Gå til innhold

Øker rekkevidden: Tesla Model 3 kommer nå med over 600 kilometers WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart at varmepumpen++ økte rekkevidden fra 560km til 580km, mens software oppdateringen øker fra 580km til 614km.

Skulle nå tro at varmepumpen og de andre forbedringene som kom hadde mer å si enn en software oppdatering.. merkelig..

Noen som vet eller kan tenke seg om hva som kan ha skjedd? Og hvordan det kan ha det at kun utvalgte biler for dette (versjon og årsmodell)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (10 minutter siden):

Rart at varmepumpen++ økte rekkevidden fra 560km til 580km, mens software oppdateringen øker fra 580km til 614km.

Skulle nå tro at varmepumpen og de andre forbedringene som kom hadde mer å si enn en software oppdatering.. merkelig..

Noen som vet eller kan tenke seg om hva som kan ha skjedd? Og hvordan det kan ha det at kun utvalgte biler for dette (versjon og årsmodell)?

Las du artikkelen?

Sitat

Roland ønsker ikke gå konkret inn på hva som er gjort. Etter hva Teknisk Ukeblad kjenner til skyldes rekkeviddeforbedringen fysiske endringer i batteri og drivlinje, samt programvare som utnytter disse endringene.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at SR+ ble satt ned 50 000 kr den 15. april, uten at LR eller P ble satt ned. Dermed ble prisgapet opp fra SR+ urimelig stort. Dette er nok grunnen til at de ikke ble satt ned i pris. Men jeg tror ikke det er nok. Jeg tipper at når økningen i SR+ bestillinger er ekspedert og angrefristen har gått ut så setter de nok ned prisene på LR og P. SR+ kan nok også vente seg ~6% økning i rekkevidde på samme tid. Det er ugunstig å holde to ulike cellekjemier samtidig på lang sikt, så dette er nok bare en overgangsfase med salgsstrategisk rekkefølge på hvilke model 3-varianter som skal få økningen først.

Kronologisk:
 

Spoiler

 

15. april: SR+ settes ned 50 000 kr

22. april: LR får ~6% lengre rekkevidde

******* Spekulasjoner *******

Mai: P får ~6% lengre rekkevidde. Edit: P har vist allerede fått dette.

Juni: SR+ får ~6% lengre  rekkevidde

Juli: LR settes ned i pris

August: P settes ned i pris

September: Første model Y ruller ut fra Berlin, ny rekkevidde annonseres, hvert land får et presseesemplar og salgssentrene får en demobil hver.

Oktober: Kundeleveransene av model Y starter

November og desember: Nyheter om Semi, Roadster eller Cybertruck.

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Han vil ikke si hvordan de har økt rekkevidde fordi de ikke bruker sine egenproduserte batterier i lr utgaven men kjøper inn fra LG å de har vist seg å ha lavere intern motstand når de begynner å bli tomme enn Tesla/Panasonic sine. Dvs man mer effektivt kan benytte hele kapasiteten.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Rart at varmepumpen++ økte rekkevidden fra 560km til 580km, mens software oppdateringen øker fra 580km til 614km.

Skulle nå tro at varmepumpen og de andre forbedringene som kom hadde mer å si enn en software oppdatering.. merkelig..

Noen som vet eller kan tenke seg om hva som kan ha skjedd? Og hvordan det kan ha det at kun utvalgte biler for dette (versjon og årsmodell)?

Er mer overrasket over at varmepumpe påvirker WLTP rekkevidden, siden den testen utføres ved temperatur på rundt 20 grader. Da er det null behov for oppvarming av kupe og heller ikke behov for å bruke varmepumpen. Hadde man utført testen ved rundt 0 grader derimot vil varmepumpe hatt en betydelig effekt på forbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (9 timer siden):

Er mer overrasket over at varmepumpe påvirker WLTP rekkevidden, siden den testen utføres ved temperatur på rundt 20 grader. Da er det null behov for oppvarming av kupe og heller ikke behov for å bruke varmepumpen. Hadde man utført testen ved rundt 0 grader derimot vil varmepumpe hatt en betydelig effekt på forbruket.

I følge nylige (Edmunds) tester har de fleste el biler en bunn buffer på 20-30km. Ved å fjerne denne kan wltp rekkevidde enkelt økes. Om det er fornuftig er en annen sak

Lenke til kommentar

Er det en ting jeg kunne ønske Tesla fikk som valg så er det matrix-lykter. Noen som har sett uttalelser om at det er noe som kommer - eller ikke? Såvidt jeg vet så ble det i 2018(?) lovlig med Matrix..må kanskje I tillegg ha spylevæske-dyser I Europa for at det skal være mulig? 

Mine lykter på MS2014 resulterer ikke i gledeshopp i mørket akkurat 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Rekkevidden forsvinner etter noen tusen km bare. Enkelt å tweake peak rekkevidde på ny elbil, men jeg ville vært mer interessert i økt rekkevidde etter 50k km. 

Bedre å ha muligheten til å bruke det før det forsvinner. Slik andre holder på. 

Forøvrig forsvinner det jo utrolig lite. Er vell snakk om 20km på min de siste 2+ årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (1 time siden):

Ulempen medTesla er all energi som forsvinner når man ikke kjører. Jeg har el bil som ikke kjøres daglig.Har jeg 70% Soc, og bilen står en uke uten lading, har jeg fremdeles 70% Soc.

Hva med Tesla?

Rart at du først sier det er en ulempe og så spør hvordan det fungerer.  Men du vill ha ca 70 om du configurerer for å sove.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...