Gå til innhold

KOMMENTAR: Spel er for dyre til å handle blindt


Anbefalte innlegg

Litt av ulempen med demoløsninger, er jo at det vel koster ganske mye å lage et spill. For enkelthetsskyld, så si det koster en million. De som lager spill ønsker jo selvfølgelig å tjene på dette, og de eneste som etterhvert får råd til å lage spill er de store aktørene, som kan ta risikoen, selvom man skulle tape penger fordi folk ikke likte demoen. Litt av sjarmen med spillindustri er jo at små aktører også kan lage spillene, og at man da får et mye større utvalg av spill og nytenkninger. 

En måte rundt dette på, er jo å først lage demoen, men det i seg selv koster vel også ganske mye da man må ha alle utviklerne og verktøyene til å lage denne. 

Kanskje man kunne sett på andre løsninger, som feks en bedre beskrivelse av hvordan spillene er å spille?  Diablo feks, er ett av mine absolutte favorittspill gjennom tidene. Hva er det med spillet som gjorde at jeg likte det? Hvis man forsker ordentlig på dette, så vil det være lettere å forstå hva slags andre type spill jeg også hadde likt og jeg hadde ikke bommet like mye på de spillene jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det oppleves også svært frustrerende å bli fristet til å forhåndsbestille fordi du kan få bedre pris på den måten. Ta Returnal som kan forhåndsbestilles for 700 + frakt på Komplett. På lanseringsdagen kommer prisen til å gå til 800-850kr. Så du kan "spare" 100-150kr på å gamble litt. Anmeldelser blir ofte holdt igjen til lanseringsdagen, så det er vanskeligere å få god informasjon før man kjøper/kan avbestille forhåndsbestilling.

Prisen på spill har hatt en lav utvikling i forhold til generell prisstigning, men et bomkjøp for 7-800kr er vondt, uansett.

Lenke til kommentar

ja, priser på spill har nesten stått stille, jeg husker back in the days, når NES spill kostet 4-600 kr, da spilte du det selvom det var ræva for å si det sånn 😆 Nå har det snudd litt, og tankegangen er at skal det koste "så mye", så skal det faen meg være bra!

Jeg tenker det er litt av sjarmen og, man gjør jo dette når man går på kino eller fotballkamp, betaler for noe du ikke egentlig vet om er noe særlig bra. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ili skrev (7 timer siden):

Jeg bare påpekte at måten du fremstilte det på ble helt feil. Og igjen så prøver du å dra det litt langt med å spør om de spiller det hver dag i 20 år. Du prøvde å lage ekstremer med en dårlig sammenligning med bil.

Ja, jeg oppga ekstreme tall for spillet, da et gjennomsnittlig spill ligger på nærmere 20 timers spilletid for å klare hele spillet.

Jeg tok ikke med det faktum at de aller fleste spill aldri blir fullført.

 

Jeg gav spill en enorm fordel i sammenligningen.

Jeg tok det absolutt beste utfallet for et spill, og sammenlignet det med en gjennomsnittlig bil.

 

Om du vil ha 100% realistiske tall så ligger gjennomsnittlig spilletid på 43 minutter per døgn.

Gjennomsnittlig fullfører kun 1 av 10 spillene de kjøper.

Gjennomsnittlig spiller man rundt 40% av et spill før man går over til et annet. Noe som vil si at man da med gjennomsnittlig 20 timer for å klare et spill ligger på 8 timer spilletid.

 

Altså, ved å bruke gjennomsnittlige tall ser vi at man vil bruke 8 timer på et spill, over en periode på 11 dager.

 

Om du vil ha den gjennomsnittlige tiden man bruker i bilen så ligger den på like over 1 time i døgnet, i 19 år.

Lenke til kommentar
Sitat

Om du vil ha 100% realistiske tall så ligger gjennomsnittlig spilletid på 43 minutter per døgn.

Gjennomsnittlig fullfører kun 1 av 10 spillene de kjøper.

Gjennomsnittlig spiller man rundt 40% av et spill før man går over til et annet. Noe som vil si at man da med gjennomsnittlig 20 timer for å klare et spill ligger på 8 timer spilletid.

 

Altså, ved å bruke gjennomsnittlige tall ser vi at man vil bruke 8 timer på et spill, over en periode på 11 dager.

Er ikke dette gode argumenter for at folk IKKE skal investere i nye spill til full pris og heller vente på tilbud?

Endret av Heisann
Lenke til kommentar
Heisann skrev (4 timer siden):

Er ikke dette gode argumenter for at folk IKKE skal investere i nye spill til full pris og heller vente på tilbud?

Tja.

Kjøpe 2 spill til 300,- som du aldri fullfører eller kjøpe 1 spill til 600,- som du faktisk fullfører.

 

Synes tallene får det til å virke som om folk har for mye å velge mellom.

Man kan jo lure på hvordan det hadde vært om det aldri var salg på spill.

Hadde folk kjøpt så mange spill som de kjøper nå? Hadde det vært færre spill å velge mellom? Ville folk da spilt gjennom spillene sine?

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 23.4.2021 den 16.09):

For å sette dette i perspektiv.

En bil varer i 19 år, og man prøvekjører den i kanskje en time eller to. (Tar to for å være så snill som mulig)

Et spill varer i maks 75 timer. (Om man da ikke skal begynne å bringe inn online spill hvor man gjør det samme om og om igjen.)

Dvs at en bil varer i 166.550 timer mot spillets 75.

Eller 222.000% lengre.

Øvelseskjøringen tilsvarer 0,0012% av tiden du har en bil.

Setter man dette opp mot spill så vil man da kunne prøve spillet i 5 sekunder.

 

Det burde sette litt perspektiv på hvor kravstore spillere er.

 

(For ikke å nevne spill som varer i 5-6 timer, eller det at mange kjøper biler uten å prøvekjøre den)

Det er ikke slik at jo lengre man har den jo lengre må man teste den basert på en lineære formel. Det har et tak. Prøvekjører du mer enn en uke så er det begrenset hvor mye nytt du lærer kontra de første timene. Altså er sammenligningen din meningsløs.

Å kjøpe en bil uten å prøvekjøre den er idiotisk, men det stopper jo selvfølgelig ikke alle .

Å kunne prøve et spill burde vært selvfølge. Det er tross alt SOFTWARE. Det er gratis å lage flere kopier. Det er kun for å kapre salg til de som kjøper og så angrer at de ikke har det.

Steam sin løsning er ganske god og godt nok for meg. Den modellen burde være i bruk overalt.

Lenke til kommentar
Aleksikon skrev (6 timer siden):

Prisen på spill har hatt en lav utvikling i forhold til generell prisstigning,

Men markedet for antall kjøpere har steget i himmelen og verktøy for å lage spill har aldri vært bedre. Hvem som helst kan nå laste ned unreal engine, bruke quixel megascans, metahumans og en drøøøss med andre gratis assets og lage spill med AAA grafikk. Og 'kode' med blueprints. 

Prisen er ganske fair.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Å kjøpe en bil uten å prøvekjøre den er idiotisk, men det stopper jo selvfølgelig ikke alle .

Opel: "Etter at den ble vist i fjor høst, har over 4000 nordmenn bestilt bilen, uten at de har sett og langt mindre prøvd den."

VW: "I løpet av det første døgnet etter at nettløsningen åpnet, kom det inn over 10.000 forhåndsbestillinger i Europa"

Og når det gjelder Tesla "Tesla sier de har rundt 375.000 reservasjoner på Model 3 på verdensbasis"

Osv.

 

Det virker altså som om de fleste som kjøper nye biler er idioter ifølge deg.

 

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Steam sin løsning er ganske god og godt nok for meg. Den modellen burde være i bruk overalt.

Den modellen vil ikke være mulig overalt.

For å ta et spill jeg har spilt nylig, Marquette.

Dette spillet spiller man gjennom på 3 timer.

Det første nivået av spillet viser ingenting av gameplay i de senere nivåene.

Om man bruker steam sin løsning så ville flere nektet å spille mer av spillet da de aldri kom forbi tutorial delen.

Noen kunne fullført mesteparten av spillet.

 

Steam sin løsning fungerer bare på lengre singleplayer spill. Det er en dårlig løsning for indie spill, multiplayer spill, og spill som ikke starter med en gang.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Opel: "Etter at den ble vist i fjor høst, har over 4000 nordmenn bestilt bilen, uten at de har sett og langt mindre prøvd den."

VW: "I løpet av det første døgnet etter at nettløsningen åpnet, kom det inn over 10.000 forhåndsbestillinger i Europa"

Og når det gjelder Tesla "Tesla sier de har rundt 375.000 reservasjoner på Model 3 på verdensbasis"

Osv.

 

Det virker altså som om de fleste som kjøper nye biler er idioter ifølge deg.

 

Steam sin løsning fungerer bare på lengre singleplayer spill. Det er en dårlig løsning for indie spill, multiplayer spill, og spill som ikke starter med en gang.

1. Man kan fortsatt prøvekjøre en bil selv om man reserverer den. Jeg har prøvekjørt Tesla et par ganger. Om jeg skulle bestilt på nett så tilsier ikke det at jeg ikke har prøvd den. Og noen biler er så lang ventetid/etterspørsel på at de velger å gamble. Fortsatt idiotisk å ikke ha prøvekjørt en bil ja.

2. Det fungerer dritbra på indie-spill og multiplayer spill. Hvorfor skulle det IKKE fungere på multiplayer?? Det er jo der man kommer rett inn i spillet, i motsetning til singleplayer

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (44 minutter siden):

2. Det fungerer dritbra på indie-spill og multiplayer spill. Hvorfor skulle det IKKE fungere på multiplayer?? Det er jo der man kommer rett inn i spillet, i motsetning til singleplayer

Har allerede forklart dette, at du ikke gidder lese burde ikke være mitt problem...

Comma Chameleon skrev (44 minutter siden):

 Fortsatt idiotisk å ikke ha prøvekjørt en bil ja.
 

Da vil jeg si det er like idiotisk å kjøpe et spill uten å gjøre noen research, noe som er fult mulig før prisen settes ned.

Det er absolutt ingen tvang til å forhåndsbestille spill, og det legges ut hundrevis av videoer online, reviews, osv, dagen spillet kommer ut.

 

Men du er jo en person som forhåndsbestiller produkter før du kan teste de selv, så du vet vel mer om slikt.

 

Lenke til kommentar

Det å slippe en demo krever litt. Du bør være sikker på at spillet er bra nok til at majoriteten som vurderer å kjøpe et nytt spill synes det er såpass bra at de vil kjøpe det. Hvis ikke gir du bare folk en sjanse til på en billig måte å avvise spillet.

For min del har en demo av et spill ført til kjøp ca 5+ ganger på flere dekader, så en kan vel si at det motsatte er mer vanlig.

Med det sagt har jeg en enorm backlog av titler jeg burde spille igjennom, så tror ikke problemet er at jeg ikke shopper spill, bare at jeg er så treg å spille dem at de hoper seg opp.

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Har allerede forklart dette, at du ikke gidder lese burde ikke være mitt problem...

Da vil jeg si det er like idiotisk å kjøpe et spill uten å gjøre noen research, noe som er fult mulig før prisen settes ned.

Det er absolutt ingen tvang til å forhåndsbestille spill, og det legges ut hundrevis av videoer online, reviews, osv, dagen spillet kommer ut.

 

Men du er jo en person som forhåndsbestiller produkter før du kan teste de selv, så du vet vel mer om slikt.

 

Du har ikke forklart hvordan multiplayer spill ikke kan fungere med steam sin modell for å teste spillet. I det hele tatt.

Jeg er generelt ikke en person som forhåndsbestiller. Om noe så er jeg en som venter lenge til spill har vært ute en stund for å kjøpe de på tilbud. Det er kun enkelte store titler som jeg vet 100% jeg blir å spille jeg kan forhåndsbestille. Neste battlefield feks. Blir en no-brainer. Så lenge det er nogenlunde moderne setting så blir jeg å kjøpe det. 

Grunnen til at de ikke kan sammenlignes med bil på den måten er at det ene koster noen hundrelapper mens det andre koster flere hundre tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zedarius skrev (5 timer siden):

Vet ikke hva som er dummest. Å sammenligne spill og biler eller å fortsette å diskutere det i to dager.

Det som er dummest er nok å klage på at man selv ikke klarer å lese tester av et spill man er interessert i å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...