Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"list" på bordkledning


Anbefalte innlegg

Hei,

Litt usikker på kva den mest fornuftige tittelen blir, men eg trenger å kutte til et bord som skal dekke over et sted kor enkel falsa kledning møter dobbelfalsa kledning. (Se bilde). Korleis blir den enklaste/beste måten for meg å merke opp dette bordet?

Takker for alle svar og tips!

20210427_133101.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min kjappe løsning ville vært å klippe til en papp eller papir som passet inn over ca 3 bord, så kan den tegnes inn på planken som skal skjæres til nedover.

Du kan også tilpasse høyden først, så dette den inntil, og merke hvor hvert bord på venstre vegg treffer listen. Da kan du sette merke inn på planken som på hvor langt inn du må kappe. Da er det kjapt å slå en strek til neste merke som du da kjapt får riktig vinkel. Mulig litt vanskelig forklart.

Siden du på listen som skal inn, får kapp oppover, så kan det være lurt å fuge endene før den monteres slik at de ikke kan bli stående vann på stoppen av kappet, og trekke inn i treverket.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (56 minutter siden):

Min kjappe løsning ville vært å klippe til en papp eller papir som passet inn over ca 3 bord, så kan den tegnes inn på planken som skal skjæres til nedover.

Du kan også tilpasse høyden først, så dette den inntil, og merke hvor hvert bord på venstre vegg treffer listen. Da kan du sette merke inn på planken som på hvor langt inn du må kappe. Da er det kjapt å slå en strek til neste merke som du da kjapt får riktig vinkel. Mulig litt vanskelig forklart.

Siden du på listen som skal inn, får kapp oppover, så kan det være lurt å fuge endene før den monteres slik at de ikke kan bli stående vann på stoppen av kappet, og trekke inn i treverket.

Takk for tips. Korleis får eg den "øvre" vinkelen? Kor langt inn er jo greit, men det er jo ikkje en 45 graders vinkel horisontalt. 

OJ Doe skrev (23 minutter siden):

Splitt et  bord med 45 gjæring og sett opp?

Trur ikkje eg kan nok om faget til å forstå korleis du meiner eg skal sette opp dette bordet med 45 gjæring 😀

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lutador said:

Hei,

Litt usikker på kva den mest fornuftige tittelen blir, men eg trenger å kutte til et bord som skal dekke over et sted kor enkel falsa kledning møter dobbelfalsa kledning. (Se bilde). Korleis blir den enklaste/beste måten for meg å merke opp dette bordet?

Jeg ville lagd en omvendt hjørnekasse. Det er enkelt og skaper ingen rom for å "fange" vann..

Altså dersom du har et rektangulært kledningsbord på 20cm * 2cm, så klyver du det på 11cm/9cm og fester de sammen i en vinkel. Så fester du den i hjørnet.

Her er en video på vanlig hjørenekasse;

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Jeg ville lagd en omvendt hjørnekasse. Det er enkelt og skaper ingen rom for å "fange" vann..

Altså dersom du har et rektangulært kledningsbord på 20cm * 2cm, så klyver du det på 11cm/9cm og fester de sammen i en vinkel. Så fester du den i hjørnet.

 

Det er det enkleste, men slik jeg skjønte det på TS så er der ferdig alt, og det er nytt inn mot eksisterende vegg. Så litt for sent.

Lenke til kommentar
Lutador skrev (16 minutter siden):

Den som er ca 2cm inn i bordet.

Den blir såpass liten at det er mye enklere å fuge enn å tilpasse.

 

Legger ved en kjapp tegning. oransje er eksisterende bord. Sort er listen du må tilpasse.

Sett planken inntil veggen, så marker alle stedene planken treffer veggen (rød strek). Sett streken så lang som det er rett inn. Så trekker du fra det punket en strek opp til neste røde strek (vist i grønn). Da skal det bare være å skyve inn når den er ferdig kappet.

Hvis du har en liten plankebit du kan teste med, så gjør det først på 2-3 bord, så ser du om der funker uten å måtte sløse med en lang lengde.

Fuging blir nødvendig her, da vannet har mange steder å samle seg. Du bør fuge hele veien. Egentlig legge på en fug på kortenden i det du presser den inn og fester den permanent, så langs kant etterpå.

planke.png.8ab0e1020c7da79ad398a36b84e6ebdb.png

 

Funkelen opp i de 2 cm, kan du også få til ved å starte kappet litt høyere enn der den grønne streken treffer kanten, og ned til merke på den røde. Det enkleste er nok å teste ut på en kort en og se an vinkelen, så kopiere. Det er enkelt å kopiere, bare måle fra rett strek og opp til der kuttet starter.

 

Vil legge til at en proff snekker nok har bedre løsninger.

Endret av AndersT2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så en episode av "eventyrlig oppussing" hvor snekkeren "mikkel" løste akkurat dette problemet. Vanskelig å forklare men han saget bordene slik de passet perfekt. Akkurat som et pusslespill. Var en av de tidligere episodene hvor han fremdeles var med. Men nå er jo dette allerede snekkret opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...