Gå til innhold

KOMMENTAR: Spel er for dyre til å handle blindt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Iki said:

Det som er dummest er nok å klage på at man selv ikke klarer å lese tester av et spill man er interessert i å kjøpe.

Man klarer jo fint å lese tester men her har du noen issues.

- Noen tester har NDA helt til lanseringen og vil man ha spillet på lansering er ikke det en opsjon. Det er også vanlig at reviews er subjektive.
- Tester kan gi deg ett inntrykk men ikke nødvendigvis fortelle deg om det vil bli noe du spiller igjennom. Tester kan også slå tvil og da er det kun å teste spillet selv som gir svaret.
- Man har mye youtube greier men det kommer ofte etter lansering og er farget av personens egne meninger om spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Man klarer jo fint å lese tester men her har du noen issues.

- Noen tester har NDA helt til lanseringen og vil man ha spillet på lansering er ikke det en opsjon. Det er også vanlig at reviews er subjektive.
- Tester kan gi deg ett inntrykk men ikke nødvendigvis fortelle deg om det vil bli noe du spiller igjennom. Tester kan også slå tvil og da er det kun å teste spillet selv som gir svaret.
- Man har mye youtube greier men det kommer ofte etter lansering og er farget av personens egne meninger om spillet.

Alt dette her er argumenter for å finne deg reviewers og gameplayers som har mye til felles med deg, sånn at sjansen er stor for at deres mening om spillet vil være rimelig lik din egen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Alt dette her er argumenter for å finne deg reviewers og gameplayers som har mye til felles med deg, sånn at sjansen er stor for at deres mening om spillet vil være rimelig lik din egen.

Får likevel ikke et godt nok inntrykk før man har prøvd det selv noen timer samt som nevnt har titler av og til NDA til etter lansering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/24/2021 at 6:34 AM, Whackedorange said:

M være tidenes bomkommentar. TTD som kom ut i 1994 har jeg klokka godt over 10.000 timer på

Det er ganske ekstremt, vil jeg si. Men jeg er enig i at maks 75 timer per spill ikke reflekterer virkeligheten til særlig grad.

Uten å ha sjekket de siste tallene så vet jeg at jeg har flere hundre timer i både Kerbal Space Program og Satisfactory.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært enklere. Man kan se YouTube for reviews, Twitch for gameplay. Det er gratis helger på enkelte spill. Steam har 2 timer refund. Man har tjenester som willitrun for å se om PCen møter specs. Jeg opplever også at det er demoer. De spill er bare videreføring av tidligere spill med samme motor.

Kjenner meg egentlig ikke igjen i utfordringen. Personlig menig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

- Noen tester har NDA helt til lanseringen og vil man ha spillet på lansering er ikke det en opsjon. Det er også vanlig at reviews er subjektive.

Hvorfor må du ha spillet akkurat det sekundet det kommer ut? Med dagens marked, hvor du kan laste ned spillene, så er det ingen fare for at et spill blir utsolgt.

Det å vente noen timer gjør da ingen skade?

Theo343 skrev (5 timer siden):

- Tester kan gi deg ett inntrykk men ikke nødvendigvis fortelle deg om det vil bli noe du spiller igjennom. Tester kan også slå tvil og da er det kun å teste spillet selv som gir svaret.

Dette avhenger jo da som sagt av hvilke tester det er du ser på. Ettersom det er så mange testere der ute så finner du lett flere som liker samme type spill som deg, og som da gir deg den informasjonen du trenger for å vite om spillet passer deg.

Ellers har du også walkthroughs, som da vil gi deg mer informasjon enn en demo hadde gjort.

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er ganske ekstremt, vil jeg si. Men jeg er enig i at maks 75 timer per spill ikke reflekterer virkeligheten til særlig grad.

Nøyaktig, som nevnt er de virkelige tallene ca 8 timer per spill.

(Man må huske at svært få er "gamere" som har tid til å spille spill hele dagen.)

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, cheapass said:

Det har vel aldri vært enklere. Man kan se YouTube for reviews, Twitch for gameplay. Det er gratis helger på enkelte spill. Steam har 2 timer refund. Man har tjenester som willitrun for å se om PCen møter specs. Jeg opplever også at det er demoer. De spill er bare videreføring av tidligere spill med samme motor.

Kjenner meg egentlig ikke igjen i utfordringen. Personlig menig.

Har fulgt castere på twitch i 6 år og youtube siden 2007. Det er ingen fullgod erstatning for å prøve noe selv. Gratis helger er unntak og steam refund funker dårlig på PS5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Har fulgt castere på twitch i 6 år og youtube siden 2007. Det er ingen fullgod erstatning for å prøve noe selv. Gratis helger er unntak og steam refund funker dårlig på PS5.

Man får jo et lite inntrykk av hvordan spillet er, men å se gameplay er ikke en fullverdig erstatning til å prøve spillet selv. Alle Youtubere jeg har sett skrøt fælt av Hell let Loose, men når jeg testet det selv så var det ikke helt som forventet og endte opp med å refunde spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Nøyaktig, som nevnt er de virkelige tallene ca 8 timer per spill.

Gjennomsnitt og maks er to veldig forskjellige ting. Det er vel til en viss grad akkurat fordi man gjør bomkjøp at snittet per spill er ganske lavt. Men kjøper man riktig spill så er 75 timer peanuts.

Jeg sjekket og jeg har forresten spilt 752 timer Satisfactory og 667 timer Kerbal Space Program.

6 hours ago, Iki said:

(Man må huske at svært få er "gamere" som har tid til å spille spill hele dagen.)

Om man spiller 1 time per dag i snitt så er det 700 timer på et par år. De fleste har tid til 1 time i snitt per dag, om det er noe de føler for å prioritere.

Jeg kan ikke si jeg er en hardcore gamer. Det hender det går uker der jeg ikke spiller. Og så kan det hende det går en uke eller to der jeg spiller litt intenst. Det varierer veldig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Gjennomsnitt og maks er to veldig forskjellige ting. Det er vel til en viss grad akkurat fordi man gjør bomkjøp at snittet per spill er ganske lavt.

Med tanke på at tallene forandrer seg over tid, når man får større utvalg, så tyder tallene mer på at de er så lave da folk ikke gidder fullføre spillene de kjøper.

Folk har for stort utvalg.

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Om man spiller 1 time per dag i snitt så er det 700 timer på et par år. De fleste har tid til 1 time i snitt per dag, om det er noe de føler for å prioritere.

Likevel ligger gjennomsnittet lavere.

(Det har gått opp en del nå helt i det siste pga covid)

Lenke til kommentar

Man visste ikke hva man gikk til da man kjøpte Fifa, NFSU eller Ratchet & Clank, forsåvidt alle spill man kjøpte fysisk. Disse kostet også 500-700kr og ble man skuffet, så ja, da var det surt. Lønna idag er vesentlig høyere enn for 15 år siden, så at folk sutrer over at de må kjøpe spill før man får testet det syntes jeg virker helt bak mål.

Nå har ikke jeg lest alle kommentarene, så sikkert noen som kanskje har kommentert det samme. Men spill har ikke hatt noe voldsom prisøkning, heller det motsatte, og man kan abonnere på forskjellige gamepasses som gir tilgang til en haug med spill. Man får deler av spill billigere som kommer med oppdateringer støtt og stadig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/27/2021 at 11:31 AM, Trombass said:

Man visste ikke hva man gikk til da man kjøpte Fifa, NFSU eller Ratchet & Clank, forsåvidt alle spill man kjøpte fysisk. Disse kostet også 500-700kr og ble man skuffet, så ja, da var det surt. Lønna idag er vesentlig høyere enn for 15 år siden, så at folk sutrer over at de må kjøpe spill før man får testet det syntes jeg virker helt bak mål.

Nå har ikke jeg lest alle kommentarene, så sikkert noen som kanskje har kommentert det samme. Men spill har ikke hatt noe voldsom prisøkning, heller det motsatte, og man kan abonnere på forskjellige gamepasses som gir tilgang til en haug med spill. Man får deler av spill billigere som kommer med oppdateringer støtt og stadig.

Fjasete innlegg. Det er helt irrelevant om lønna er høyere nå enn for 15 år siden. 

Spill kunne kostet mer ja men når man bruker 5-700,- så er det for de fleste greit å vite at det var penger man ikke angrer på at man brukte. Derfor handler jeg stort sett kun der jeg har muligheter til refund med mindre jeg er 100% sikker på at jeg vil ha spillet.

Jeg gjør også bomkjøp men vesentlig mindre siste 10 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke på noen måte irrelevant om lønna er høyere idag. Det gjør det bare verre over at vi sutrer over å måtte kjøpe noe for å spille/bruke det, vi får alt servert på sølvfat og klager så fort det er noe motstand eller noe man misliker.

Det er som flere skriver, det finnes uendelig med reviews og gameplay på Youtube og om man ikke klarer å bestemme seg da, nei da får man tape de 500 kr om man ikke liker det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trombass skrev (1 time siden):

Det er ikke på noen måte irrelevant om lønna er høyere idag. Det gjør det bare verre over at vi sutrer over å måtte kjøpe noe for å spille/bruke det, vi får alt servert på sølvfat og klager så fort det er noe motstand eller noe man misliker.

Det er som flere skriver, det finnes uendelig med reviews og gameplay på Youtube og om man ikke klarer å bestemme seg da, nei da får man tape de 500 kr om man ikke liker det.

 

Samtidig, så er de aller fleste andre produkter vi handler mulig å "angre" på innen rimelig tid, og man kan bytte eller få penger tilbake hvis det ikke stiller til forventningene.  Er litt rart at spillbransjen ikke tilbyr dette, da spillene egentlig bare er kopier av et ferdig utviklet produkt, det koster ikke mer råvarer å selge 100.000 spill kontra 10, så sant man ikke teller med de fysiske utgavene, men råvarene der koster ikke mange kronene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Samtidig, så er de aller fleste andre produkter vi handler mulig å "angre" på innen rimelig tid

Hæ? Hvor i all verden er det du handler? Dette er nyheter for meg. Med mindre du snakker om å herpe noe og fake reklamasjon så er man stuck med ting etter at man har kjøpt dem. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (16 minutter siden):

Hæ? Hvor i all verden er det du handler? Dette er nyheter for meg. Med mindre du snakker om å herpe noe og fake reklamasjon så er man stuck med ting etter at man har kjøpt dem. 

Elkjøp feks., 30 dager åpent kjøp, netthandel av klær-. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Trombass said:

Det er ikke på noen måte irrelevant om lønna er høyere idag. Det gjør det bare verre over at vi sutrer over å måtte kjøpe noe for å spille/bruke det, vi får alt servert på sølvfat og klager så fort det er noe motstand eller noe man misliker.

Det er som flere skriver, det finnes uendelig med reviews og gameplay på Youtube og om man ikke klarer å bestemme seg da, nei da får man tape de 500 kr om man ikke liker det.

 

Lønna er høyere men prisene har steget og man har høyere kostnader. Ellers uenig.

Folk som ikke bryr seg om de taper 500-700,- har kanskje for mye penger eller dårlig økonomisk sans.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 timer siden):

Samtidig, så er de aller fleste andre produkter vi handler mulig å "angre" på innen rimelig tid, og man kan bytte eller få penger tilbake hvis det ikke stiller til forventningene. 

Innen underholdningsbransjen?

Kan du gå på en fotballkamp, og så få pengene tilbake etter å ha sett de første 15 minuttene?

Kan du gå på en konsert, høre den første sangen, og så få pengene tilbake?

 

Spill er ikke en dagligvare.

Man har all mulighet til å skaffe informasjon om spillet før man kjøper det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...