Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bore hull i fliser+betong


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å sette opp en stang på kjøkkenveggen som er av betong og kledd med fliser. Altså bore gjennom flisene, så videre inn betongen der jeg setter inn plastplugger for skruer.

kungsfors-stang-rustfritt-stal__0867601_pe720207_s5_jpg.jpg.28f8371c0b6a966826dbc531704c431e.jpg

(bilde lånt fra Ikea)

Jeg har fra tidligere lært at til betongboring trenger jeg en slaghammer, noe jeg skal jeg få lånt.
Men så var det flisene som er festet utenpå betongen da.... her må jeg vel bruke en vanlig boremaskin (ikke slagkraft altså) med et passende bor. Etter noe søking på nettet finner jeg ut at det finnes glass-/flisbor, men de har en trekantet spiss som vist her:

spacer.png(bilde lånt fra Clas Ohlson)

 

... for å få et hull i flisene med bredden av boret (f.eks. 7mm) må jeg jo da bore et lite stykke innover i betongen (pga. den spisse formen), men takler et slikt bor det?

Setter pris på om noen som har gjort dette selv kan gi noen tips 😀

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flisebor ryker nok fort hvis du treffer betongen men du kan jo forborre med den og så fortsette med murbor. Legg et lag maskeringsteip først og pirk et lite hull inn i flisen med en syl eller noe annet spisst for å hjelpe med entring. Bor midt i flisene om du kan, de sprekker lettere i kantene og bruk vann for å smøre boringen. Se også om du finner et sånt stativ som trenger så få skruer som mulig, vurder ellers om det er like greit å lime det fast. Får mye heftig lim i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri boret i fliser tidligere, så dette gruer jeg meg litt for. Det er overgangen fra flis til betong jeg er bekymret for, fordi jeg kan vel ikke bruke murbor når det kommer i kontakt med flisene? Derfor tenkte jeg først å bore et større hull gjennom flisene, så et mindre hull gjennom betongen -slik vil ikke murboret/slaghammer-bankingen komme i direkte kontakt med flisene. Men ut fra det dere skriver høres det ut som flisboring er en risikabel greie.

Lim har jeg aldri tenkt på! Det ville jo vært mye mindre risikabelt om jeg får tak i kraftig lim som ikke løsner. Hva spesifikt vil dere foreslå? Jeg vil jo at det skal sitte helt som støpt. Jeg vet at det nå til dags limes verandaer og annet i byggindustrien så det finnes vel en løsning. Dobbeltsiding tape er jeg litt skeptisk til -kan det virkelig holde?
Jeg glemte forresten å nevne at flisene er malt over (2-3 lag med gulvmaling på rull), så bør jeg da skrape av malingen på de punktene jeg skal påføre lim?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Må huske at det er et lite lag med flislim mellom flisene og betongen. Bor med lav hastighet og med kjøling til du er hvertfall halvveis gjennom flisa, skift over til nytt murbor uten slag for å ta resten. Når du er gjennom flisa er det bare å kjøre på med slag. Det er som regel det ytterste laget på flisa som er verst å komme gjennom. Bruk gjerne også maskeringsteip eller lignende som du borer gjennom for å hindre skade rundt hullet.

I verste fall, om det blir sprekk i flisa, så kan det også fikses men vet ikke om du har noe reservefliser liggende. Forøvrig tips til alle som flislegger, ta vare på restene for det kan være vanskelig å få tak i helt samme flisa som det man har lagt etter noen år.

Lenke til kommentar
On 4/25/2021 at 5:51 PM, Larzen_91 said:

Må huske at det er et lite lag med flislim mellom flisene og betongen. Bor med lav hastighet og med kjøling til du er hvertfall halvveis gjennom flisa, skift over til nytt murbor uten slag for å ta resten. Når du er gjennom flisa er det bare å kjøre på med slag. Det er som regel det ytterste laget på flisa som er verst å komme gjennom. Bruk gjerne også maskeringsteip eller lignende som du borer gjennom for å hindre skade rundt hullet.

I verste fall, om det blir sprekk i flisa, så kan det også fikses men vet ikke om du har noe reservefliser liggende. Forøvrig tips til alle som flislegger, ta vare på restene for det kan være vanskelig å få tak i helt samme flisa som det man har lagt etter noen år.

Jeg har dessverre ikke erstatningsfliser da det var gjort av forrige eier. Ellers har vi tatt vare på fliser som vi har brukt andre steder. Veldig lurt i tilfelle noe går i stykker, ja.

Så det kritiske punktet er når man starter å bore? Men hvis jeg da følger tipsene her: prøve å finne områder rundt midten av flisene å bore i, sette på maskeringstape der jeg skal bore, og kanskje starte forsiktig: ikke trykke boremaskinen hardt inn, ikke så høy hastighet og kjøle boret ned i vann innimellom så skal det gå greit?
Har ingen begreper om hvor skjørt det er å bore i fliser, men det er kanskje ikke så komplisert om man tar disse forhåndsreglene?

Å bore halvveis inn med flisbor, så fortsette med murbor (uten slaghammer-funksjon) høres ut som en god plan. Bør jeg da bore et større hull i flisene (f.eks. 6-7mm) for å deretter bore et mindre hull (f.eks. 5mm, for en 5mm plastplugg) i betongen? For da vil ikke flisene komme i direkte kontakt med vibrasjonene fra slaghammer-ristingen.

Lim er fristende, selv om jeg er noe skeptisk.
Newman221: var det limen i lenken du brukte til håndklestanga? Det blir noe lignende opplegg her, med stang for koppehåndkler og en til kluter. Det skal ikke holde allverdens vekt, men blir ofte dultet borti. Regner med at jeg evt. må skrape vekk noe av malingen under der jeg skal lime det først, og så rense med rødsprit (evt. også pusse litt med sandpapir for at det ikke skal bli så glatt overflate).

Lenke til kommentar

Hva skal du feste som er så tungt at du må forankre det i betongen? Snakker vi hylle som vaskemaskin skal stå på? Til det du viser bilde av der så er betongforankring drøyt overdriv.

Jeg skrudde opp et dusjarmatur, og der boret jeg bare gjennom flisen med flisebor (du merker godt når du er over i flislimet, og boret stopper jo når det treffer muren bak), kappet til en sånn plastplugg som jeg dyttet inn i flishullet og skrudde i den. Riktignok har jeg ganske kraftige fliser, men med mindre det er veldig mye vekt som skal henge på der så er det en del hold i selve flisa også.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
3 hours ago, minimax said:

Newman221: var det limen i lenken du brukte til håndklestanga? Det blir noe lignende opplegg her, med stang for koppehåndkler og en til kluter. Det skal ikke holde allverdens vekt, men blir ofte dultet borti. Regner med at jeg evt. må skrape vekk noe av malingen under der jeg skal lime det først, og så rense med rødsprit (evt. også pusse litt med sandpapir for at det ikke skal bli så glatt overflate).

Jeg kjøpte en slik pakke med lim, og jeg har hengt opp håndklestativ (for to dusjhåndklær) på det ene badet, og toalettrullholder og håndkleknagg på det andre badet. Badehåndkleholderen er som avbildet under. Lim på begge veggfestene. Renset flis med rødsprit først. Veit ikke hvor mye det faktisk tåler, men den klarer fint at jeg daglig drar av håndkle på en ganske røff måte, og at det henger to ganske våte håndklær der. 

Worst case for din del er vel at det faller ned. Best case slipper du å borre

image.png.6d8f4a32e165ad1f4668778b201f020b.png

Lenke til kommentar

Mange gode tips her.
Siden jeg skulle kjøpe noen andre ting bestilte jeg samtidig et 6mm flis og glassbor fra Stanley. Høres ut som noe jeg kan få til om jeg følger rådene og bruker lav hastighet (200-230 RPM står det på pakningen), kjøler det ned i vann innimellom, og bruker maskeringstape der jeg starter å bore. Er det riktig at man skal bore i "revers" med boremaskinen? Det ser slik ut om man skal bedømme en grafisk instruks bakpå pakken.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...