torest Skrevet 26. april 2021 Rapporter Del Skrevet 26. april 2021 Norsk fabrikk for flytende hydrogen valgt ut til EU-samarbeid [Ekstra] Siter Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 26. april 2021 Rapporter Del Skrevet 26. april 2021 Men, men, energieffektiviteten da...... Ser nesten ut til at hele verden har innsett at andre faktorer er viktigere. Snodig det der. Hvem kunne trodd det.... Siter Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. april 2021 Rapporter Del Skrevet 26. april 2021 Her lukter det subsidier lang vei! Først skal bygging av fabrikken subsidieres ganske kraftig. Volumene på denslag utstyr er i dag ganske lavt så derfor trenger vi subsidier mens vi får opp volumet og enhetskonstnaden forhåpentligvis synker. Dessuten er produksjon av hydrogen via elektrolyse svært energikrevende, det krever at produksjonen får indirekte subsidier ved prioritert tilgang til rimelig kraft(alternativt må utsklling og lagring av CO2 subsidieres). Dessuten må vi ha enda et lag med med indirekte subsidier ved at vi skattlegger konkurrerende måter å produsere hydrogen på(CO2-skatt). Problemet med dyrt utstyr kan til en viss grad ses på som midlertidig, om volumene på produksjonen øker vil ikke lenger subsidier være nødvendig. Problemet med at elektrolyse er energikrevende er derimot permanent, her vil de indirekte subsidiene måtte bli en permanent ordning. 2 1 Siter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2021 Rapporter Del Skrevet 27. april 2021 Er det ikke sånn at en rekke store planlagte industriprosjekter på vestlandet har fått avslag på tilførsel av kraft fordi det ikke er tilgjengelig i kraftnettet? Siter Lenke til kommentar
OPLQC90R Skrevet 28. april 2021 Rapporter Del Skrevet 28. april 2021 Kanskje grønt hydrogen blir konkurransedyktig uten subsidier når fossilt drivstoff må betale 2000 kr per tonn CO2 - -. Siter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2021 Rapporter Del Skrevet 28. april 2021 OPLQC90R skrev (1 time siden): Kanskje grønt hydrogen blir konkurransedyktig uten subsidier når fossilt drivstoff må betale 2000 kr per tonn CO2 - -. 2 kr/kg CO2 blir ca 2 kr pr 0,38 liter diesel, eller 5,3 kr/liter diesel. Det vil utgjøre et stort prishopp for diesel og gjør det vesentlig mindre lønnsomt. Men det påvirker ikke direkte prisene for grønt hydrogen eller lønnsomheten der. Hydrogen er jo i konkurranse med flere drivstoff enn diesel så det er ikke sikkert det hjelper på konkurransedyktigheten generelt. Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.