Gå til innhold

Analyse av værkart. Kan en kaldfront bevege seg mot et høytrykk?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg prøver å analysere et værkart for første gang (se vedlagt) og har noen spørsmål.

  1. Det er et stort høytrykk over Norge. Jeg vet at vind blåser fra høytrykk til lavtrykk, og regner derfor med at vinden vil blåse fra dette høytrykket og mot lavtrykket ovenfor Island. Jeg forstår også at vinden vil gå med klokken ved høytrykket. Det jeg er usikker på er hvorvidt vinden blåser fra 1030kpa isobaren, eller om det faktisk blåser fra "H". Det blåser jo kraftigere jo nærmere isobarene er hverandre, så det ser jo ut som at det er helt vindstille i store deler av Norge.
  2. Det er en kaldfront ute i havet. Siden trekanten peker mot øst skal denne bevege seg mot øst. Vil denne kunne treffe Norge dersom høytrykket vedvarer eller vil høytrykket presse den vestover?
  3. Dersom høytrykket forsvinner, vil lavtrykkene i nord kunne bevege seg sørover?

Setter stor pris på hjelp. 

værkart.png

Endret av TheNarsissist
Glemte fil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer nok an på hvor standhaftig dette høytrykket er.
Ofte får vi jo det som kalles blokkerende høytrykk over Skandinavia, og da har ikke lavtrykka noen sjans.
Slike høytrykk, ofte 1035-1040 hPa, kan ligge lenge, og så lenge det ikke svekkes eller flytter seg østover kommer ikke det lavtrykket med kaldfronten inn.

Dersom høytrykket forsvinner så kan lavtrykket i nord gå sørover ja, særlig dersom det er høytrykk over Grønland/Island. Polare lavtrykk gjør ofte det om vinteren.
Her har du en god side der du kan følge trykksystema på deres vei:
ECMWF | Mean sea level pressure and … | 2021042500,0,2021042500

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...