Gå til innhold

Kjøp av espressomaskin


Anbefalte innlegg

Håper å lære litt på min vei mot god espresso fra noen her...

Jeg har tidligere hatt en Nespresso kapselmaskin som jeg aldri ble helt fornøyd med. Byttet den ut i en Illy (FF) kapselmaskin som jeg har vært ganske fornøyd med, men tenkte at jeg skulle prøve meg på neste steg slik at jeg kan kverne min egen espresso. Har allerede en SMEG kaffekvern som jeg bruker til presskanne. Og har derfor kikket på SMEG sin espressomaskin. VET den koster dobbelt så mye som LeLonghi Dedica som ser ut til å være samme maskinen. Men ikke alle ønsker styres av fornuft. Det jeg prøver å være fornuftig på er best mulig espresso. Jeg lager mest Cappuchino, men maskinen jeg ser etter trenger kun å lage god espresso med kaffe jeg allerede har kvernet. Resten fikser jeg på andre måter. Finnes det noen gode alternativer til max 5000-ish som kan lage meg en god espresso? Eller er en slik DeLonghi/SMEG maskin det beste jeg kan kjøpe i denne prisklassen? Syntes det er vanskelig å få oversikt. Maskinen bør helst ikke ha behov for modifisering, så om den kan komme fra fabrikk uten å behøve mods for å lage det den er laget for, så hadde det vært fint.

Edit: er det så enkelt som at dette kan være en god maskin om man samtidig investerer i en ikke-trykkfilterkopp? Eks:
https://www.fruugo.no/ikke-trykk-filter-kopp-for-breville-delonghi-krups-kaffe/p-55134754-112087177
Jeg hadde som nevnt håpet at noen kunne lage noe som fungerte bra ut av esken. :)

Håper noen med erfaring og god peil kan rettlede meg til neste steg. :)

Endret av Andyoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med mange espressomaskiner, faktisk kan jeg vel si at jeg bare har erfaring med en eneste for hjemmebruk - og den er litt spesiell. Men det finnes jo andre som har testet mange maskiner (linken går rett til konklusjonen):

Prisjakt-sammenlikning (med Dedica byttet ut med SMEG):    https://www.prisjakt.no/sammenlign/produkter/99330,4986730,99635,4013575,1614846

Men jeg frykter at SMEG-kvernen ikke er et passende verktøy for å kverne "ekte" espresso. Da trenger du å kunne gå skikkelig finmalt, og med bittesmå steg (evt trinnøs) regulering av kornstørrelse for å optimal espresso. Med 30 steg fra espresso til presskanne tror jeg begge deler kan være en utfordring. Det betyr at du sannsynligvis bør satse på maskiner med trykkoppbyggende filterkurv. SMEG/Dedica eller Bambino Plus kan da være gode valg?

Jeg bruker selv en Cafelat Robot som er fullstendig manuell, og man har full kontroll på "alt" - men på den andre side finnes absolutt null automatikk som hjelper til. Personlig er jeg veldig fornøyd med det, og føler at jeg oftest får til espresso slik jeg mener den skal smake og føles :) Men da har jeg også en kvern som er innrettet mot espresso. Også Robot kan leveres med trykkoppbyggende filterkurv (og jeg har en jeg aldri har prøvd ennå), så sånn sett kan vel også den være en kandidat. Jeg kjøpte direkte fra CafelatStore i Hong Kong (de håndlages av briten Paul Pratt der), og dessverre er fraktkostnadene høye pga pandemien. Men så vidt jeg husker, ble moms-regningen noe lavere enn jeg regnet med pga en tyrkleif i deklarasjonen, heldig der ...

Velger man helmanuelt, bør vel også Flair sine alternativer vurderes. De er litt mer jobb med å få OK vanntemperatur, men enklere å ha med på tur og innstegsmodellene er mye rimeligere. Enkelte foretrekker også utseendet til Flair foran Robot, og liker bedre å presse med en arm i stedet for to. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to!

Ja, det kan godt være SMEG kvernen er for grov, men det for jeg evt eksperimentere litt med. Kan også kjøpe ferdig Illy espressokaffe som antagelig oftest vil bli brukt til espresso uansett. Roboten så artig ut, men ikke helt det jeg er på jakt etter. :) Har for så vidt kikket på testen du refererer til og det kan virke som Gaggia eller Sage maskinene er de som er mest aktuelle dersom jeg ikke velger SMEG/Dedica. I alle fall pr nå. 

Lenke til kommentar

Jeg tar av og til en tur innom mega-tråden for Cafelat Robot på Home Barista-forumet, og i kveld oppdaget jeg et pussig sammentreff med denne tråden der:

https://www.home-barista.com/levers/cafelat-robot-user-experience-t54550-3610.html#p792483

Brukeren jamesrodkey har problemer med at han ikke får nok trykk i Robot-en sin. Det viser seg i videre diskusjon at han har en SMEG kvern, og den kvernen blir ansett som hovedgrunnen til at han sliter med å få til god espresso :( Det er et tips om å modifisere den ved å sette inn en skive for å få de koniske knivene til å gå nærmere hverandre - men ellers går rådene på å vurdere å skaffe seg en annen kvern.

(Han kunne også skaffet en trykkoppbyggende filterkurv om han ønsker å fortsette med SMEG, vil jeg tro). 

Edit: Glemte å kommentere denne:

Andyoid skrev (På 28.4.2021 den 10.06):

Kan også kjøpe ferdig Illy espressokaffe som antagelig oftest vil bli brukt til espresso uansett.

Forhåndskvernet espressokaffe i lufttette pakker/poser/bokser i butikken, er kvernet for grovt :nei:  Den kaffen er ment for trykkoppbyggende filterkurver - i en "ekte" filterkurv vil vannet bare fosse gjennom kaffen på få sekunder med lavt trykk.

Endret av a_aa
Etterskrift om forhåndskvernet
Lenke til kommentar

OK, takk for innspill. :)

Ser jeg fort kommer borti veldig komplisert problematikk, tid og ikke minst spesielt utstyr for å komme til neste nivå for den beste espressoen. 😅 Utifra det jeg leser kan det tenkes at jeg bør prøve en maskin med trykkfilterkopp og se om det er ok nok for mitt bruk. I alle fall om også Illys ferdigkvernede espresso på boks er ansett som for grov. Jeg tenkte å prøve å ikke gå for nerdete ned i kaffen her, men lage den mest mulig autentisk Italiensk (de er ikke SÅÅ nerdete der :D De bruker kanskje uansett mest en Bialetti på komfyren). Ofte har jeg ikke tid om morgenen til å jobbe så mye med dette for en liten kaffe, så prosessen bør ikke være alt for avansert. 🙈

Tror jeg har bestemt meg for å kjøpe en DeLonghi/SMEG denne gangen og evt oppgradere til ny kvern/Gaggia senere hvis jeg ønsker å ta enda et steg (nerde meg litt mer). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...