Gå til innhold

Bakhjulsdreven Elbil versus AWD


Thor.

Anbefalte innlegg

Jeg merker meg at mange elbilprodusenter velger å tilby enten bakhjuls, eller firhjulsdrevne biler.

Nå har det jo skjedd mye teknologimessig, og en elbil er jo ikke som en tradisjonell fossilbil. Elbilen har en annen vektfordeling, tyngdepunktet er vel også noe lavere og motorkraften er jo der med en gang.

Nå sitter jeg med mye fordommer fra oppveksten, er ikke særlig interessert i motor, så jeg er noe utdatert. Men slik jeg har forstått det så er bakhjulsdrevne biler verst på glatt føre, forhjulsdrevne er litt bedre, mens firhjuls er best, helt til den mister grepet på veien.

Nå eier jeg en 2015 Nissan Leaf 30kWh, og denne kommer jeg jo til å bytte ut etter hvert med en ny bil i 400-550 tusen klassen. Hvilken det blir vet jeg ikke, for det er så langt opp og frem til jeg har en forsvarlig egenkapital til å ta opp et nytt billån. Begynner å spare for fullt senere i år når nåværende billån er nedbetalt.

Det jeg lurer på er, burde jeg legge så mye vekt på om bilen er forhjuls, bakhjuls eller firehjulsdreven? Leaf er jo forhjuls, og her jeg bor så hender det kanskje 1-5 dager i året at biler ikke klarer å ta seg opp bakken til den øvre bydelen. Ellers så kjører jeg til/fra jobb og butikk og kjører 1-3 lengre turer i året.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dårlige ryktet med bakhjulsdreven bil på vinterføre kommer av tomme fremtunge pickuper og varebiler som ofte har bakhjulsdrift fordi de er designet for å være lastet bak. For en bil med 50:50 vektfordeling og stabilitetskontroll så er bakhjulsdrift like bra på glatt føre.

Jeg ville ikke valgt uten bil utifra om den har drift på forhjulene eller bakhjulene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har eid både forhjuls- og bakhjulsdrevet bil, og vil si at det er enklere å komme seg fram med bakhjuls.

Har pickup med ballast bak.

Ville valgt en bil med 4hjulstrekk, hvor man kan velge 2 eller 4.
Usikker på om dette finnes, nærmeste er vel automatisk 4hjuls, hvor bilen stort sett kjører 2hjuls

Lenke til kommentar

Hvordan bilen oppfører seg har ikke bare med drivhjulene å gjøre, men hvor mye vekt som ligger over drivhjulene.

I tradisjonell bilarkitektur var motoren og girkassa, den absolutt tyngste delen av bilen. Da var det viktig å tenke på hvor motoren var plassert i forhold til drivhjulene. 4 hjulstrekk var viktig for å oppheve noe av karakteristikken som fulgte av valget som ble tatt av motor og drivhjulplassering.

Etter 2012 når Tesla brakte den moderne bilarkitekturen til markedet, såkalt skateboard plattform, så gjelder ikke den gamle måten å tenke på. Så med mindre du ser på en bil med gammeldags arkitektur, det vil si bilmodeller som blir levert som både elektriske og fossil, så har det ikke noe å si om du har frem eller bakhjulstrekk for fremkommelighet.

Bakhjulstrekk vil være bittelitt bedre i bratte bakker siden vekten da forskyver seg bakover.

4 hjulstrekk derimot har fortsatt en misjon hvis du noen gang skal kjøre opp bratte bakker når det er glatt. Hvis du ikke har hytte på fjellet eller svigers med veldig bratt oppkjørsel, så trenger du ikke 4 hjulstrekk, og vil aldri merke at du ikke har det.

 

Endret av bzzlink
bakhjulstrekk best i bratte bakker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Gavekort said:

Unnskyld meg, men det var GM som fant opp skateboard plattformen i 2002, og 50:50 vektfordelte biler med bakhjulsdrift har vi hatt siden 80-talls BMWer.

Greit redigert til at Tesla brakte arkitekturen til markedet. Etter at GM hadde en obskur konseptbil som ikke gikk an å sette i produksjon.

Du kan ikke sammenligne karakteristikken til en 50:50 skateboard chassis bil med en ICE.

Du kan ikke sammenligne karakteristikken til en ICE MR 50:50 bil med en ICE 50:50 FR heller.  

Poenget mitt er at den moderne arkitekturen har visket ut de tradisjonelle skillene

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde lenge en Mercedes C-klasse, samtidig som diverse andre biler med forhjulstrekk. Synes ikke Mercen var noe særlig dårligere på vinterføre enn de andre. Kanskje til og med bedre enkelte ganger pga. stabilitetskontroll. Men så er kanskje ikke Bergen rette stedet å måle vinterføre.

Uansett, med stabilitetskontroll og gode dekk så tror jeg ikke bakhjulstrekk burde være noen dealbreaker i 2021.

Lenke til kommentar

Det kan jo da virke som at det er likegyldig om en elbil er forhjuls eller bakhjuls hvis vektfordelingen er lik. Det gjør det mye enklere å velge en ny bil.

Jeg tror nok min neste elbil ikke blir fremhjuls eller bakhjuls, det med bakgrunn i hvor lite jeg trenger firhjulsdrift, som er på de glatteste dagene, da trafikken likevel stopper opp på disse strekningene hjem fra jobb.

 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe jeg ville hengt meg voldsomt opp i nei. Jeg har en preferanse for bakhjulsdrift, men det er av entusiastårsaker som den jevne bilisten aldri vil merke under vanlig kjøring.

Det er kanskje en ørliten ulempe med forhjulsdrift på elbil, da det høye dreiemomentet kan nappe litt i rattet samt rive løs hjulene under hard akselerasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den billigste utgaven av Polestar 2 får jo fremhjulsdrift og 260 hestekrefter. Blir morro å se litt tester av den og se om det nappes i rattet.

Jeg liker og rwd best av entusiantiske årsaker. Bare morro at rumpa slenger litt.

Edit: virker som at Hyundai Kona sliter litt med Torque Steer? https://elbilforum.no/index.php?topic=41807.0

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Å ha drift på alle fire er selvfølgelig suverent når det gjelder fremkommelighet.

Når det gjelder forhjulsdrift vs bakhjulsdrift så er bakhjulsdrift best når vektfordelingen er 50/50 (det samme når mer vekt er på bakhjulene enn foran). For el-biler er det er det derfor bedre med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk. Om det ikke er så kraftig motor går det sikkert greit med forhjulstrekk også.

På de fleste fossilbiler med motor fremme og da mye vekt foran, så er det derimot best med forhjulsdrift. Altså om vektfordelingen er 50/50 så blir det ikke så stor forskjell om drivhjulene er foran eller bak. Om et av hjulparene har mer vekt enn det andre så er det en fordel å ha drift på de hjulene med mest vekt. Passasjerer og last gir ofte mer vekt bak.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, WiiBoy said:

AWD øker også forbruket, og dermed reduseres rekkevidden og driftskostnadene øker.

Kommer litt ann på hvordan det er implementert. Porche Taycan og nye Hyundai har bare en motor fysisk innkoblet under normal kjøring. Burde ikke være stor forsjell i rekkevidde da kontra å bare ha en motor. 

Men feks en Tesla Model 3 Long Range RWD 2019 modell har bare 4 mil lenger WLTP enn AWD utgaven selv om begge motorene er fysisk innkoblet hele tiden. 600km og 560km.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...