Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil ville dere ha valgt her?


Jovia

Anbefalte innlegg

Tre km skogsvei. Fullt kjørbar selvfølgelig, men den er ikke asfaltert og det er en liten strekning på ca50 m med tildels store fordypninger. Til nå har jeg kjørt en bil som ikke på noen måte egner seg her. Jeg må kjøpe ny bil, og står litt mellom noen. Jeg er usikker, og håper noen her har forslag å dele. 

Får kanskje ta med at det blir ikke full vinter med en m snø her. Hovedproblemet vil bli i regnfulle perioder. 

Vil samtidig gjerne vite hva en kan gjøre med veien uten å asfaltere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva bil har du brukt til no, og kva er det du har hatt mest problem med? 

Treng du 4x4? Er det bakkeklaringa som er problemet? Må du til med traktor? Vil det være eit alternativ å bytte støtdemparar på bilen du har? 

Og ikkje minst, kva andre bilbehov har du? Rekner med at du ikkje skal ha ny bil utelukkande for å køyre 3 km? Skal du køyre denne vegen for å kome deg på hytta med familien, skal du inn i skogen for å høgge ved slik at traktor er beste køyretøyet, eller skal du berre raskt fram og tilbake slik at ATV kan være ei løysing? 

Veit ikkje om det er mykje hjelp i å berre foreslå at du kjøper Land Rover, Land Cruiser, Jeep eller liknande. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (2 timer siden):

Her blir der jo budsjettet ditt som avgjører alt. Alle her kan sitte å nevne svindyre biler som land cruiser og defender.. Har du lyst å bruke så mye er det ingen problem. 

Siden du ikke nevner pris hadde jeg sett på "Marauder" 

 

Hadde heller investert i en Sherp

 

Lenke til kommentar

Pajero skal man være litt forsiktig med å anbefale. 

Jeg har hatt en Pajero gen 3 2001. Den hadde store problemer med rust i tank som ødela hele drivstoffsystemet. 

Snakker da fort en reparasjon på 30-50 tusen avhengig om du skrur litt selv eller ikke. 

Tapte 35 tusen på den bilen og måtte selge den i deler etter å ha brukt 20 tusen på ny pumpe, men uten å ha skiftet ut absolutt hele drivstoffsystemet så holdt ikke den nye pumpa særlig lenge. 

Samme problemet kommer også snikende på nyere Pajeroer om man ikke har fått tectylbehandlet alt av understell, tank og påfyllingsrør når bilen var ganske ny. 

Påfyllingsrøret sitter i hjulbuen og utsettes for stein og møkksprut store deler av året. Har du fylt dårlig diesel en gang så legger vannet seg nederst i tanken og etter noen år så begynner det å ruste innvendig. 

Ståltank og påfyllingsrør i stål har ingenting å gjøre i norske forhold 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (23 timer siden):

Det er jo greit å nevne hvor mye penger du har å bruke på ny bil.  

En høy bil med 4x4 er sikkert å foretrekke kanskje? 

Penger var ikke vesentlig. Da ville jeg nevnt er tak. Ja, tenkte i den retningen.

 

Labelle skrev (19 timer siden):

Her blir der jo budsjettet ditt som avgjører alt. Alle her kan sitte å nevne svindyre biler som land cruiser og defender.. Har du lyst å bruke så mye er det ingen problem. 

Siden du ikke nevner pris hadde jeg sett på "Marauder" 

 

Jeg nevnte helt bevisst ingen pris eller type bil selv, da jeg ville finne alt til vurdering  🙂

Lenke til kommentar

Problemet med pickup, og andre biler som kan registreres som varebil, er at staten skal ha minst 200k for at vi lovlig kan montere bakseter.

Baksetene fulgte med bilen, og selv om jeg har hatt bruk for baksetene flere ganger, så har jeg ikke råd til å betale for å få de montert, så da kjører vi 2 biler. 
Veldig miljøvennlig politikk. 

Lenke til kommentar

Min gamle Subaru Forester med manuelt gir og lavserie synger på slutten av siste verset ... Jeg vet ikke når Subaru helt kuttet ut manuelt gir med lavserie i Norge, men det finnes i hvert fall på førstegenerasjon Subaru XV. En ordinær personbil med en ordinær pris, men 22 cm bakkeklaring, permanent 50/50 firhjulsdrift og reduksjonsgir er likevel litt utenom det vanlige. Mulig det blir en sånn på meg. :) 

Lenke til kommentar
Jovia skrev (På 24.4.2021 den 12.31):

Tre km skogsvei. Fullt kjørbar selvfølgelig, men den er ikke asfaltert og det er en liten strekning på ca50 m med tildels store fordypninger. Til nå har jeg kjørt en bil som ikke på noen måte egner seg her. Jeg må kjøpe ny bil, og står litt mellom noen. Jeg er usikker, og håper noen her har forslag å dele. 

Får kanskje ta med at det blir ikke full vinter med en m snø her. Hovedproblemet vil bli i regnfulle perioder. 

Vil samtidig gjerne vite hva en kan gjøre med veien uten å asfaltere. 

Jeg ville ha begynt å fylle hullene i veien med singel. Deretter få den skrapet og legge sand/masse der det trengs.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg ville ha begynt å fylle hullene i veien med singel. Deretter få den skrapet og legge sand/masse der det trengs.

Takk for det, og vet du hvor ofte det må gjøres? Jeg virker nok helt amatør her 🙂 men det er min erfaring at andre sitter på mange gode forslag og løsninger enn det man har selv. Dessuten har jeg lite erfaring på områder her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jovia skrev (32 minutter siden):

Takk for det, og vet du hvor ofte det må gjøres? Jeg virker nok helt amatør her 🙂 men det er min erfaring at andre sitter på mange gode forslag og løsninger enn det man har selv. Dessuten har jeg lite erfaring på områder her. 

Det kjem ann på mange forhold, men med svært lite trafikk og utan vinterbrøyting så vil det ta lang tid før før du må etterfylle.
Du kan også utbetre vegen meir varig, men du må vurdere kost nytte.
Å ta trillebåra og legge litt singel/grus i dei verste hola på ei 50 meters strekning er gjort på nokre timar avhengig av kor mykje masse du må fylle inn, dette er i alle fall langt billegare enn å kjøpe ny bil.

Det kan også være eit alternativ med skikkelg vedlikehold av vegen, f.eks. ved å høvle opp overflata og la grusen få fordele seg jamnt utover på nytt, legge på ny grus (ved å tippe gruslasset gradvis bortover vegen), og eventuelt valse over vegen etterpå om du vil ha det heilt skikkelig.
Merk at kva vedlikehold som du bør/må ta av vegen er også avhengig av grunnen til at vegen har blitt dårleg. Er det køyring som har gitt slaghol i hjulspora? Er det overflatevatn som har vaska ut "elver" i vegbana? Er det vegetasjon som bryt opp gjennom grusen? Osv.
Det kan være vel verdt å ta kontakt med ein lokal entreprenør for å få både råd og pristilbod for å utbetre vegen. Om du ikkje gidder det fysiske arbeidet med trillebår og spade så treng det ikkje å koste så mange kronene å betale ein person med maskin til å spreie grus over vegen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...