Gå til innhold

Hva tror du skjer dersom Jonas blir statsminister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (48 minutter siden):

Dette er eit av dei områda der politikar lønna burde vært løfta.
Tal frå 2019 viser at at lønna for ein stortingsrepresentant er 987 997 kr i året, og stortingspresident og statsminister har  1 735 682 kr. Det er for all del ei bra lønn, men den er nok ikkje høg nok for at dei som har god utdanning og mykje erfaring vil gå frå andre jobbar for å bli fulltidspolitikar. Særleg statsministerlønna er nok såpass lav at for utan statusen i stillinga så er det nok lite aktuelt for toppleiarar i andre stillingar å bytte jobb, toppleiarar for andre selskap har fort 10x så høg lønn som det statsministeren får.

Det sagt så synes eg kanskje at lønna er litt for høg med tanke på at alle får samme lønna. Med garantilønn på botimot ein million i årslønn så forstår eg godt at vi får mange stortingspolitikarar som har lite eller ingen utdanning. Når valget står mellom å jobbe som industriarbeider til 450 000 kr i året eller stortingspolitiker til 1 mill i året så seier det seg sjølv at vi får mange med lav utdanning som prøver å kome seg inn i politikken.
I motsatt område så er det nok mindre interessant for ein sivilingeniør å bli politikar når ein får lik eller betre lønn i ein hvilken som helst anna jobb.

Det er sjølvsagt ikkje gitt at det er eit mål i seg sjølv av stortingspolitikarar skal være godt utdanna, det viktigaste er nok likevel at dei er flinke til å legge fram budskapet sitt og at dei henter inn den kompetansen og kunnskapen som er nødvendig for å ta gode valg.

Kanskje du har rett. Men problemet med høye politikerlønninger er at politikere da kan fjerne seg for mye fra folk flest, og ikke forstå hva f eks en avgiftsøkning betyr for en vanlig familie, eller for en alenemor med lav lønn. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, arne22 said:

Det kan være at høyre faktisk ikke er helt uskyldig i forhold til forberedelsene. Kunnskapsløftet ble imidlertid gjennomført av regjeringen Stoltenberg i 2006.

 

Det var Høyre og regjeringen Bondevik som utformet hele kunnskapsløftet, det ble bare ikke iverksatt før man fikk en ny regjering.

Og nei, ingen har streiket på bakgrunn av en ny læreplan. Hvis du tror det bør du undersøke hva en læreplan er. Lærerne streiker på bakgrunn av lønnsforhandlinger med KS.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Har absolutt ikke glemt hvordan det var under Stoltenberg og ikke minst hvordan han kom til makten i AP og det stygge som foregikk i korridorene der. Men nå er han løpegutt for Nato så det er like greit.

Sant, det var ufattelig stygt. Var mot det fra dag en, jeg kommenterte det på VG også før dem begynte husker jeg.

AP vanstyre av landet i moderne tid hadde fått Mr Gerhardsen til å snu seg grava, det er jeg ganske så sikker på.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Vaniman said:

Ja, over tid. Veldig mange varer i Norge blir importert, og vi er nødt til å eksportere varer for å dekke disse kostnadene.

Norge har ikke et særlig stort hjemmemarked. 

Jeg er ingen økonom, men jeg vet at folk generelt ser på handelsoverskudd som noe positivt og handelsunderskudd som noe negativt. Dette er en sannhet med, mildt sagt, modifikasjoner. At vi sliter noe helt enormt uten inntektene fra uten olje og gass, er nok alle enige i. Det at handelsbalansen endres er vel heller et resultat av dette og ikke årsaken til at Norge kommer til å store finansielle problemer i fremtiden. 

Denne endringen skjer vel heller ikke i et vakuum. Sammen med tapende inntekter fra olje og gass, så kommer nok også øvrig økonomisk aktivitet til å synke. Altså vil nok også en del av importen som fastlandsøkonomien står for avta, tenker jeg rent intuitivt. 

Jeg vet ikke mye om temaet. Skal heller ikke basunere ut noe annet. Kan du forklare en uvitende sjel hvordan og hvorfor negativ handelsbalanse over lang tid vil være så negativt? 

Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (10 timer siden):

Jeg er ingen økonom, men jeg vet at folk generelt ser på handelsoverskudd som noe positivt og handelsunderskudd som noe negativt. Dette er en sannhet med, mildt sagt, modifikasjoner. At vi sliter noe helt enormt uten inntektene fra uten olje og gass, er nok alle enige i. Det at handelsbalansen endres er vel heller et resultat av dette og ikke årsaken til at Norge kommer til å store finansielle problemer i fremtiden. 

Denne endringen skjer vel heller ikke i et vakuum. Sammen med tapende inntekter fra olje og gass, så kommer nok også øvrig økonomisk aktivitet til å synke. Altså vil nok også en del av importen som fastlandsøkonomien står for avta, tenker jeg rent intuitivt. 

Jeg vet ikke mye om temaet. Skal heller ikke basunere ut noe annet. Kan du forklare en uvitende sjel hvordan og hvorfor negativ handelsbalanse over lang tid vil være så negativt? 

Fordi vi lever av handel og må bytte til oss varer som vi trenger, klær, mat, maskiner, -altså varer vi ikke produserer selv. Selv om du ikke jobber innen eksportnæring, f eks i en kommune, må det du kjøper av importerte varer, en bukse eller vinflaske, til syvende og sist betales med inntekten fra eksporterte varer. Hvis eksporten faller, må forbruk og import ned, som du selv sier, og det gjør at vi blir fattigere. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Vaniman said:

Fordi vi lever av handel og må bytte til oss varer som vi trenger, klær, mat, maskiner, -altså varer vi ikke produserer selv. Selv om du ikke jobber innen eksportnæring, f eks i en kommune, må det du kjøper av importerte varer, en bukse eller vinflaske, til syvende og sist betales med inntekten fra eksporterte varer. Hvis eksporten faller, må forbruk og import ned, som du selv sier, og det gjør at vi blir fattigere. 

Virker ikke å være en etablert sannhet akkurat.

https://www.investopedia.com/articles/investing/051515/pros-cons-trade-deficit.asp

 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

AP vil føre til at alt blir dyrere/prisstigning. Det vil også bli høyere skatt og avgifter for fattig og rik. Innen helse vil det bli dramatiske endringer ved at fritt sykehusvalg fjernes. Fra tidligere har vi sett katastrofalt dårlig helsevesen når AP har sittet ved roret med bla. enorme køer.

Støre har et idiotisk valgflesk hvor han sier at når en avgift går opp vil en annen gå ned. Dette betyr at avgifter vi sjelden rammes av går ned men de fleste andre går opp. Skattelettelsen han lover de fattigste dreier seg om kun noen hundrelapper pr. år.

Forøvrig er det fare for økt formueskatt og arveavgift som gjør arvestriden mer komplisert og må planlegges. Formueskatten fører til mange forlater landet og erstattes av folk med ikke vestlig bakgrunn.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (På 25.4.2021 den 11.33):

Det mest skremmende er forsåvidt ikke AP, selv om det er ille nok, men spesielt lobotomipartiet MDG..... og SV.

Jeg håper Trygve mener alvor med at SV ikke skal i noen regjering han er med i. Spesielt nå som den spinnville identitetspolitikken fra amerikanske campuser begynner å slå rot i Norge og det selvfølgelig er i SV du finner de som omfavner dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 25.4.2021 den 12.16):

Arbeiderpartiet fungerer også slik at man først plasserer inn en person i ministerposter for kultur, utdanning og likestilling, og så ekskluderer man som en del av den pågående maktkamp i partiet:

https://www.adressa.no/tema/Trond_Giske/

Er dette er parti med en sunn lederkultur?

Vil det være til fordel for Norge om et parti med denne typen lederkultur kommer i maktposisjon?

Hva er det du kritiserer her? At et partimedlem får tillit, eller at et partimedlem senere kan miste tilliten?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Hva er det du kritiserer her? At et partimedlem får tillit, eller at et partimedlem senere kan miste tilliten?

En hver kan jo trekke sine egne konklusjoner om hvordan man vinne og mister tillitt innenfor Arbeiderpartiet.

Ut i fra denne konklusjonen så kan man jo gjøre seg opp en mening om man ønsker denne typen lederkultur i maktposisjon.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (15 minutter siden):

En hver kan jo trekke sine egne konklusjoner om hvordan man vinne og mister tillitt innenfor Arbeiderpartiet.

Ut i fra denne konklusjonen så kan man jo gjøre seg opp en mening om man ønsker denne typen lederkultur i maktposisjon.

Fra Giskes egen pressemelding:

"Jeg tar på alvor at jeg har opptrådt på en måte som har vært belastende. Det beklager jeg sterkt. Det er mitt ansvar å bidra til at ingen opplever meg slik, sier Giske.", https://www.nrk.no/norge/store_-giske-har-opptradt-pa-kritikkverdig-mate-1.13836533

-k

Lenke til kommentar
10 minutes ago, knutinh said:

Fra Giskes egen pressemelding:

Ja det er vel slik maktens og intrigenes språk er.

Spørsmålet er vel om dette som som Jens Stoltenberg hevder at Arbeiderpartiet har og kanskje har en slik fraksjonskultur der ulike "klikker" konkurrerer om makten. 

https://www.vgtv.no/video/132386/holdt-hemmelig-moete-bak-ryggen-paa-jagland-det-var-en-vond-tid

Er det sannsynlig at tilsvarende hendelser ikke har skjedd i nyere tid?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Ja det er vel slik maktens og intrigenes språk er.

Spørsmålet er vel om dette som som Jens Stoltenberg hevder at Arbeiderpartiet har og kanskje har en slik fraksjonskultur der ulike "klikker" konkurrerer om makten. 

https://www.vgtv.no/video/132386/holdt-hemmelig-moete-bak-ryggen-paa-jagland-det-var-en-vond-tid

Er det sannsynlig at tilsvarende hendelser ikke har skjedd i nyere tid?

Nå hører det med til historien at Jagland var fullstendig ubrukelig som statsminister. Noen var rett og slett nødt til å fjerne ham. Det var det eneste ansvarlige.

Men joda, det er nok masse intriger innad i Ap. Man får jo inntrykk av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (6 timer siden):

Virker ikke å være en etablert sannhet akkurat.

https://www.investopedia.com/articles/investing/051515/pros-cons-trade-deficit.asp

 

Det er kanskje ikke så klart, men det spørs underskuddets natur.
Og det norske handelsunderskuddet går til forbruksvarer -- så vi har grunn til å bekymre oss:
Vi må produsere noe for å betale for importen.

Eller så blir kronen svekket, og vi må betale mer for elektronikk, klær, sko, mat -- frukt og grønnsaker og ris og ekstremt mye mat som ikke er korn, poteter, gulrøtter eller kjøtt -- og alt annet som ikke er produsert i Norge av norske råvarer.

For at levestandarden vår skal fortsette etter oljen, så må enten avkastningen fra oljefondet dekke hele inntektstapet -- som er totalt urealistisk -- eller så må vi eksportere noe annet enn olje og gass.

Nest etter olje og gass, så kommer aluminium, og så våpen og fisk.
Ingen av dem kan erstatte eksportverdien av olje.

...

Det er som om det bor folk på 4 øyer nær hverandre, som betaler hverandre i klinkekuler.
En fisker og jakter -- og de trenger verktøy og klær, men har kjøtt, og trenger bare grønnsaker.
En produserer verktøy og utstyr -- og de trenger klær og mat, men har verktøy.
En produserer frukt og grønnsaker -- og de trenger kjøtt og verktøy, men har frukt og grønnskaker.
En produserer klær og leker -- og trenger det andre.

La oss si at hver øy har 1000 klinkekuler hver, og at de handler for 10 klinkekuler hver dag fra de andre øyene -- og eksporterer for 10 klinkekuler hver dag til de andre øyene.
Alle går i null.

Fisket svikter. Prisene forblir uforandret, men de kan ikke eksportere fisk.
Plutselig kan de bare eksportere for 5 klinkekuler verdt i kjøtt og fisk, men kjøper like mye hver dag.

De kan øke prisene på kjøtt og fisk for å ta inn det tapte, men da øker faren for at de andre øyene investerer i egen fisk- og kjøttnæring i stedet for å importere, eller går over til en mer vegansk diett.

De har åpenbart et problem, for de taper penger hver dag.

Øyen som står for klær og leker velger å ta opp lån fra de andre øyene, tilsvarende hva de har til overs når de ikke lengre kjøper fisk, ressurser de bruker til å finansiere egen kjøttnæring.
De taper også 5 klinkekuler ekstra hver dag i handelsunderskudd mens de tar opp lån, men bruker dem i en investering.

Begge øyene som nå går i underskudd har handelsunderskudd, men bare den ene har et problem.
Norge er den øyen som har et problem.

knutinh skrev (39 minutter siden):

Fra Giskes egen pressemelding:

"Jeg tar på alvor at jeg har opptrådt på en måte som har vært belastende. Det beklager jeg sterkt. Det er mitt ansvar å bidra til at ingen opplever meg slik, sier Giske.", https://www.nrk.no/norge/store_-giske-har-opptradt-pa-kritikkverdig-mate-1.13836533

-k

...altså...

Nå hadde jeg fortrengt at Giske eksisterte i flere måneder...
...men det at han ikke innser at oppmerksomheten han nyter er et produkt av sin stilling og makt som representant for partiet som representerer menneskene i samfunnet som blir mest diskriminert... og misbruker stillingen og makten...

Det er greit for overklassefolk som representerer overklassen å nyte goder som overklassen allerede nyter i sine posisjoner som overklassemennesker og ledere.
Helt i orden.

Men arbeiderklasseledere bør være litt mer ydmyke.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/25/2021 at 2:12 PM, Kris85 said:

Ja, vi forsvinner mer og mer bort fra fellesskapet og inn i en egosentrisk boble der man skal beskytte seg og sine verdier best mulig. Dette er ingen tjent meg - og noe jeg frykter mest i fremtiden. Jeg tror det er en direkte farlig utvikling.

Dette egoet er også godt tydelig i avisene, stadig flere overskrifter - særlig i tabloidene går slik som dette:
"Slik påvirker nasjonalbudsjettet DEG...."
"Dette gjør DU sikkert feil...."
"Slik får DU mest ut av...."
"Har DU hytte ved sjøen, da bør DU...."


 

Har jeg mandat til å snakke for andre enn meg selv? Topp! Du merker aldri noen forskjell ved tidligere valg og du merker ingen forskjell om det er Jens eller Erna som vinner neste valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...