Gå til innhold

Sykkelen uten kjede kan være i salg fra neste sommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt rar løsning for et drivverk som arbeider med høy kraft og lavt turtall spør du meg.

Forskjellen på 99% og 97% virkningsgrad med en sprek syklist som holder et snitt på 160-180 W over en langtur er ikke merkbar i en bilndtest. Hvordan takler løsningen en syklist som brått tråkker 1200 W med 80 rpm kadens?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en hel drøss med folk med 40-års krise og lignende kriser som ikke vet hva de skal bruke pengene på. Se bare hva de betaler for å spare 200 gram på en sykkelramme f.eks. Hvis denne patenten fungerer like godt som tradisjonelt sykkelkjede og tannhjul kommer den til å selge som hakka møkk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
16 hours ago, TheSnidr said:

Sett bort ifra det estetiske, er dette en bedre løsning enn dagens sykkelkjeder?

Kan gi mindre vedlikehold. Et kjede slites og trenger olje. Det fører til mer skitt og generelt mas. Og så har det en liten økning i effektivitet (97 mot 99.3%). Du vil nok ikke merke det som amatørsyklist, men de som sykler opp alpepass daglig i diverse proffritt vil nok få utslag. 

Jeg er spent på hvor godt dette fungerer i praksis. CeramicSpeed har også hatt noen vanvittige påstander om økt effektivitet på andre produkter som ikke holdt vann, så vi må se hva som skjer her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 minutes ago, Bassepus said:

Overkomplisert, men mindre vedlikehold. 

Hvordan vil energien til batteriet og ekstra vekt påvirke påstanden om 99% effektivitet?

 

Konkurrentene fra Shimano og Sram bruker også batteri og elektronisk girskifte på dette nivået. Så jeg vil gjette helt ubetydelig.

Lenke til kommentar

Har gått fra 13kg sykkel til 10.6kg og det føles som om -10% av vekta på sykkelen er det samme som -10% av kroppsvekta. Forskjellen er latterlig merkbar.

Sant skal sies, det er forståelig at du ler over 200 gram men det er realistiske og målbare resultater ved å kutte 200g av sykkelvekta.

Om man vil slå ny pers og føler man ønsker å bruke 30k på ny ramme, hvorfor skal vi dømme det sier jeg bare

Lenke til kommentar
On 4/26/2021 at 10:07 PM, mrxx said:

Det er en hel drøss med folk med 40-års krise og lignende kriser som ikke vet hva de skal bruke pengene på. Se bare hva de betaler for å spare 200 gram på en sykkelramme f.eks. Hvis denne patenten fungerer like godt som tradisjonelt sykkelkjede og tannhjul kommer den til å selge som hakka møkk.

Jeg er enig i overstående. Men...

Selv kjøpte jeg racersykkel som veier 8 kg. Og jeg kan skrive under på at det er stor forskjell på denne, som bortimot (føles som) ruller av seg selv, kontra en sykkel på 10 kg - for ikke å snakke om sykler som veier det dobbelte av min.

Det jeg ikke skjønner er at vekten på sykkelen betyr så utrolig mye, mens min vekt ikke synes å ha effekt.

Så er det kvalitet på karbonrammen. Skal du ha en virkelig stiv karbonramme som tåler flere års sykling, må du også betale for det. Da går prisen kraftig opp og vekten noen få hundre gram ned. En billig karbonramme mister sivheten fort, og samtidig forsvinner mye av kraften på pedalene i rammen. Det blir tyngre å sykle.

Dessverre er det få sykkelforretninger som har såpass kvalifiserte ansatte at de kan veilede kundene. Ofte får man høre viktig informasjon lenge etter at sykkelen er tatt i bruk, og mange oppdager at de kjøpte feil sykkel.

Endret av Xantippe
Forbaske trykkleif
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (25 minutter siden):

Jeg er enig i overstående. Men...

Selv kjøpte jeg racersykkel som veier 8 kg. Og jeg kan skrive under på at det er stor forskjell på denne, som bortimot (føles som) ruller av seg selv, kontra en sykkel på 10 kg - for ikke å snakke om sykler som veier det dobbelte av min.

Det jeg ikke skjønner er at vekten på sykkelen betyr så utrolig mye, mens min vekt ikke synes å ha effekt.

Så er det kvalitet på karbonrammen. Skal du ha en virkelig stiv karbonramme som tåler flere års sykling, må du også betale for det. Da går prisen kraftig opp og vekten noen få hundre gram ned. En billig karbonramme mister sivheten fort, og samtidig forsvinner mye av kraften på pedalene i rammen. Det blir tyngre å sykle.

Dessverre er det få sykkelforretninger som har såpass kvalifiserte ansatte at de kan veilede kundene. Ofte får man høre viktig informasjon lenge etter at sykkelen er tatt i bruk, og mange oppdager at de kjøpte feil sykkel.

Din egen vekt har forbasket mye å si, men forskjellen er at du er vant til din egen vekt, og musklene tilpasser seg kroppen din og kroppsvekten. Selv om du slanker deg en kg eller to, så ser du ikke umiddelbart effekten av det, fordi kroppen tilpasser seg endringen.

Vektendringen er altså ikke like umiddelbar, og den krever at du gjør en ekstra innsats for å slanke deg, som gjør kroppen din tilsvarende mer sliten. Når kroppen så restituerer seg fra denne energiutladningen, har den samtidig tilpasset seg vektreduksjonen, slik at du ikke opplever en plutselig endring.

For at du skal få en pekepinne på hva din egen vekt faktisk betyr, må du faktisk lure kroppen din litt. Gå f.eks. en uke med vektvest med f.eks. 10 % av din egen kroppsvekt i vekter, der du ikke tar den av for annet enn dusjing og soving.

Når du så tar den av, vil du virkelig merke hvordan det er å plutselig bli kvitt den ekstra vekten. Da vil du, til et visst nivå, merke samme effekten av den reduserte vekten, som du nå merker ved å sette deg på en sykkel som er f.eks. 10 % lettere (eller tyngre.for den del).

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (På 27.4.2021 den 9.47):

Ser jo ut til at dette kan kapsles inn og dermed gir vesentlig reduksjon i vedlikeholdsbehov, spesielt på vinterstid. Det hadde vært fint.

Pratet om virkningsgrad kan være et forsøk på å kjempe mot ryktet om at kjede er overlegent på dette området. 97 eller 99,3% har vel mest akademisk betydning, spesielt for en brukssykkel.

Salt kommer inn overalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 hours ago, Snowleopard said:

Din egen vekt har forbasket mye å si, men forskjellen er at du er vant til din egen vekt, og musklene tilpasser seg kroppen din og kroppsvekten. Selv om du slanker deg en kg eller to, så ser du ikke umiddelbart effekten av det, fordi kroppen tilpasser seg endringen.

Vektendringen er altså ikke like umiddelbar, og den krever at du gjør en ekstra innsats for å slanke deg, som gjør kroppen din tilsvarende mer sliten. Når kroppen så restituerer seg fra denne energiutladningen, har den samtidig tilpasset seg vektreduksjonen, slik at du ikke opplever en plutselig endring.

For at du skal få en pekepinne på hva din egen vekt faktisk betyr, må du faktisk lure kroppen din litt. Gå f.eks. en uke med vektvest med f.eks. 10 % av din egen kroppsvekt i vekter, der du ikke tar den av for annet enn dusjing og soving.

Når du så tar den av, vil du virkelig merke hvordan det er å plutselig bli kvitt den ekstra vekten. Da vil du, til et visst nivå, merke samme effekten av den reduserte vekten, som du nå merker ved å sette deg på en sykkel som er f.eks. 10 % lettere (eller tyngre.for den del).

Fra de jeg kjenner som aktivt driver med ritt, sier de at de ofte gjør det bedre hvis de har hatt diare rundt to uker før rittet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...