Gå til innhold

Telia 3G er nesten borte.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvordan det er med telefoner som da har 2G, 3G, 4G og 5G. Når de henger på 5G og 4G, søker de fortsatt etter 3G når det ikke befinner seg noe nettverk der, eller søker telefonene fra og med den G'en de henger på og oppover? Noen som har detaljert kunnskap på dette feltet? Tanken min gjelder batteriforbruk ved søking etter nettverk sånn som de første 4G telefonene som bare hadde 3G å henge på og ville ha 4G. (Siste del er bare spekulasjoner fra min side)

Lenke til kommentar
Kynxx skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvordan det er med telefoner som da har 2G, 3G, 4G og 5G. Når de henger på 5G og 4G, søker de fortsatt etter 3G når det ikke befinner seg noe nettverk der, eller søker telefonene fra og med den G'en de henger på og oppover? Noen som har detaljert kunnskap på dette feltet? Tanken min gjelder batteriforbruk ved søking etter nettverk sånn som de første 4G telefonene som bare hadde 3G å henge på og ville ha 4G. (Siste del er bare spekulasjoner fra min side)

Ikke detaljkunnskap, men vil tippe at telefonen ikke søker etter et nett som ikke kommer opp i nettverkslisten til telefonen. Så vil tro at det ikke har noe å si.

 

Lenke til kommentar
Comunicate skrev (1 time siden):

En annen ting som er litt "rart" er at ved samtale med 5G som bærer så detter den ikke ned på 4G ved manglende 5G dekning, men til 2G. da mister en også HD Voice. Her hadde 3G sin fordel at en beholdt samtalekavalitetn på HD

Jeg mener å ha lest et sted at i hvertfall Telia har HD Voice på 2G, men jeg kan ta feil...

Lenke til kommentar
3 hours ago, Comunicate said:

En annen ting som er litt "rart" er at ved samtale med 5G som bærer så detter den ikke ned på 4G ved manglende 5G dekning, men til 2G. da mister en også HD Voice. Her hadde 3G sin fordel at en beholdt samtalekavalitetn på HD

Høres merkelig ut ettersom ingen 5G er primær bærer enda. 

 

1 hour ago, beladinka said:

Jeg mener å ha lest et sted at i hvertfall Telia har HD Voice på 2G, men jeg kan ta feil...

Er dekningen god nok og håndsettet har riktig støtte så får du noe bedre kvalitet enn gode gamle nittitalls GSM ja

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (13 timer siden):

Høres merkelig ut ettersom ingen 5G er primær bærer enda. 

 

Er dekningen god nok og håndsettet har riktig støtte så får du noe bedre kvalitet enn gode gamle nittitalls GSM ja

Stemmer at det ikke er primær bærer i teknisk forstand, men det er det telefonene velger når det er 5G dekning som "første" valg.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Comunicate skrev (På 24.4.2021 den 16.16):

En annen ting som er litt "rart" er at ved samtale med 5G som bærer så detter den ikke ned på 4G ved manglende 5G dekning, men til 2G. da mister en også HD Voice. Her hadde 3G sin fordel at en beholdt samtalekavalitetn på HD

Samtaler går vel ikke over 5G under noen omstendighet? Når man så skal ha samtale og telefonen ikke støtter 4G-tale, faller man ned på 2G. Selv om 2G støtter HD-voice hører jeg stor forskjell, men mulig de jeg snakker med heller ikke har støtte for HD-voice i 2G. 

Lenke til kommentar

Stemmer, hd-voice / wb-amr støttes i 2G både av Telenor og Telia. Det normale er at telefonen blir på 4G og kobler fra 5G når en samtale opprettes, forutsatt at volte støttes av telefonen, og kobler tilbake 5G etter endt samtale. Med 5G standalone (SA) og VoNR (voice over new radio), som ligger noe lenger fram i tid, vil volte-støtte være påkrevd.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...