Gå til innhold

Hva tror du skjer dersom Jonas blir statsminister?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Abigor skrev (1 time siden):

Har jeg mandat til å snakke for andre enn meg selv? Topp! Du merker aldri noen forskjell ved tidligere valg og du merker ingen forskjell om det er Jens eller Erna som vinner neste valg.

Selvsagt merker man forskjell. Jeg husker godt den rød-grønne perioden og grøsser ved tanken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (16 timer siden):

Ja det er vel slik maktens og intrigenes språk er.

Spørsmålet er vel om dette som som Jens Stoltenberg hevder at Arbeiderpartiet har og kanskje har en slik fraksjonskultur der ulike "klikker" konkurrerer om makten.

Politikk tiltrekker seg mennesker som har lyst på makt. Når man samler mange mennesker som vil ha makt i en klubb så blir det kamp om makten. Det synes å være sant for alle partier.

Er Giske-saken et tegn på en kultur hvor man leverer falske vitnemål i en organisert kampanje for å kvitte seg med brysomme fraksjoner? Det har jeg vanskelig for å tro.

-k

Lenke til kommentar
On 4/28/2021 at 8:05 AM, knutinh said:

Politikk tiltrekker seg mennesker som har lyst på makt. Når man samler mange mennesker som vil ha makt i en klubb så blir det kamp om makten. Det synes å være sant for alle partier.

Er Giske-saken et tegn på en kultur hvor man leverer falske vitnemål i en organisert kampanje for å kvitte seg med brysomme fraksjoner? Det har jeg vanskelig for å tro.

Det kan vel kanskje være forskjell mellom graden av "lyst på makt" og andre kanskje litt bedre motiver.

Man kan vel følge visse partier og visse politikere over tid og så gjøre seg opp den mening som man har.

Det er vel neppe slik at alle mennesker og alle politiske partier er helt like.

Politikk kan jo dreie seg om behov for makt, politisk markedsføring av de rette sakene, og om det som er de politiske partienes kanskje mer sanne verdier og sanne identitet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Reg2000 skrev (På 25.4.2021 den 11.51):

Det fortsetter omtrent som før med noen små endringer du antagelig ikke engang merker.

Norge er svært stabilt politisk.

Yepp nesten for stabilt.Har vært det samme systemet siden 18. tallet..Det eneste jeg vet er at de har vært flinke med og ordne seg selv,med alle slags goder som vi må betale..Uansett hvilket parti i dette lille landet.De vil at folk ikke skal kreve for mye da vi bor i verdens beste land.Tror nok også at de mener det.Ingen andre i arb.livet har så lukrative ordninger som politikkerne har ordnet seg selv.De har også ett eget lønnsutvalg som mener at de fortjener en lønn som er det samme som en gjennomsnittlig leder tjener i det private .Den eneste forskjell er at hvis lederen gjør det dårlig i det private så går bedriften konkurs eller han må gå.De får det samme uansett hvordan de gjør det og er fredet til pensjonen.

Reg2000 skrev (På 25.4.2021 den 14.26):

Det var Høyre som sto bak Kunnskapsløftet, men kunnskapsløftet hadde ingenting med skolestreiken å gjøre.

Y

Lenke til kommentar
17 hours ago, Ole Morten said:

Det var Høyre som sto bak Kunnskapsløftet, men kunnskapsløftet hadde ingenting med skolestreiken å gjøre.

Den store skolereformen kunnskapsløftet ble gjennomført i 2006.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kunnskapsløftet_2006

I 2006 så hadde vi Stoltenbergs sin andre regjerning:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Stoltenbergs_andre_regjering

Skolestreiken hadde sin årsak i en lang tids utvikling med en tiltakende grad av utvikling av ineffektivitet og byråkrati i skolen.

Da skolestreiken kom i 2014 så var dette et resultat av denne negative utviklingen i skolen mens arbeiderpartiet hadde makten i perioden 2005 til 2013.

De borgerlige partiene hadde faktisk hadde faktisk overtatt regjeringsmakten da lærerstreiken skjedde i 2014. men konflikten var mellom KS som arbeidsgiver og lærerne som arbeidstakere. Den borgerlige regjeringen inntok en forholdsvis nøytral posisjon uten å gripe særlig mye inn i konflikten.

https://www.tv2.no/a/5920737/   

Det vil etter mitt syn være riktig å se den tiltakende byråkratisering i skolen som skjedde i perioden 2005-2013 som et resultat av Arbeiderpartiets skolepolitikk. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, arne22 said:

Den store skolereformen kunnskapsløftet ble gjennomført i 2006.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kunnskapsløftet_2006

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/qLM2z/kampen-om-kunnskapsloeftet

"Kunnskapsløftet ble utformet og vedtatt da jeg (Kristin Clemet fra Høyre) var utdannings— og forskningsminister i 2001- 05. "

 

Resten av det du skriver har ingenting med en læreplan å gjøre. Anbefaler deg å finne ut hva en læreplan er.

 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Reg2000 said:

"Kunnskapsløftet ble utformet og vedtatt da jeg (Kristin Clemet fra Høyre) var utdannings— og forskningsminister i 2001- 05. "

Og derfor så var det en meget god reform, i utgangspunktet, som fikk en gjennomføring som var ganske langt bak mål. Det var ikke noe i veien med ideene og tankene bak. Det var bare gjennomføringen som var sånn omtrent motsatt av slik som planlagt. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Reg2000 said:

Det blir for dumt når du bare finner på ting. Dette aner du ingenting om. Lykke til videre.

Nå jobbet jeg med denne skolereformen fra 2005 fram til streiken i 2014 og så dette fra innsiden. Noe klarer man da å få med seg på såpass mange år.

Men det er jo akkurat det som er problemet med Arbeiderpartiet: 

Quote

"Dette aner du ingen ting om."

Det var jo denne holdningen som etter hvert ble til en lærerstreik.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
8 minutes ago, arne22 said:

Nå jobbet jeg med denne skolereformen fra 2005 fram til streiken i 2014 og så dette fra innsiden. Noe klarer man da å få med seg på såpass mange år.

Hvis det var sant hadde du visst hva en læreplan er, og du hadde kjent til at Høyre var de som utformet læreplanen.

Du snakker om altmulig som ikke har noe med læreplanen å gjøre og ante tydeligvis ikke hvem som sto bak den. Først var læreplanen håpløst dårlig da du trodde det var AP som sto bak den, men så ble den plutselig genial da du skjønte at det var Høyre som hadde laget den og påsto så at den ble endret av AP noe den ikke ble. Derfor har Høyre forsvart kunnskapsløftet siden det ble innført. 

Beklager men du har null troverdighet og ikke noe jeg gidder bruke tid på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Reg2000 said:

Beklager men du har null troverdighet og ikke noe jeg gidder bruke tid på.

Det er jo akkurat dette som er den holdningen man ofte treffer på hos Arbeiderpartiet.

Når man gjennomfører studier i forhold til denne læreplanen på et Universitet og jobber med tingene i en årrekke, da er altså kommentaren typisk slik: 

25 minutes ago, Reg2000 said:

Du snakker om altmulig som ikke har noe med læreplanen å gjøre og ante tydeligvis ikke hvem som sto bak den.

Det er denne typen holdninger som ikke bør finnes verken hos Arbeiderpartiet eller hos noen andre politikere.

Når man sitter og skriver oppgaver og eksamen om denne læreplanen i forbindelse med universitetsstudier og jobber med den samme læreplanen i mange år, da vet man kanskje også noe som ikke alle politikere vet. 

Det viktigste er jo å unngå denne typen politikere enten de befinner seg til høyre eller til venstre.

Vi holder jo ellers på med å gjennomføre en ny læreplan akkurat nå, og nei, det er ikke likt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Og når man nå først snakker om Arbeiderpartiet og skolereformer. 

Det egentlig første større tilbakeslaget i den norske skolen, det skjedde i forbindelse med den skolereformen som var før Kunnskapsløftet, nemlig Reform 94. Reform 94 ble gjennomført i 94/95. 

Reform 94 skjedde i sin helhet i regi av Arbeiderpartiet og i regi av Gro Harlem Brundtland som statsminister.

https://www.regjeringen.no/no/om-regjeringa/tidligere-regjeringer-og-historie/sok-i-regjeringer-siden-1814/historiske-regjeringer/regjeringer/gro-harlem-brundtlands-tredje-regjering-/id438731/

Til og med Reform 94 hadde vel noe positivt med seg i forbindelse med planarbeidet, men gjennomføringen ble som den ble i regi av regjeringene til Gro Harlem Brundtland og senere Jagland. 

I dag så har vi nådd fram til en samfunnsutvikling der bøndene ikke kan bruke skoleungdom i sommersesongen, de kan ikke jobbe, så man må importere arbeidskraft fra utlandet. I fiskeindustrien kan man heller ikke ansette norske arbeidsledige arbeidstakere fra NAV, man må importere utenlandske arbeidstakere for å få jobben gjort. Hotellnæringen har nå en høy arbeidsledighet, men de som driver hotellene sier allikevel at de har behov for å ansette arbeidskraft fra utlandet for å få jobben gjort.

Jeg vil vel mene at det må være mulig å stilles seg spørsmål om Arbeiderpartiets skolepolitikk kan være en del av den samfunnsutviklingen som har ledet fram til en slik status. Vi har hatt 14 regjeringer med utgangspunkt i arbeiderpartiet etter krigen og det er vel ikke utenkelig at de 14 regjeringene i regi av Arbeiderpartiet har hatt sin påvirkning i forhold til der vi står i dag.

Når man ser på målformuleringene for dagens skolereform "Fagfornyelsen" handler det ikke mye om å komme tilbake der vi var før reform 94? 

https://no.wikipedia.org/wiki/Reform_94

Vi hadde også reform i regi av Arbeiderpartiet i 97, men det var i grunnskolen:

https://no.wikipedia.org/wiki/Reform_97

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
setarcoppiH skrev (17 timer siden):

Hva for en forskjell var det du merket?

Når de rød-grønne regjerte var det endeløse køer i helsevesenet. Nå vil AP fjerne fritt sykehusvalg og rasere den flotte ordningen vi har i dag. Videre er det store forbedringer når det kommer til behandling, egenandeler og hva som omfattes.

Skattene har gått betydelig ned og man merker tydelig at man sitter igjen med mer i dag enn den gang. Det har også vært omlegging av avgiftene noe man merker ved feks. kjøp/salg av bil, båt osv. Norsk næringsliv går også veldig bra i motsetning til den gang.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nidar2 said:

Når de rød-grønne regjerte var det endeløse køer i helsevesenet. Nå vil AP fjerne fritt sykehusvalg og rasere den flotte ordningen vi har i dag. Videre er det store forbedringer når det kommer til behandling, egenandeler og hva som omfattes.

Skattene har gått betydelig ned og man merker tydelig at man sitter igjen med mer i dag enn den gang. Det har også vært omlegging av avgiftene noe man merker ved feks. kjøp/salg av bil, båt osv. Norsk næringsliv går også veldig bra i motsetning til den gang.

Men har køene i helsevesenet gått ned? Det er i hvert fall en sannhet med store modifikasjoner. 
https://www.nrk.no/norge/hoie-ber-sykehusene-vise-fram-hele-helsekoen-1.13086274

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 timer siden):

Når de rød-grønne regjerte var det endeløse køer i helsevesenet. Nå vil AP fjerne fritt sykehusvalg og rasere den flotte ordningen vi har i dag. Videre er det store forbedringer når det kommer til behandling, egenandeler og hva som omfattes.

Skattene har gått betydelig ned og man merker tydelig at man sitter igjen med mer i dag enn den gang. Det har også vært omlegging av avgiftene noe man merker ved feks. kjøp/salg av bil, båt osv. Norsk næringsliv går også veldig bra i motsetning til den gang.

Det var skikkelig trøkk i økonomien i den siste perioden til de rødgrønne. Husker at det var veldig travelt på jobb og jeg løp både hit og dit. Men dette var fordi oljeprisene var høye. Det ene året var veksten på BNP over 4%, og det ser vi ikke nå. 

Ellers er jeg enig med deg. Vi er bedre tjent med H som styringsparti. Jeg tror skattene i Norge allerede er såpass høye at staten får inn mer skattepenger hvis skattenivået senkes. Dette fordi flere bedrifter da klarer seg, samtidig som det startes opp nye. Dessuten klarer ikke staten å investere pengene bedre enn markedet selv. Vi har allerede hentet ut den gevinsten som er på utdannelse (humankapital), men mangler kanskje litt på infrastruktur og teknisk-naturvitenskapelig forskning. 

Hvis de rødgrønne øker skattene etter corona, så gjør de en stor feil. Men jeg tror ikke de gjør det. Skattene blir nok lave noen år fremover. 

Lenke til kommentar
On 5/18/2021 at 8:46 AM, Nidar2 said:

 

Fritt sykehusvalg vil ikke si at fastlegen som henviser faktisk vet hvor det er ledig kapasitet. 
Bor du litt ruralt kan det fort være 2-3 behandlingssteder innenfor rimelig tid(med bil), men du blir gjerne automatisk overført til det største universitetesykehuset uansett om køen er månedslang.
Selv om du bor urbants hvor du har valget mellom 2-3 private klinikker og en litt større poliklinikk, så vet ikke fastlegen hva køtiden er, eller hva de tilbyr. 
Det mest fornuftige som har hendt i helvevesnet i løpet av denne regjeringsperioden er at man slipper innom fastlege for å få subsidier til fysioterapaut. 

Økonomien er enda mer komplisert. AP har ingenting å regjering å gjøre, da de ikke har noen hårete mål om ekspansjon av Norsk industri. Høyre er litt tryggere, men politikken går i praksis ut på at markedet ekspanderer selv, noe markedet kanskje ikke er villig til å gjøre.
Samt: Mye rart med kronekursen, og hvor man er i forhold til forskjellige konkursbølger. Gleder meg ikke til vi får første reele bølge av koronakonkurs, selv om den har startet forsiktig. 
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
del_diablo skrev (16 timer siden):

Fritt sykehusvalg vil ikke si at fastlegen som henviser faktisk vet hvor det er ledig kapasitet. 
Bor du litt ruralt kan det fort være 2-3 behandlingssteder innenfor rimelig tid(med bil), men du blir gjerne automatisk overført til det største universitetesykehuset uansett om køen er månedslang.
Selv om du bor urbants hvor du har valget mellom 2-3 private klinikker og en litt større poliklinikk, så vet ikke fastlegen hva køtiden er, eller hva de tilbyr. 
Det mest fornuftige som har hendt i helvevesnet i løpet av denne regjeringsperioden er at man slipper innom fastlege for å få subsidier til fysioterapaut. 

Fastlegen bør ikke bruke arbeidstiden sin på vite slikt selv om mange faktisk vet hvor det er bra kvalitet og kort ventetid. Valgene kan man fint gjøre selv.

Når du er inne på fysio så kan man også legge til at tannlege og langt flere sykdommer i munnhulen dekkes nå enn før.

Alt er milevis bedre enn hva den rødgrønne regjeringen klarte få til. Selv barnehageplasser måtte de gi opp å få til i sin tid.
 

AP sier at om de øker en avgift, vil de senke en annen. Kan de utdype hvilke avgifter? Jeg tipper avgifter de fleste rammes av vil gå i været. Formueskatten gjør at bedriftene flagger ut, og arveavgiften mange vil innføre rammer ikke bare de rike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...