Gå til innhold

KOMMENTAR: Spel er for dyre til å handle blindt


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Iki said:

Problemet er at enkelte spill varer i 2-3 timer.

Hvor mye av spillet skal være med i demoen?

Skal man få lov til å fullføre halve spillet før man gjør seg en mening om man liker det eller ikke?

Og hva med spill som forandrer seg gjennom spillingen, slik som puzzle spill, rpg spill, osv?

 

En test på YouTube vil være bedre for både spillerne og utviklerne.

Gode spørsmål dette. Demoer funker nok ikke for alle spill, og verken jeg eller artikkelforfatter (tror jeg) mener at alle spill skal ha demoer. Funker nok bedre på større AAA-spill enn små korte indie-spill.

For min del verdsetter jeg også tiden min, så jeg skulle ofte ønske jeg kunne teste om det er noe jeg ønsker å bruke 15+ timer på, uten å måtte kjøpe det - om det så er en demo eller refusjon a la slik på Steam. Jeg føler ikke det er alltid jeg får 100% feeling av et spill av videoer på youtube.

Endret av saywhat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
4 hours ago, saywhat said:

Ved bilkjøp kan man som regel også prøvekjøre bilen. Litt som en demo som forfatteren savner.

Tja, er vel ikke så uvanlig at folk legger 600k+ på bordet etter å ha sett venstre frontlykt annonsert av siste elbil, flere år før noe er i nærheten av å produseres..

Edit: On-topic, legges det ikke ut fullstendige "walktrough" og reviews av ethvert spill på Youtube omtrent på lanseringsdato da? Kan da ikke være SÅ vanskelig å få et inntrykk av spillet med å sjekke det på YT?

Selv om jeg også personlig savner demoer, men lurer på om ikke det er litt mer nostalgi som trer frem der :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny bil for to mnd siden. Prøvde den ikke engang før jeg kjøpte den. Men så bytta jeg jo bare inn bilen jeg hadde til en nyere model.

Og når det gjelder spillkjøp så er det nesten det samme, jeg kjøper nesten kun spill fra spillserier jeg har spillt tidligere. Tidligere kjøpte jeg masse spill mange av de støvte kun ned. Men har mindre tid til å spille så nå går jeg kun for trygge valg som Zelda og diverse Mario spill.

En og annen gang glimter jeg til og kjøper noe nytt men da blir det nesten alltid kjøpt på tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Iki said:

For å sette dette i perspektiv.

En bil varer i 19 år, og man prøvekjører den i kanskje en time eller to. (Tar to for å være så snill som mulig)

Et spill varer i maks 75 timer. (Om man da ikke skal begynne å bringe inn online spill hvor man gjør det samme om og om igjen.)

Dvs at en bil varer i 166.550 timer mot spillets 75.

Eller 222.000% lengre.

Øvelseskjøringen tilsvarer 0,0012% av tiden du har en bil.

Setter man dette opp mot spill så vil man da kunne prøve spillet i 5 sekunder.

 

Det burde sette litt perspektiv på hvor kravstore spillere er.

 

(For ikke å nevne spill som varer i 5-6 timer, eller det at mange kjøper biler uten å prøvekjøre den)

Du snakker om hvor lenge du bruker spillet vs hvor lenge du har bilen. Det blir jo veldig feil. Du må ta samme på begge. Spillet har du nok sikkert like lenge som bilen eller lengre. Og bilen bruker du ikke 24/7 så lenge du ikke bor i den eller noe. Så mer riktig er ca 20 år og kanskje 30 min til dagen i snitt. Dvs 3650 timer (219 000km ved 60 km/t). 

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg faktisk ikke så mye på prisen på et spill før jeg kjøper - prisen er såklart det første man ser, men jeg ser på esken til spillet hva det går ut på. Ingen eske, liten interesse. For er det digitalt er det i praksis et leieprodukt uansett, og ikke noe jeg disponerer slik jeg vil (for f.eks. videresalg). Hvilket er for meg derfor jeg piratkopierer spill istedet.

Med det sagt, nå har jeg 165 spill i samlingen på GoG. Og de fleste har jeg lastet ned for lokal lagring - ingen CD-nøkkel, ingen internett krav og ingen irriterende spill klient (Steam, Battle.net etc.) - så jeg kan installere, spille, avinstallere hvor som helst og når som helst. Ingen fancy boks, men når omtrent alle er kjøpt på salg uansett så er det verdt prisen.

600 Kr. for et spill har jeg ikke noe problem med å betale - for en pappeske i størrelse medium tykk bok, med manual, tips'n tricks, liten papirslipp med juksekoder, et par bilder fra spillet i postkort format, og med selve spillet i sin helhet på en USB-penn inkludert lydspor og noen wallpapers.

Har flere spill i fysisk eske jeg ikke har rørt (bla.a. Hellgate: London, Auto Assault og Diablo 3), men kjøpte de pga. collector's edition esken (og fordi jeg trodde det var bra spill). Prisen kom i andre rekke.

Det er lenge siden jeg var borti en demo - som tidligere nevnt her, Duke Nukem 3D og Doom var jo klassiske demo-spill. Med det sagt - hvem avgjør hvor lang en demo skal være? Og installasjonsstørrelse? Som også påpekt tidligere, en demo må være av overkommelig størrelse - og demoer var jo kjent for å være 70-80 % av størrelsen til fullversjonen.

Og en annen ting - hva er vitsen med en demo av et spill som ikke er ferdig ved utgivelse? Utgiverne presser på utviklerne til å få ut spillet fortest mulig så de kan tjene penger på det - og de som prøver en gratis demo, og så kjøper spillet basert på den, vil føle seg snytt ved å betale for noe som ikke var ferdig. Hvilket synes å være trenden nå til dags.

be2.png

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
ili skrev (31 minutter siden):

Spillet har du nok sikkert like lenge som bilen eller lengre.

Tenker du da at den gjennomsnittlige person spiller samme spill hver eneste dag i 20 år?

Spill varer ikke.

Folk flest spiller ikke samme spill om og om igjen.

Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (12 timer siden):

Steam sin refund funker jo nesten slik. Spill det under 2 timer og man kan levere det tilbake. Supert :)

Enig i at det fremdeles skulle vært demoer til alle spill. Likevel.... hauger og lass med anmeldelser, metacritic, steam anmeldelser og alle gameplay videoene på youtube. Ja man får ikke følelsen av faktisk å spille spillet, men ikke så langt unna.

Folk som forhåndsbestiller har seg selv å takke, ellers er det få unnskyldninger for å kjøpe spill i blinde. 

Utrolig bra løsning. Brukt det lite selv, men i forrige uke gikk jeg til innkjøp av to spill som ikke fenget helt, og fikk refund etter få timer. Senker listen for å teste et spill betraktelig. 

Lenke til kommentar

Jeg satt faktisk og tenkte på dette tidligere i dag. 

Vurderer å kjøpe Returnal til PS5. Er noen spill som overbeviser meg med én gang. Akkurat dette spillet har ikke klart å overbevise meg helt, og jeg har derfor sittet og sett videoer og streams av spillet. 

Spillet koster 859 kr om jeg skal kjøpe det digitalt på PS Store. Hadde spillet kostet 300 kr så hadde jeg lett kjøpt det med én gang, men til den prisen som er satt tror jeg rett og slett at jeg venter på et tilbud. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Tenker du da at den gjennomsnittlige person spiller samme spill hver eneste dag i 20 år?

Spill varer ikke.

Folk flest spiller ikke samme spill om og om igjen.

Nei, men de fleste spiller ikke igjennom et 75 timers spill på 75 timer heller. De sover litt, spiser litt osv. Eg pleier binge et spill eg liker godt på 75 timer på en uke kanskje. Men de fleste eg kjenne bruker kanskje 2 måneder eller mer på et slikt spill. Og om de liker det så spiller de av og til igjennom det en gang til et par år etter på. Og noen år etter det igjen. 

 

Jeg bare påpekte at måten du fremstilte det på ble helt feil. Og igjen så prøver du å dra det litt langt med å spør om de spiller det hver dag i 20 år. Du prøvde å lage ekstremer med en dårlig sammenligning med bil og jeg påpekte feilene i den sammenligningen.

Det er mange spill som varer ganske lenge. Eg elsker gamle rollespill som feks baldurs gate og har spillt de flere ganger gjerne 10+ år etter de ble lagd. Min sønn på 3 år såg akkurat noen youtube videoer av portal av valve. Så eg sjekket på steam og eg hadde portal og portal 2. Så eg installerte det igjen og han elsket å spille et 11 år gammelt spill. 

Endret av ili
Lenke til kommentar

Lag et sykt bra spill da, så kjøper folk det nesten samma hva prisen er. Dette er nærmest essensen av det frie marked. 

Days Gone mangler jo nesten alt som gjør et spill til et «must have». 

I dag er markedet oversvømt av skit, og skal man stikke seg frem må man tilby noe sykt unikt. Det trenger ikke å være noe vi ikke har sett før, men det må være engasjerende. Ha en god historie, étt eller annet som drar deg inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har så mange gode minner fra demo på disc. Spesielt Demo disc 1 til PlayStation. Som jeg spilte i 6 måneder mens vi sparte opp til ridge racer. Det var jo andre tider også, nå flyter det jo over av spill og folk har mye mer penger. Nå er problemet at man har for mange spill, den skumle backlog.

Uansett jeg savner også en større test for spill, men så savner jeg også mer uforutsigbarhet med produktene som kommer ut. Føler jo at jeg har spilt det samme spillet om og om igjen i hver sjanger de siste årene og da dabber spillkjøpet av. Og som flere nevner at produktet er ferdig på slippdato. Siste spillet jeg har kjøpt nytt de siste 5 åra er Cyberpunk og vi vet hvordan det endte opp.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Det er svært få spill jeg kjøper ved launch og grunnen til det er at jeg ønsker ikke betale full pris for å være en Beta tester. Spillene i dag er som regel langt fra ferdige og full av gamebreaking bugs og glitches, så klarer man å vente 6-12 måneder så får man et mye bedre produkt og som regel til en lavere pris. 

Hadde spill utviklere/utgivere hatt en bedre kvalitet sikring så hadde jeg nok kjøpt flere spill på launch dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...