Gå til innhold

Bra spill-TV (Høy Hz) til en fornuftig penge


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter et nytt fjernsyn. Jeg har veldig liten greie på dette, og håper å kunne få litt hjelp fra dere. 
Jeg fant et bra 8k fjernsyn på Elkjøp, men dette hadde bare 50Hz. Jeg har blitt fortalt at hvis jeg ønsker å få det optimalt for f.eks. PS5, så burde jeg i alle fall ha 100Hz. Vet heller ikke hvor nødvendig det er med 8K.

Jeg er litt usikker på hva forskjellen på OLED og QLED er, men i følge Elkjøp så passer QLED best til lyse rom, noe min stue er. 

Jeg er derfor på jakt etter et bra QLED fjernsyn med 100Hz eller mer, rundt 65" tommer, og med en prislapp så nærme 10k som mulig (Om det går noen tusenlapper over er det helt greit). Har egentlig ikke noe mer krav enn dette. Har ikke behov for den beste Smart-tv-løsningen, da jeg regner med å kjøpe meg Apple TV. 

 

Takker og bukker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (På 24.4.2021 den 23.10):

QLED er LCD. OLED er mer lik plasma, hvis det hjelper noe.

Hjelper ikke ekstremt mye for å være helt ærlig 😅 Begge har nok sine fordeler og ulemper. Jeg må nesten bare gå etter det som står på Elkjøp sine nettsider, om at QLED passer best til lyse rom. 

Håper noen her har noen gode forslag! 

Lenke til kommentar

Eg kjøpte en Samsung Q90r 65" for et par år siden. Den er 4k med opp til 120 Hz (gjennom egen instilling). Er konge å spille på. Egentlig trengs HDMI 2.1 for ekte 120 Hz på 4k. Så det er noe du kan se etter. Det er og viktig at TVen har gaming mode med lav input lag. 

8k trur eg blir veldig unødvendig. 4k er så pass små piksler på at eg trur det blir vanskelig og se forskjell. Plus selv med 3090 til 20k+ kr så får du ikke god fps. 

Endret av ili
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ili skrev (På 26.4.2021 den 16.17):

Eg kjøpte en Samsung Q90r 65" for et par år siden. Den er 4k med opp til 120 Hz (gjennom egen instilling). Er konge å spille på. Egentlig trengs HDMI 2.1 for ekte 120 Hz på 4k. Så det er noe du kan se etter. Det er og viktig at TVen har gaming mode med lav input lag. 

8k trur eg blir veldig unødvendig. 4k er så pass små piksler på at eg trur det blir vanskelig og se forskjell. Plus selv med 3090 til 20k+ kr så får du ikke god fps. 

Tusen takk for tipset!

Jeg har sjekket litt rundt, og ble anbefalt LG CX OLED. Dette er OLED, noe jeg vil prøve å holde meg unna pga. lys stue. Kontaktet Komplett, og spurte om en god erstatter til dette fjernsynet, bare QLED. De kunne anbefale meg QE65Q95. Noen her som har noe erfaring med denne?

https://www.komplett.no/product/1157193/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/samsung-65-qled-4k-smart-tv-qe65q95

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med den personlig, men jeg har sett en del reviews i det siste pga jeg skulle ha tv selv. Jeg tror ikke du gjør feil ved å velge Samsung Q95. Hvertfall hvis du har lys stue, da samsungen er mye mer lyssterk enn LG. OLED har også større sjanse for burn-in. Så skal du spille mye så er Q95 ett bedre valg sånn sett. LG har mye bedre svartnivå,men det er ikke akkurat bilde kvaliteten som står i fokus når man skal game.

Selv er jeg mest ute etter stor tv og bildekvalitet, billigst mulig. Så jeg gikk for en 85 tommer Sony Bravia XH9096 eller X900H/XH90 som den også refereres til. Den har vedlig bra sort nivå, og er veldig god i et mørkt rom (ikke at den er dårlig i et lyst rom heller, men samsungen er bedre der). Og sist men ikke minst så koster den halvparten av hva en Q95 på 85 tommer gjør, mens bildekvaliteten ikke er noe dårligere. Hell, i ett mørkt rom så slår den nok sannsynligvis Samsungen. Hadde jeg hatt penger nok så hadde jeg gått for en Q95 på 85 tommer selv. Men siden sonyen er såpass mye billigere og det ikke går på bekostning av kvaliteten så var jeg solgt.  

Endret av strike_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg kjøpte nesten  LG C9 Oled som sikkert er en tidligere versjon av den du nevner der. De hadde litt lavere Input lag og hadde skikkelig Hdmi 2.1 for 120 Hz @ 4k. Men gjekk for QLED pga lys styrke og ikke fare for burn in var viktigere for meg enn veldig dyp svart og litt bedre for gaming. Begge er veldig gode valg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...