Gå til innhold

Raspberry pi 4 (gave til kjæreste)


Anbefalte innlegg

Hei! 

Aner ikke om dette er riktig sted å spørre! 

Kjæresten min har bursdag og ikke så lenge. Han jobber som programmerer og han liker å holde litt på med pc' og vet han har bygd litt pc tidligere.

En av gavene jeg har kjøpt til han er en rasbery pi 4, (har prøvd å sette meg litt i hva det er, og hva man kan bruke det til). Men er litt usikker på om dette er noe interessant? Evt. Bør jeg kjøpe en tillegspakke til den? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi 4 støtter å boote fra USB direkte uten microSD-kort, men kun hvis den er firmwareoppgradert (noe som du kan gjøre med et microSD-kort), så et microSD-kort er uansett å foretrekke, men hvis jeg var deg så hadde jeg kjøpt et lite og billig microSD. Hvis du vil virkelig gjøre han glad så kjøper du han en Argon One V2 case også. Er du super duper glad i han så kjøper du Argon One case med slot for M.2 mSATA SSD og en m.2 mSATA SSD (ikke NVMe SSD).

Minn han gjerne på at RPi4B (spesielt den med 8 GB RAM) veldig fint kan fungere som en hypervisor med flere virtuelle maskiner kjørende på seg: https://linuxhint.com/kvm_virtualization_raspberry_pi4/

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

Raspberry Pi 4 støtter å boote fra USB direkte uten microSD-kort, men kun hvis den er firmwareoppgradert (noe som du kan gjøre med et microSD-kort), så et microSD-kort er uansett å foretrekke, men hvis jeg var deg så hadde jeg kjøpt et lite og billig microSD. Hvis du vil virkelig gjøre han glad så kjøper du han en Argon One V2 case også. Er du super duper glad i han så kjøper du Argon One case med slot for M.2 mSATA SSD og en m.2 mSATA SSD (ikke NVMe SSD).

Minn han gjerne på at RPi4B (spesielt den med 8 GB RAM) veldig fint kan fungere som en hypervisor med flere virtuelle maskiner kjørende på seg: https://linuxhint.com/kvm_virtualization_raspberry_pi4/

 

Tusen takk for tips!

https://raspberrypi.dk/en/product/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4/?currency=NOK&gclid=EAIaIQobChMIvv3q8L2R8AIVQACiAx1z4Qp5EAQYASABEgIop_D_BwE

Hadde denne vært noe? 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (På 25.4.2021 den 18.40):

Gå for en startpakke eller kanskje noe mer kult slik som denne

Det du linket til er kun et avansert kabinett. Du må kjøpe Raspberry pi utenom.

Jeg bruker Flirc case og Geekpi case for beskyttelse og passiv kjøling. Begge scorer bra.

 

En startpakke vil holde. Det er kabinett med, men du kan gi for eksempel Geekpi kabinett som ekstra gave, den er billig. 

Trådstarter sa allerede i første innlegg at RPi4B er kjøpt inn.. Og det er litt komisk at du anbefaler en startpakke i samme post som du anbefaler FLIRC kabinetter (hvor man ikke får tilgang til GPIO-portene som startpakkene er myntet for). Men ja, FLIRC sine cases er også veldig bra. Problemet er hvis du skal ha tilgang til GPIO portene (noe subjektet her potensielt ønsker siden han er utvikler), da er det mye bedre med en Argon One case (uansett om du kjøper, v1, v2 eller v2 med M.2 SSD), siden GPIO portene der kun er skjult av et magnetisk deksel, og de er til og med fargekodet så man lett ser hva som er hva uten å måtte google hver eneste gang hvilken port som var 5V, 3V, jord etc). FLIRC sine har heller ikke IR (det selger FLIRC som egen USB-dongle), noe Argon V.2 har (både mottaker og sender). Viften på Argon One er også tilpasset slik du selv ønsker (hvor mange prosent skal viften gå hvis tempen går over 50C, hvor mange over 60C og hvor fort skal viften spinne ved 70C CPU temp), så i praksis og daglig bruk er dette like passivt kabinett som FLIRC og Geekpi (som egentlig ikke kan kalles en case, det er mer en heatsink). Argon One har også fordelen av å få alle porter på samme side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...