Gå til innhold

Hvor mye burde jeg ha på sparekonto?


Gjest a188e...f97

Anbefalte innlegg

Gjest a188e...f97

Kort oppsummert:

Jeg er singel, gjeldsfri og bor i en nedbetalt bolig. 

Dette er det jeg har av verdier:
Estimert salgsverdi på bolig: 4 000 000 (nøkternt anslag)
BSU og BSU2: 250 000 (Alt låst)
Høyrentekonto: 85 000

Investeringer: ca 1 200 000.

 

Begynner å komme i en situasjon hvor jeg har mye i "låste midler" (bolig, bsu) og investeringer (som jeg ikke ønsker å ta ut). Tidligere har jeg synes det er greit å investere alt jeg sparer, men i det siste har jeg fått en snikende tanke om at jeg muligens burde ha litt større tilgjengelig kontantbeholdning... Tanker om dette? Sparer mellom 20-30k hver måned, så tenker jo jeg har nok til å dekke løpende uforutsette utgifter hvis det oppstår noe. 

 

Anonymous poster hash: a188e...f97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 20-30k ekstra i månaden ser eg ikkje det store behovet for så mykje buffer. 10-20k kanskje, avhengig av kva du ser for deg kan dukke opp, men du får neppe bruk for dei med det første.

Eg har lenge hatt 10k i buffer, men aldri hatt ein situasjon der eg faktisk måtte ha dei.

I verste fall kan du ta opp eit lite lån på bustaden.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (33 minutter siden):

Skaff deg et rammelån på boligen så trenger du ingen sparekonto. Du trekker opp på det når du trenger cash, og så nedbetaler du det i et tempo som passer deg..

Rammelån på bolig uten lån? 😉

Gjest a188e...f97 skrev (53 minutter siden):

Begynner å komme i en situasjon hvor jeg har mye i "låste midler" (bolig, bsu)

Ja, har du noen tanker om å kjøpe noe dyrere? Hvis ikke kan det være en ide å ta opp lån på boligen og betale ned med bsu/bsu2 med en gang?

Gjest a188e...f97 skrev (54 minutter siden):

investeringer (som jeg ikke ønsker å ta ut)

Nei, de kan du vel bare ha stående til du blir gammel :) Kan ikke se noen grunn til å ta ut de om du ikke vil.

Gjest a188e...f97 skrev (55 minutter siden):

Tidligere har jeg synes det er greit å investere alt jeg sparer, men i det siste har jeg fått en snikende tanke om at jeg muligens burde ha litt større tilgjengelig kontantbeholdning... Tanker om dette? Sparer mellom 20-30k hver måned, så tenker jo jeg har nok til å dekke løpende uforutsette utgifter hvis det oppstår noe. 

Med 85K i banken har du mer enn nok. Det månedlige overskuddet dekker sansynligvis alle utgifter som måtte oppstå, evt så kan du bruke av de 85K hvis det skulle skulle skje noe veldig dramatisk. Du kan jo redusere de 85K også - det er ikke nødvendig med så mye stående hvis du ikke har planer om å bruke dem til noe.

Lenke til kommentar

Jeg bruker BSU som bufferkonto og har ikke trengt mer enn det. Sparing gjør jeg i fond - i blant sparer jeg på konto om det er penger jeg skal bruke til spesifike ting. Penger du setter på BSU og BSU 2 er disponible frem til 01.01 neste år, så pass litt på det - men du trenger normalt ikke mer enn beløpet disse kontoene har stående (27500 + ?)

Lenke til kommentar
Gjest a188e...f97
Sampson skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker BSU som bufferkonto og har ikke trengt mer enn det. Sparing gjør jeg i fond - i blant sparer jeg på konto om det er penger jeg skal bruke til spesifike ting. Penger du setter på BSU og BSU 2 er disponible frem til 01.01 neste år, så pass litt på det - men du trenger normalt ikke mer enn beløpet disse kontoene har stående (27500 + ?)

Jeg har sluttet å sette inn på BSU nå som jeg ikke lenger får skattefradrag siden jeg allerede eier bolig. Da går vinningen opp i spinningen synes jeg.. Pluss dumt å låse masse penger til dårlig rente når jeg ikke vet når jeg blir å flytte (kan være noen år til, kan være 10+ år til).

TS

Anonymous poster hash: a188e...f97

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Det sies vel at man alltid bør ha ca. tre månedslønner i krisebuffer. Men jeg vil si du har mer enn nok penger til å behøve å tenke på det :)

Det er vel mer et råd til amerikanere enn nordmenn. Vi har mye mindre risiko for å stå med 0 i inntekt og høye kostnader ifm sykdom enn hva de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xaco skrev (1 minutt siden):

Kommer litt an på hva slags utgifter du er redd for. Bor du f.eks i en eldre enebolig hvor du kanskje plutselig må ut med store utgifter for ting så kan det være en ide å ha en større buffer. Men du ligger jo uansett godt an.

Godt poeng. Stor forskjell på gammel enebolig og ny borettslagsleilighet her ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Det sies vel at man alltid bør ha ca. tre månedslønner i krisebuffer. Men jeg vil si du har mer enn nok penger til å behøve å tenke på det :)

3 månedslønner hørtes fryktelig mye ut for meg i alle fall, men det har vel med livssituasjon og hvor mye man tjener også å gjøre.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (9 minutter siden):

3 månedslønner hørtes fryktelig mye ut for meg i alle fall, men det har vel med livssituasjon og hvor mye man tjener også å gjøre.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hvor-stor-buffer-trenger-du/

 

Den andre tommelfinger-regelen er vel at man alltid skal ha råd til å ta en utgift på 18 000 på strak arm uten at det påvirker økonomien ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (41 minutter siden):

Hmm. Ja, det er kanskje ikke så dumt - det bare hørtes så rart ut for meg :)

Poenget er å ha rask tilgang til pengar med låge renter utan å måtte ha pengar ståande på konto med låg rente.

Rammelån har gjerne litt høgare rente enn vanlege lån, men om ein brått får bruk for 50 000 så er det småpengar når ein har så mange verdiar på bok.

Dei utan bustad å ev. belåne kan måtte ta dyre forbrukslån om dei brått får større uventa utgifter, om dei ikkje har buffer å ta av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a188e...f97
xaco skrev (1 time siden):

Kommer litt an på hva slags utgifter du er redd for. Bor du f.eks i en eldre enebolig hvor du kanskje plutselig må ut med store utgifter for ting så kan det være en ide å ha en større buffer. Men du ligger jo uansett godt an.

Er egentlig ikke redd for noe.. Bor i en eldre leilighet (ca 100år) i et borettslag som jeg har utbedret en del de siste par årene. Blant annet er baderom nytt, kjøkken fra 2015, dratt om det elektriske. Vinduene skal byttes i regi av borettslaget ila få år.

TS

Anonymous poster hash: a188e...f97

Lenke til kommentar
Gjest a188e...f97
katttepus skrev (38 minutter siden):

Det kommer helt an på hvor mye utgifter du har. Jeg ville anbefalt at du har 3-6 x måndtlige utgifter. Det gjør hvertfall at jeg føler meg trygg på uforventete hendelser. 

Jeg lever godt på ca 12-15 000kr i måneden nå, så er jo sikret i alle fall 6mnd sånn sett. Jobber i et yrke hvor det er lett å få ny jobb. 

TS

Anonymous poster hash: a188e...f97

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...