Gå til innhold

KOMMENTAR: Spel er for dyre til å handle blindt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra skrevet :) Savner demoer!

Personlig hadde jeg igrunn også likt om spill kom med en grunndel, til en lav pris, med kanskje 20-25% av spilltet, også koster det fullpris å unlocke resten.

Da kan man prøve mer spill, utviklerne får inntekter fra spillene man prøver, også betaler man fullpris for de man virkelig liker ekstra godt. Da tåler man også bedre en justering av hva fullpris vil si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg abonnerer på Game Pass, selv om xbox butikken er møkk elendig på PC både på det tekniske og når det gjelder brukervennlighet. Det sier det seg selv at når du kanskje må ut med et halvt år game pass for fullpris på et nytt spill, så skal du spille det spillet mye før det er verdt å kjøpe det.

Mange spiller heller ikke jevnt, men aktiverer kanskje gamepass i ferier og andre perioder man har tid, og man får prøvd mange spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrJavalava skrev (18 minutter siden):

Tenk om man kunne laste ned spillet, teste det og låse opp hele spillet hvis man syns det er bra.

Det er kanskje kjettersk tankegang

Steam sin refund funker jo nesten slik. Spill det under 2 timer og man kan levere det tilbake. Supert :)

Enig i at det fremdeles skulle vært demoer til alle spill. Likevel.... hauger og lass med anmeldelser, metacritic, steam anmeldelser og alle gameplay videoene på youtube. Ja man får ikke følelsen av faktisk å spille spillet, men ikke så langt unna.

Folk som forhåndsbestiller har seg selv å takke, ellers er det få unnskyldninger for å kjøpe spill i blinde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror hverken det er forbrukerne eller utviklerne/utgiverne som har skylden for dette, det er plattformtilbyder sin feil helt og holdent. (I dette tilfellet Sony). Løsningen er jo tilgjengelig og åpenbar, det er refunds. Se på steam. Demoer er også en mulighet, men det tror jeg ikke vi vil få i stor utstrekning. 

Sony er fullt klar over at Steam tilbyr refunds i stor skala, og at det er bærekraftig i de fleste tilfeller. Antakelig ville flere folk tørre kjøpe til fullpris hvis det var mulig å få pengene tilbake. Når de velger å ikke tilby dette så er jo det fordi de mener at de tjener mer penger på å la være. Men da blir det færre folk som kjøper spill til fullpris. Sånn er det bare. 

Utvikleren i denne saken er nok litt bitter fordi spillet hans ikke solgte nok ved lansering til at Sony ville finansiere en oppfølger til spillet hans. Og det forstår jeg godt. Men det er ikke spillerne som har skylden, det er Sony han burde være sur på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det er mange undersøkelser en kan gjøre i dag som en tidligere ikke kunne gjøre. Med Twitch, Youtube og alle mulige nettsider som analyserer spillet i hjel uten å betale en krone. Husker godt at det var mer styr med å finne det riktige Nintendo-spillet som gjerne kostet 700 kr på 90-tallet. For å finne ut om spillet var noe, kunne du kjøpe et par blader som kostet over 100 kr hver, men det ble fort dyrt å forske på drømmespillet også.

Klart det ikke er riktig at en utvikler nærmest krever at du skal betale fullpris for et spill, men seriøst, verden har gått fremover siden 90-tallet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alpred93 skrev (41 minutter siden):

Forskning viser at demoer fører til mindre salg. Det er derfor du aldri ser de mer.

Dette er nok hovedgrunnen.
Andelen som fullfører eit spel ligg typisk på rundt 40%, så mesteparten av spelerane er uansett ikkje så interesserte i historien at ein kan rekne med at dei er villige til å betale for å sjå korleis historia ender.
Så dei fleste som speler spel gjer det nok utelukkande for spelopplevinga der og då meir enn den generelle historiefortellinga i spelet.
Eg reknar derfor med at den jamne spelaren får tilfredsstilt sitt behov gjennom å spele ein demoversjon.

Det er mulig produsenten kan auke salet dersom demoen også reduserer viktig gameplay, men då er det sjølvsagt også mindre representativt for alle kvalitetane som ligg i spelet.

Det er litt som trailere for komedier. Dei fleste trailere har alle dei 4-5 beste vitsane i traileren, så etter at du har sett traileren så har du sett det beste og treng ikkje å sjå filmen. Og omvendt, dersom traileren ikkje har med dei beste vitsane så vil filmen framstå som så kjedeleg at det i alle fall ikkje er nokon som vil sjå heile filmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange av mine største spillopplevelser hadde jeg i demoform på 90-tallet: Worms, Duke Nukem 3D, Quake, Doom, Micro Machines 2. Mange ble kjøpt i ettertid. 

Ellers gjelder som alltid det å sjekke ut en del anmeldelser på forhånd før man punger ut 600-800 kroner for et spill. Å basere sine spillkjøp på trailere og hype på nettet er mildt sagt naivt.

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er med gode grunner jeg ikke pre-order spill. Cyberpunk 2077 og No Mans Sky er veldig gode eksempler på at forbrukere burde få testet spillet før det gis ut.

Dessverre ser vi gang på gang at spill ikke er 100% ferdig før utgivelse, og hvis ikke dette sjerpes, så vil jo forbrukere vente med å kjøpe til spillet er spillbart, oppdatert eller på salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel Øystein.

Husker jo godt sjøl at æg og gutta samla oss foran PS1en til han ene kameraten min og spilte gjennom demo plater gang på gang. Foreldrene våre hadde jo ikkje råd til å kjøpe vert eneste spill til oss, så da var det å velge de aller beste basert på demoer.

Ser det har vært et par forslag her til løsninger, men for at vi skal få en skikkelig løsning på detta, så burde det være noe helhetlig som i prinsippet alle burde forholdet seg til. Eksempelvis bruk av demo er en løsning. En annen kan være at du får lastet ned spillet og enten får lov til å spille X antall timer eller frem til et punkt i historien før en beskjed kommer opp med valg om å kjøpe det fulle spillet. Det blir spennende å se om spill industrien prøver seg på noe lignende etterhvert.

Lenke til kommentar
saywhat skrev (1 time siden):

Ved bilkjøp kan man som regel også prøvekjøre bilen. Litt som en demo som forfatteren savner.

For å sette dette i perspektiv.

En bil varer i 19 år, og man prøvekjører den i kanskje en time eller to. (Tar to for å være så snill som mulig)

Et spill varer i maks 75 timer. (Om man da ikke skal begynne å bringe inn online spill hvor man gjør det samme om og om igjen.)

Dvs at en bil varer i 166.550 timer mot spillets 75.

Eller 222.000% lengre.

Øvelseskjøringen tilsvarer 0,0012% av tiden du har en bil.

Setter man dette opp mot spill så vil man da kunne prøve spillet i 5 sekunder.

 

Det burde sette litt perspektiv på hvor kravstore spillere er.

 

(For ikke å nevne spill som varer i 5-6 timer, eller det at mange kjøper biler uten å prøvekjøre den)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Iki said:

For å sette dette i perspektiv.

En bil varer i 19 år, og man prøvekjører den i kanskje en time eller to. (Tar to for å være så snill som mulig)

Et spill varer i maks 75 timer. (Om man da ikke skal begynne å bringe inn online spill hvor man gjør det samme om og om igjen.)

Dvs at en bil varer i 166.550 timer mot spillets 75.

Eller 222.000% lengre.

Øvelseskjøringen tilsvarer 0,0012% av tiden du har en bil.

Setter man dette opp mot spill så vil man da kunne prøve spillet i 5 sekunder.

 

Det burde sette litt perspektiv på hvor kravstore spillere er.

 

(For ikke å nevne spill som varer i 5-6 timer, eller det at mange kjøper biler uten å prøvekjøre den)

Hvis prøvetid vs brukstid er de viktigste faktorene for å sette hvor kravstore spillere er i perspektiv, hvorfor ikke da bruke boligkjøp og visning som eksempel? En halvtimes visning (prøving) mot 30+ år med bruk? Jeg syntes eksemplet ditt (og dette) var en rar måte å sette ting i perspektiv på, men du om det.

Poenget mitt er simpelthen at det er fint å få prøve enkelte ting før man kjøper de. Derfor er jeg enig i artikkelforfatterens ønske om flere spilldemoer. til tross for at spill er langt billigere og varer kortere enn biler.

Endret av saywhat
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Satt på spissen, så er det jo det spillselskapene må gjøre. De "kjøper" arbeidskraft for å produsere noe de ikke helt vet hvordan blir.
Det er ikke "tonedøvt" og kun betale utviklere, dersom spillet blir bra.

De velger selvfølgelig den modellen som gir best avkastning, på den måten har de råd til å ta mer risiko og lavere priser.

Dersom demoer fører til mindre salg, så vil man oppleve mindre innovative spill og dyrere spill.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
saywhat skrev (30 minutter siden):

Poenget mitt er simpelthen at det er fint å få prøve enkelte ting før man kjøper de. Derfor er jeg enig i artikkelforfatterens ønske om flere spilldemoer. til tross for at spill er langt billigere og varer kortere enn biler.

Problemet er at enkelte spill varer i 2-3 timer.

Hvor mye av spillet skal være med i demoen?

Skal man få lov til å fullføre halve spillet før man gjør seg en mening om man liker det eller ikke?

Og hva med spill som forandrer seg gjennom spillingen, slik som puzzle spill, rpg spill, osv?

 

En test på YouTube vil være bedre for både spillerne og utviklerne.

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at Steam, verdens største spillbutikk, har hatt stort fokus på demoer, med egne "festivaler" som fremhever demoer på fremsiden + at butikken har et eget søkefilter for dette, så synes ikke det er riktig å påstå at "demoen er død".

At storspilla gjerne kommer uten demo, kan vel også ha noe med filstørrelse å gjøre. Personlig gidder jeg i hvert fall ikke laste ned demoer når størrelsen er på 10-20 GB eller mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...