Gå til innhold

Solgt vare på finn tilbakekalt av leverandør


jompi

Anbefalte innlegg

Jeg har idag vært i kontakt med 2 personer i forbrukerrådet og en person som sitter som saksbehandler i butikken der vognen ble kjøpt.

Alle 3 sa det samme.

Da leverandør tilbakekaller et produkt, så blir kjøpet igrunn automatisk hevet. Da jeg har videre solgt denne varen så faller det samme på den som har kjøpt den av meg. Det vil si at kjøper i denne saken har krav på det de kjøpte den av fra meg, altså 1200 i dette tilfellet. Men de har også retten til å opprette sak mot selger for å ta det videre om de ønsker. 

Det samme kan jeg som kjøpte varen i utgangspunktet men da rettet mot leverandør/produsent. Når jeg får full pris tilbake som jeg kjøpte varen for men må gi ifra meg 1200 til den som kjøpte varen fra meg igjen, så sitter jeg som selger igjen med et tap. Da kan jeg opprette sak mot produsent for å få tilbakebetalt dette beløpet da det utgjør en økonomisk påkjenning, om jeg kan si det slik.

 

Kjøper har kjøpt en brukt vogn, og kan da ikke forvente å tjene penger på dette. 

Dette er slik jeg ble forklart det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jompi skrev (22 timer siden):

Hei.

Vi kjøpte en barnevogn ny for 2700.

Etter en kort stund la vi den ut for salg på finn. 

Vi solgte den for 1200.

Omtrent ett år senere blir denne tilbakekalt  av leverandør.

Du solgte den under halv pris etter en kort stund. Det er ikke kjøpers feil at du selger ting billig på finn.

 

jompi skrev (5 minutter siden):

Jeg har idag vært i kontakt med 2 personer i forbrukerrådet og en person som sitter som saksbehandler i butikken der vognen ble kjøpt.

Alle 3 sa det samme.

Da leverandør tilbakekaller et produkt, så blir kjøpet igrunn automatisk hevet. Da jeg har videre solgt denne varen så faller det samme på den som har kjøpt den av meg. Det vil si at kjøper i denne saken har krav på det de kjøpte den av fra meg, altså 1200 i dette tilfellet. Men de har også retten til å opprette sak mot selger for å ta det videre om de ønsker. 

Det samme kan jeg som kjøpte varen i utgangspunktet men da rettet mot leverandør/produsent. Når jeg får full pris tilbake som jeg kjøpte varen for men må gi ifra meg 1200 til den som kjøpte varen fra meg igjen, så sitter jeg som selger igjen med et tap. Da kan jeg opprette sak mot produsent for å få tilbakebetalt dette beløpet da det utgjør en økonomisk påkjenning, om jeg kan si det slik.

 

Kjøper har kjøpt en brukt vogn, og kan da ikke forvente å tjene penger på dette. 

Dette er slik jeg ble forklart det

Da får du finne en tilsvarende barnevogn til nåværende eier eller la de få sjansen til å takke ja til tilgodelappen på 2700kr istedet. Det er ikke sikkert du finner en tilsvarende vogn til 1200, kanskje du må betale 2000kr for en. 

Å gjøre seg til hestkuk for 1500kr er smålig. Latterlig.

Har dere penger til å ha tre barnevogner og selge en for under halv pris etter kort tid så har du råd til å la kjøper beholde pengene eller tilgodelappen. Hva skal du med pengene? Du hadde ikke bruk for barnevognen i utgangspunktet og solgte den, igjen, TIL UNDER HALV PRIS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (19 minutter siden):

Du solgte den under halv pris etter en kort stund. Det er ikke kjøpers feil at du selger ting billig på finn.

 

Da får du finne en tilsvarende barnevogn til nåværende eier eller la de få sjansen til å takke ja til tilgodelappen på 2700kr istedet. Det er ikke sikkert du finner en tilsvarende vogn til 1200, kanskje du må betale 2000kr for en. 

Å gjøre seg til hestkuk for 1500kr er smålig. Latterlig.

Har dere penger til å ha tre barnevogner og selge en for under halv pris etter kort tid så har du råd til å la kjøper beholde pengene eller tilgodelappen. Hva skal du med pengene? Du hadde ikke bruk for barnevognen i utgangspunktet og solgte den, igjen, TIL UNDER HALV PRIS.

Nåværende eiere sier nei takk for tilgodelapp på 2700kr for noe de betalte 1200kr for, prøver heller å tjene på kjøpet. Så kaller du TS for smålig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bbios skrev (1 minutt siden):

Nåværende eiere sier nei takk for tilgodelapp på 2700kr for noe de betalte 1200kr for, prøver heller å tjene på kjøpet. Så kaller du TS for smålig? 

Og du ville ikke prøvd å få noen ekstra kroner? Hvis TS og kjøper ikke har avtalt noe på forhånd så kan ikke TS bare bestemme seg for å ta seg til rette og beholde 1500kr. Kjøper ville heller ha tatt tilgodelappen hvis dette var utfallet. 

Å ta seg 1500kr i betaling for å sende inn et skjema og overføre penger er smålig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (12 minutter siden):

Og du ville ikke prøvd å få noen ekstra kroner? Hvis TS og kjøper ikke har avtalt noe på forhånd så kan ikke TS bare bestemme seg for å ta seg til rette og beholde 1500kr. Kjøper ville heller ha tatt tilgodelappen hvis dette var utfallet. 

Å ta seg 1500kr i betaling for å sende inn et skjema og overføre penger er smålig.

 

Hehe..  så hvis TS vil ha ekstra kroner så er han smålig, men kjøper er ik d? 

Kjøper hadde jo sjansen å få tilgodelapp? Men valgte ik det.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (4 timer siden):

Da får du finne en tilsvarende barnevogn til nåværende eier eller la de få sjansen til å takke ja til tilgodelappen på 2700kr istedet. Det er ikke sikkert du finner en tilsvarende vogn til 1200, kanskje du må betale 2000kr for en. 

Lol nei? Hvorfor skal ts finne en billig en nå bare fordi han var grei å selge den billig 

Lenke til kommentar
On 4/23/2021 at 5:08 PM, jompi said:

Jeg har idag vært i kontakt med 2 personer i forbrukerrådet og en person som sitter som saksbehandler i butikken der vognen ble kjøpt.

Alle 3 sa det samme.

Da leverandør tilbakekaller et produkt, så blir kjøpet igrunn automatisk hevet. Da jeg har videre solgt denne varen så faller det samme på den som har kjøpt den av meg. Det vil si at kjøper i denne saken har krav på det de kjøpte den av fra meg, altså 1200 i dette tilfellet. Men de har også retten til å opprette sak mot selger for å ta det videre om de ønsker. 

Det samme kan jeg som kjøpte varen i utgangspunktet men da rettet mot leverandør/produsent. Når jeg får full pris tilbake som jeg kjøpte varen for men må gi ifra meg 1200 til den som kjøpte varen fra meg igjen, så sitter jeg som selger igjen med et tap. Da kan jeg opprette sak mot produsent for å få tilbakebetalt dette beløpet da det utgjør en økonomisk påkjenning, om jeg kan si det slik.

 

Kjøper har kjøpt en brukt vogn, og kan da ikke forvente å tjene penger på dette. 

Dette er slik jeg ble forklart det

Det stemmer på en prikk og det er helt riktig forklart.

For den litt spesielt interesserte som ønsker å gå litt i dybden av prosblemstillingene så har vi en ganske bra forklaring her:

Microsoft Word - 57110.rtf (uio.no)

Det man bør forholde seg til det er gjeldende rett og ikke forskjellige moralske betraktninger og andre personlige syn på saken.

 

Endret av arne22
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar


Mangen gode svar som fikk meg til å se begge sider av saken slik at jeg ble veldig usikker på hva som er rett.
Jeg har nå tatt det valget jeg syntes er rett som følge av informasjonen jeg har mottatt.

Takk for mange gode innspill, både for og imot! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...