Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til førstegangskjøp av bil?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp fått sertifikatet i en alder av 26 år. Jeg er på jakt etter et godt bruktbil kjøp for en førstegangseier som jeg kan ha i 1-2 år før vi investerer i noe nyere og dyrere. 

Krav jeg har til bilen hvis realistisk :

- Automatgir

- Enkel og kjørevennlig 

- Ikke dyr i drift, gjerne billig å reparere ved evt skader og vedlikehold 

- Må være familievennlig, trygg og sikker da vi har en liten baby i hus

- Pris på ca. 60-70k

- Ok størrelse på bagasjerom grunnet hund og barnevogn 

- Skal funke til normal bruk, bykjøring o.l. Kommer til å kjøre mest mulig nå i starten for å øve meg mest mulig ute i trafikken 

Takk på forhånd! 🙂

Endret av Havanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken landsdel bor du/dere i? Er det langkjøring eller småkjøring det vil gå i? Hvor stor er hunden? Regner med at det er stasjonsvogn dere har tenkt.

Vil bare nevne at i prisklassen dere ser i er det litt tilfeldig hvor dyrt bilholdet blir. Pass på å få med noen som kan bil ved prøvekjøring og sørg for å kjøpe en bil som har tatt de store serviceutgiftene som nødvendigvis kommer et sted mellom 100 og 150 000 kjørte kilometer. Og at bilen har blitt antirustbehandlet og fått service iht. planen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde tenkt slik: Ikke kjøp bil til maksgrensen av budsjettet. Da er ikke den makssummen dere risikerer å tape like stor heller. Finn en med helt ny EU-kontroll og sjekk nøye hva som er nærstående av større serviceutgifter. Ta med en skikkelig kunnskapsrik bekjent i kjøpsprosessen. Sjekk nøye hva som er typiske feil på akkurat den bilmodellen dere ender opp med å se på. Fokuser på at bilen er godt holdt mer enn antall kilometer på telleren. Men det er uansett ganske tilfeldig hvor dyrt bilholdet vil bli i denne klassen.

En behagelig familiebil som også er bra for en stor hund er Volvo V70. Finnes mange av dem og de er forholdsvis trygge mtp. kollisjonssikkerhet. Andre kandidater burde være Honda Accord og Ford Mondeo. Eller en annen velholdt bil samme klasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Hva med en Nissan Leaf? Bør være tilstrekkelig for bykjøring. Man kommer ikke så voldsomt langt på en lading om du skal på langtur, og du bør sjekke mulighetene for å lade hjemme.

Er elbil utelukket så kan jeg foreslå Honda Jazz

Hmm, barnevogn og stor hund i Leaf eller Jazz blir vel en aldri så liten Tetris-øvelse? 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
liehen skrev (3 minutter siden):

Hmm, barnevogn og stor hund i Leaf eller Jazz blir vel en aldri så liten Tetris-øvelse? 😝

Godt poeng. Gikk meg hus forbi at bagasjerom var viktig. Tingen er at da ser vi på større biler, noe som ofte gjør budsjettet strammere.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter SecoY her. Til den prisen blir det en eldre bil og da er historikk og vedlikehold fra tidligere eier(e) viktigere enn hvilket merke det er. Styr unna premiumbiler som Audi, BMW, Mercedes (ift. utgifter til deler/reparasjoner). Sjekk for rust, få med en bilkyndig person til å se på bilen før kjøp. 

Lenke til kommentar

Ville vurdert Toyota i den prisklassen. Kjent for gode bruktbiler, med generelt få feil, og billig vedlikehold. Toyota Prius kunne du vurdert, men du ser kanskje etter bil med større bagasjerom. Toyota Avensis er kanskje mer hva du er ute etter da.

For eksempel;

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215556962

Toyota Corolla kan også vurderes, eksempel her;

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210138119

Ville også vurdert å ta en NAF test om jeg skulle kjøpe en bruktbil i denne prisklassen. Slik at man kanskje unngår kjedelige overraskelser. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/27/2021 at 10:57 AM, Havanna said:

- Automatgir

- Ikke dyr i drift, gjerne billig å reparere ved evt skader og vedlikehold 

- Pris på ca. 60-70k

Disse punktene er en vanskelig kombinasjon. En bil i denne prisklassen blir noen år gammel, og automatkasser er generelt dyrere i vedlikehold enn manuell kasse. Har du førerkort kun for automat? Hvis ikke, ville jeg kuttet ut kravet om automat.

Jeg ville sett etter en bensinbil med registerkjede, uten turbo, og med manuell kasse. Minst mulig utstyr, helst manuelt klimaanlegg. Det enkleste er ofte det beste, spesielt når ting begynner å ryke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Disse punktene er en vanskelig kombinasjon. En bil i denne prisklassen blir noen år gammel, og automatkasser er generelt dyrere i vedlikehold enn manuell kasse. Har du førerkort kun for automat? Hvis ikke, ville jeg kuttet ut kravet om automat.

Ett godt poeng. Tror ikke normalt vedlikehold er noe man skal bekymre seg for, det gjøres på en helt vanlig service. Men om automatkassen må overhales eller i verste fall må byttes ut kan det fort bli dyrt. Derfor er en NAF test også svært verdifullt på bruktbiler, da de går igjennom tilstand til blant annet automatkassen. Men selvfølgelig kan man fortsatt være uheldig. Kan jo være som du sier at TS har tatt førerkort med automatgir, blitt mer og mer vanlig nå. Ny automatkasse er generelt mye dyrere på eldre premiumbiler, så det kan være en grunn til å holde seg borte fra f.eks. en gammel BMW eller Mercedes med automatkasse. Tror nok japanerne er billigere der om man er uheldig. Men det er jo noe man kan undersøke i forkant om man er bekymret for. Det du kan være OBS på er at noen bruktbiler leveres med bruktbilgaranti. Den Toyota Corollaen jeg linket til over kommer f.eks. Med 6 måneders bruktbilgaranti. Har også sett mange annonser hvor det kan være en mulighet til å betale ekstra for lengre bruktbilgaranti. Det kan du forhøre deg om med selger når du har funnet bilen du vil kjøpe. I tillegg kan du se litt etter biler som ikke har kjørt så langt. Siden jo lengre en bil har kjørt jo større risiko er det jo at en slik del ryker. Igjen Corollaen jeg linket til har under 100 000 på kilometertelleren.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...