for da vil bruktbilsalget gå opp og alle biler på veien blir 20 år gamle..

Reglane er vedtatt så dei kjem nok, og eg er ikkje så bekymra for at fleirtalet er så opptatt av dette at dei går over til ein eldre bil. Ikkje at ein må kjøpe ein 20 år gamal bil heller. Dagens bilar har jo ikkje dette systemet.

Det plagar ikkje meg stort og ville ikkje påverka mine vurderingar ved bilkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Ikkje at ein må kjøpe ein 20 år gamal bil heller. Dagens bilar har jo ikkje dette systemet.

Dagens biler vil bli 20 år gamle før de forsvinner fra veien.

Spørs hvor restriktiv farstsperren blir, og hvor enkelt det blir å koble den ut.
Jeg kjører alltid 5 over, men aldri noe fortere.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Dagens biler vil bli 20 år gamle før de forsvinner fra veien.

Spørs hvor restriktiv farstsperren blir, og hvor enkelt det blir å koble den ut.
Jeg kjører alltid 5 over, men aldri noe fortere.

Og du ville då bytt ut ein bil frå 2025 med ein frå 2005 for å kunne kjøre 5 km/t fortare? Om ein stor nok andel på veien har ei maksgrense vil det ikkje hjelpe at din bil går litt fortare om du hamnar bak andre med sperre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 27.4.2021 den 15.46):

Det er flott. 

Det er for mange sjåfører som ikke evner å kjøre bil etter forholdene, og utsetter medborgere for enorm risiko. Da må det begrensinger til. 

Fartsgrense og forhold er ikke det samme. Noen ganger vil det å kjøre etter forholdene, bety at man skal ha lavere hastighet enn fartsgrensen.

Andre ganger kan forholdene tilsi at man kunne hatt høyere hastighet, men det er en annen sak. Man forandrer ikke fartsgrensen om det plutselige skulle komme 200 meter rettstrekning og det ikke er gående tilstede...

Lenke til kommentar
1 hour ago, toreae said:

Fartsgrense og forhold er ikke det samme. Noen ganger vil det å kjøre etter forholdene, bety at man skal ha lavere hastighet enn fartsgrensen.

Det stemmer. Fartsgrensa dikterer kun maks tillat hastighet. Du skal kjøre etter forholdene, men ikke over denne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (På 27.4.2021 den 17.03):

Blir spennende hvordan dette går i praksis. Det hender ofte at min bil enten ikke klarer forstå hva som er gjeldene fartsgrense der jeg er, eller så tror den at den er en helt annen enn det den er.

Det står at det brukes en kombinasjon av satellitter og bilens egen avlesing. Regner med at Vegvesenet til enhver tid sørger for å ha 100% oppdaterte data om fartsgrense lastet opp til de nevnte satellittene 🥴

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...