Jump to content
Redaksjonen.

Koreansk stridsvogn­produsent møter kamp: Den tyske konkurrenten får lobby­hjelp fra norske kavalerister

Recommended Posts

Det siste vi trenger er en tysk organisasjon som ikke kan levere til avtalt tid. Hyundai vil la mye av arbeidet utføres i Norge og det vil gi nødvendig kompetanse til norsk industri. K2 er på mange måter perfekt for Norge. Blir spennende å se hvem som vinner denne striden.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Begge valgene er gode. Oppgradert Leopard er det mest naturlige valget for en hær som har benyttet Leopard 1 og 2 i hele sin moderne eksistens. Black Panther er en nyutviklet og hypermoderne stridsvogn som ikke står tilbake for det tyskerne leverer. Når vi allerede har kjøpt artillerivogn fra samme produsent, blir det plutselig mer realistisk å velge dem.

Kan kanskje virke litt urent at kavaleristene lobbyerer for Leopard, men jeg synes ikke det er spesielt overraskende.

Det viktigste er uansett at avgjørelsen blir tatt, og at det blir kjøpt inn korrekt mengde stridsvogner.

Frykter nok at problemet her ikke er hvilket produkt som blir valgt, men at det kun blir kjøpt inn en symbolsk og meningsløs mengde stridsvogner som likevel ikke kan løse oppdraget Norges hær har blitt satt til.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Håper ikke at de som bruker/ arbeider med Leo 2 i dag får for mye å si i kjøpet av ny type stridsvogn. Man kan vel henvise til F-35 der flygerne ikke i det hele tatt vurderte andre fly pga de hadde hatt f-16 før. Selv om flyet er bra så har vi havnet i en økonomisk hengemyr i forhold til hvor mye dette skal koste og tidshorisonten til alle systemet er 100% slik det ble lovt ved kjøpstidspunktet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har det blitt publisert noen grunn til at kun disse to (2A7 og K2) vurderes? Hvorfor er ikke f.eks. Leclerc med? De har allerede blitt eksportert i store antall til UAE.

Share this post


Link to post

Jeg leste at alle stridsvognene i området invasjonen i Irak gikk ble først sprengt i et enkelt angrep med droner. Er det ikke på tide at vi slutter å behandle krig som en lek for gutter og kun kjøper droner? Og kanskje busser for å sende personalet på perm.

Share this post


Link to post
flecktyphus skrev (4 timer siden):

Har det blitt publisert noen grunn til at kun disse to (2A7 og K2) vurderes? Hvorfor er ikke f.eks. Leclerc med? De har allerede blitt eksportert i store antall til UAE.

Trolig fordi det er disse to vognene som fortsatt er i produksjon (hvis vi holder oss til landene vi mener det er greit å kjøpe våpen fra).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Leclerc bli produsert frem til 2007, deretter ble produksjonen stoppet.

Nexter (produsenten) skal teoretisk kunne starte produksjon igjen, men det ville bli dyrt.

Frankrike og Tyskland planlegger i fellesskap følgende prosjekt som de håper vil se dagens lys i 2035:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Main_Battle_Tank

I vesten er det vel bare to alternativer til Leopard 2A7 og K-2 som er i produksjon:

M1A2 Abrams (USA) - Bra vogn, men bruker gassturbin, solgt til flere land bla Saudi-Arabia, Australia, Egypt, (snart) Taiwan, men virker ikke som Norge ser på den som et alternativ.

Merkava MK4 Barak: (Israel) - Bra vogn, politisk ukorrekt, ikke eksportert. Siste modell (Barak) blir operasjonell i 2021. Vil ha integrerte droner, artificial intelligence (smart mission compter), Iron vision hjelm system, Trophy APS etc. Det hadde vært veldig spennede å se forsvaret teste denne mot Leopard og K-2 under vinter forhold.

 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Leo2 er den siste gjenværende vognen av denne generasjonen vogner som har stridsverdi for vestlige makter. Leclerc, Challanger 2 ol. skal alle skiftes ut. Frankrike og Tyskland samarbeider om å utvikle "Leo3" konsept som skal være klart rundt 2030. KMW prøver desperat å skvise ut siste rest av Leo2 produksjonen mens de kan. Men sannheten er at Alle dagens vestlige stridsvogn konsepter stammer fra 70 og 80 tallet. Leo2 startet på 60 tallet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, Ulfberht said:

Leclerc bli produsert frem til 2007, deretter ble produksjonen stoppet.

Nexter (produsenten) skal teoretisk kunne starte produksjon igjen, men det ville bli dyrt.

Frankrike og Tyskland planlegger i fellesskap følgende prosjekt som de håper vil se dagens lys i 2035:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Main_Battle_Tank

I vesten er det vel bare to alternativer til Leopard 2A7 og K-2 som er i produksjon:

M1A2 Abrams (USA) - Bra vogn, men bruker gassturbin, solgt til flere land bla Saudi-Arabia, Australia, Egypt, (snart) Taiwan, men virker ikke som Norge ser på den som et alternativ.

Merkava MK4 Barak: (Israel) - Bra vogn, politisk ukorrekt, ikke eksportert. Siste modell (Barak) blir operasjonell i 2021. Vil ha integrerte droner, artificial intelligence (smart mission compter), Iron vision hjelm system, Trophy APS etc. Det hadde vært veldig spennede å se forsvaret teste denne mot Leopard og K-2 under vinter forhold.

 

Abrams er et ikke-alternativ pga gassturbinen, kompleksiteten og logistikken i fra helvete.
Merkava er ikke til salgs og er uansett en ørkenstridsvogn uegnet for vinterlige forhold (også pga sin masse).

Så her vil det stå mellom prøvde men litt eldre løsninger (Leo 2A7) og teknologisk, spennende men uprøvd vogn (K2). 
De militære er konservative folk så jeg setter knappen på Leo. Men K2 er lettere (wiki sier massen er "kun" 55t), noe Hæren vil like veldig godt. Begge har Rheinmetall 120mm kanon, men kjenner ikke til om det den samme versjonen. Det vil bli nesten et dødt løp.

Edited by dguzs
  • Like 1

Share this post


Link to post

Kan man ikke spesifisere hva man vil ha i bestillingen / kravspek? Eks. ønskes Levert med Tesla drivlinje så den kan lades på Dombås?

  • Like 1

Share this post


Link to post

@dguzs: 

Litt usikker på om Abrams produseres lenger? Ser ut til at de kun leverer M1A2 basert på eksisterende, oppgraderte M1A1-vogner. Det vel også noe med at de vognene de eksporterer ikke har samme grad av beskyttelse som deres egne utgaver? Men det er nok først og fremst logistikken (drivstofforbruket) som gjør den vogna uaktuell for oss ja.

Israelerne skal være villige til å selge Merkava - de er vel i gang med å levere til et søramerikansk land. Der henger det nok mer på at vogna har noen ganske spesielle spesifikasjoner basert på israelske særkrav, samt på politikken som gjør den uaktuell for oss. Det hadde dog unektelig vært morsomt å se hvordan vogna ville fungert i norsk teig.

Tipper det i siste ende kommer til å handle om pris. Vognene må trolig kunne regnes som jevnbyrdige med litt ulike styrker og svakheter. Da står man igjen med kostnad - som for øvrig ikke er noe enkelt regnestykke, for her kommer også gjenkjøpsavtaler, levetidskostnader, osv. inn.

Yamarin415 skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke spesifisere hva man vil ha i bestillingen / kravspek? Eks. ønskes Levert med Tesla drivlinje så den kan lades på Dombås?

Delvis, men man må huske at dersom kravene avviker altfor mye fra de eksisterende produktene på markedet, kan man risikere at tilbydere trekker seg ut fordi man ikke ønsker å ta risikoen knyttet til å utvikle løsninger man kanskje ikke får solgt. Særkrav vil også virke fordyrende på sluttproduktet.

Share this post


Link to post

Hvis man skal opprettholde mekaniserte brigader med pansrede kjøretøy som f.eks stormpanservognene CV90 så må de støttes av stridsvogner. Stridsvognene må igjen være moderne og utstyrt med aktivt beskyttelsessystem. Hvis man nå ikke samtidig skaffer aktivt beskyttelsessystem vil det være stor "bommert". Samtidig må selvfølgelig hæren få et potent luftvern, noe som nå er på vei slik jeg har forstått det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
MOVE skrev (19 timer siden):

Burde heller kjøpe Apache helikoptre

Lite som tyder på at det ville vært fornuftig for Norges del. Nå kan ikke jeg påberope meg å være noen ekspert her, men av det jeg har lest, er det ingen av de med kompetanse på området som sier at kamphelikoptre er noe man kan erstatte stridsvogner med. Det er to ulike våpensystemer med ulike bruksområder, og må man velge, er stridsvogner en av grunnkapasitetene en hær ikke bør være foruten. Kamphelikoptre har begrenset "oppetid", krever mer vedlikehold, har høyere driftskostnader og er langt dyrere pr. enhet i innkjøp, er langt mer krevende å utdanne mannskaper til, og har vist seg sårbare i kamp. I tillegg har vi ikke noe fagmiljø på dette i Norge, som også vil innebære en betydelig ulempe og kostnad å bygge opp.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...