Jump to content
Alexander4840

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.

Recommended Posts

Gouldfan skrev (1 minutt siden):

I USA er alt landbruk overført til Storfirmaene, vanlige bønder er tvunget ut og mange er Opiod vrak.

Poenget mitt i posten du refererer til var at USA ikke er en rent liberalistisk stat, og det poenget står seg enten mottakeren av støtte fra staten er en småbonde eller et landbruksfirma.

-k

knutinh skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt i posten du refererer til var at USA ikke er en rent liberalistisk stat, og det poenget står seg enten mottakeren av støtte fra staten er en småbonde eller et landbruksfirma.

-k

Nei at staten som er i lomma på Landbruksgigantene Monsanto osv og pilleindustri? Gir disse statsstøtte!??! Blir litt som å sette bukken for havresekken slik at bukken gjør alle til narkomane eller som halv slavelønn på landbruksfabrikken...

I Norge så støtter vi bøndene for å drive landbruk, vi gir ikke penger og statsstøtte til legale doppushere og lovlig kriminelle svin som utnyttet jorda og bruker Sør Amerikanske bønder som slaver for genmanipulert såkorn.

Edited by Gouldfan

Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Nei at staten som er i lomma på Landbruksgigantene Monsanto osv og pilleindustri? Blir litt som å sette bukken for havresekken slik at bukken gjør alle til narkomane eller som halv slavelønn på landbruksfabrikken...

Beklager, men jeg forstår ikke hvorfor du quotet meg. Er det noe av det du trekker fram som har noe med det jeg sa å gjøre? Kan du isåfall forklare det på en måte som jeg forstår?

-k

knutinh skrev (3 minutter siden):

Beklager, men jeg forstår ikke hvorfor du quotet meg. Er det noe av det du trekker fram som har noe med det jeg sa å gjøre? Kan du isåfall forklare det på en måte som jeg forstår?

-k

Les deg opp om de store Landbruksgigantene og legemiddelbransjen i USA...

Monsanto, og hva de gjør i verden...

Det er litt sykt å støtte noe som egentlig er kriminelt, de har bare kjøpt seg fri og avtaler med Senatet, FDA og folk som Rudy Giuliani...

Edited by Gouldfan

Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Les deg opp om de store Landbruksgigantene og legemiddelbransjen i USA...

Monsanto, og hva de gjør i verden...

Les deg opp om Arnold Schönberg og 12-tonemusikk. Det har heller ingen opplagt relevans for hva du sier men det er veldig interessant.

-k

Edited by knutinh

knutinh skrev (1 minutt siden):

Les deg opp om Arnold Schönberg og 12-tonemusikk. Det har heller ingen opplagt relevans for hva du sier men det er veldig interesant.

-k

Det hadde vært bedre om de støttet bøndene, slik vi gjør.

Istedenfor støtter de noe jeg ser på som legale kriminelle...

All mulig etikk skriker at de er kriminelle, de har bare kjøpt seg makt og politikere/lobbyisme.

Edited by Gouldfan

On 5/9/2021 at 5:11 PM, knutinh said:

Jeg argumenterer ikke mot at det er fornuftig og rett å tilstrebe sosial mobilitet eller å unngå alt for store sprik i velstand.

Jeg stiller spørsmål ved om det er manglende mulighet til å få seg helt greie, krevende arbeider-jobber med «moderat» lønn som primært får folk til å bli kriminelle.

Hvis det f.eks. heller er at man ser opp til dop-dealeren på hjørnet og fordi pappa sitter i fengsel og man mangler sunne mannlige rolle-modeller så kan det tenkes at det er andre ting man også (eller heller) bør gjøre dersom målet bare er å unngå kriminalitet.

-k

Du kunne komme med *begrunnelse* for din tvil.  Her er begrunnelser: det er ikke noe viktig poeng å tilstrebe store sprik i velstand *fordi* det ikke er politisk realistisk innen få år å få til "likhet" i velstand. Virkelighetsfjern "filosofi" er ikke politisk interessant - men en kan jo skrive science fiction romaner om det eller tenke på det ifm en slags politisk masturbasjon 🙂

Manglende mulighet til å få seg greie krevende arbeider-jobber med rimelig bra lønn behøver ikke i seg selv føre til kriminalitet på kort sikt. Men over lengre tid kan det skape mye kriminalitet der f.eks. rike kriminelle popper opp og er synlig for omgivelsene med sin rikdom.  Imidlertid, mantra om at en må skaffe slike "arbeider-jobber" er delvis urealistisk og er ikke en fundamental løsning. Løsningen på middels lang sikt er å gå inn i fremtiden der en redefinerer jobb og gjør alle til "kapitalister" med minimum kapital-inntekter. Uten dette så vil "arbeidslinjen" bety usikkerhet. Selv om en kan få en rimelig bra betalt "arbeider-jobb" så vil den uansett være usikker. Det vil være som å ha en venn som du ikke kan stole på eller som kan forsvinne når som helst. Når arbeidsmarkedet er slik så kan en ikke knytte noen sosial idenitet til sin deltagelse i arbeidslivet.

Sosial sikkerhet åpner for mange muligheter. Det åpner for sosial integritet, utdannelse, interessante jobber og samarbeid. Og det åpner for immmaterielle verdier slik at en kan leve godt med store sprik i materiell velstand. Det er et poeng i å marginalisere betydningen av "materiell velstand". Jeg kan godt leve med at naboen har en mye bedre frimerke-samling enn min 🙂

Edited by lada1
  • Heart 1