Gå til innhold

Jobbe som hjelpemontør


Anbefalte innlegg

Hei 
Jeg har bestemt meg for å bli elektriker og lurer på om det beste er å begynne å jobbe som hjelpemontør, har sett på nettet og det er flere som har startet å jobbe som det og deretter tatt fagbrev. Det jeg lurer på om det bare er å sende en mail til de forskjellige elektrobedriftene i nærheten og søke?. eller er det kun lærebedrifter som tar inn hjelpemontører. Er det noen her som har jobbet som hjelpemontør og hvordan gikk du fram og fikk jobben?. 

Hjelpemontør eller ta opp fag?

nenver at jeg har Null erfaring i Elektrobransjen. har kun jobbet i butikk og studert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Økotob skrev (2 minutter siden):

Studert hva da? Er det ikke enklere å bruke den allerede utdannelsen din?

Kun studert ett år markedsføring. kan vell ikke brukes til så mye. men uansett så var ikke det noe for meg, og ikke noe jeg kommer til å fortsette. 

Lenke til kommentar

Det er muligheter for utvidet læretid, læretid i bedrift eller hva det nå heter. I stedet for at det er 2 år vgs og 2,5 år læretid er det 4,5år i bedrift med skole samtidig. Der jeg jobber har vi hatt 2 lærlinger som har gått denne veien. Ta en telefon til nærmeste okel, (opplæringskontoret for elektrofag), eventuelt ta direkte kontakt med firma du kan tenke deg å gå i lære hos. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (4 minutter siden):

Det er muligheter for utvidet læretid, læretid i bedrift eller hva det nå heter. I stedet for at det er 2 år vgs og 2,5 år læretid er det 4,5år i bedrift med skole samtidig. Der jeg jobber har vi hatt 2 lærlinger som har gått denne veien. Ta en telefon til nærmeste okel, (opplæringskontoret for elektrofag), eventuelt ta direkte kontakt med firma du kan tenke deg å gå i lære hos. 

Takk for svar.  greit å vite at det er muligheter, tenker jeg prøver å kontakte de bedriftene i nærheten av meg.  er da 4,5år i bedrift ment for de som har null erfaring i yrket?.  fordi det er det jeg har. 

Lenke til kommentar
znaxss skrev (3 timer siden):

Takk for svar.  greit å vite at det er muligheter, tenker jeg prøver å kontakte de bedriftene i nærheten av meg.  er da 4,5år i bedrift ment for de som har null erfaring i yrket?.  fordi det er det jeg har. 

Ja, det kan man begynne på rett fra ungdomsskole. Man tar de tre vgs årene i løpet av læretiden, er vel en dag i uken eller en uke på skolen i måneden eller noe deromkring.

Lenke til kommentar

Ordninga du tenker på heiter praksiskandidat.

Dette er ei ordning som gjer at dersom ein kan dokumentere minst 25% lengre relevant praksis enn det som er vanleg utdanningstid gjennom vgs så får du dette godkjent som om du hadde gått vanleg yrkesfaglinje. Normalt er utdanning på vgs 2 år på skule og 2 år i bedrift tilsaman 5 år før ein får fagbrevet. Som praksiskandidat må du då kunne dokumentere 5 års arbeidserfaring.

Det er lite formelle krav til bedrifta som du har arbeidserfaringa di frå, men merk at fylkeskommunen må godkjenne dokumentasjonen på at du har hatt nok arbeidserfaring og at arbeidserfaringa har vært relevant nok.
Du må ikkje ha utført elekrikkerarbeid for å få praksisen din godkjent, men du må ha jobbe saman med elektrikarar i relevante bedrifter der det er sannsynleg at du har passivt tatt til det relevant yrkeserfaring. Kva slags stilling du får speler med andre ord liten rolle, så om du er hjelpemann, assistent, medarbeider, osv er ikkje viktig.
Strengt tatt treng du ikkje å fortelle bedrifta du søker jobb hos at du vil bruke arbeidserfaringa til å bli praksiskandidat, men eg tenker at det berre er fordelar for deg å ta opp dette i jobbintervjuet. Både fordi du då får fortalt at du er motivert for jobben, fordi at bedrifta då på sikt får ein fagarbeidar, og fordi bedrifta kanskje i større grad kan hjelpe deg på veg med å både gi deg relevante arbeidsoppgåver og utarbeide dokumentasjon på arbeidet ditt.

Når du har fått godkjent arbeidspraksisen din så kan du melde deg opp til eksamen via fylkeskommune, og når denne er bestått så kan du gjennomføre fagprøva og få fagbrevet.

Merk også at fylkeskommunen kan godskrive både tidlegare arbeidserfaring og utdanning som praksiskandidat. Eg kjenner ikkje til kvar ein legg lista men etter forskrifta til opplæringslova så kan til dømes anna utdanning som ikkje er direkte relevant for faget du er praksiskandidat i godskrivast med inntil eit halvt år. Så har du fullført eit år med markedsføring så kan det være at du får godtskrevet 6 månedar slik at du er klart til eksamen og fagprøve etter 4,5 år.
Det følgjer også av forskrifta at du kan få ytterlegare dispensasjon frå kravet til arbeidserfaring dersom det etter ei fagleg vurdering ville gitt eit urimeleg resultat. Dette er nok lite aktuielt og er nok i all hovudsak tenkt på små yrkesutdanningar der det kan være veldig vanskeleg å skaffe seg nok arbeiderfaring for å kvalifisere som praksiskandidat. Eg kan f.eks. tenke meg at å få seg jobb hos ein skomaker eller treskjærer slik at du kan dokumentere 5 år med fulltidsjobb vil være særdeles vanskeleg ettersom det ikkje er mange som driver stort nok med dette til å ha behov for assistent i 100% stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette selv, da jeg bestemte meg for å ta et til fagbrev. Jeg ringte rundt til de bedriftene jeg kunne tenke meg å jobbe hos i nærheten, og fikk napp ganske raskt egentlig. Jeg startet som hjelpemontør, men fikk omgjort kontrakten til offisiell lærlingekontrakt etter en stund. Jeg må legge til at jeg gikk elektro på videregående, så hadde papirene i orden. Jeg tror det er generelt stor mangel på elektrikere i landet, så det er slettes ikke umulig at bedrifter vil ansette deg selv om du ikke har papirene eller bakgrunnen de vanligvis etterspør. 

Som nevnt over her så kommer det vel til å ta deg nærmere 5 år før du får avlegge fagprøve. Du må vel strengt tatt ta tverrfaglig eksamen før du får melde deg opp til fagprøve også. Personlig har jeg alltid syntes at elektroteori er  tungt fordøyelig stoff, men mye mulig du tar det fort. Spesielt om du er stødig i matematikk. Uansett vil det være i bedriftens interesse at du får fagbrev så fort som mulig, så de vil nok mer enn gjerne hjelpe deg med både teori og praksis når fagprøven nærmer seg.

Lykke til! Får du fagbrev som elektriker så åpner det seg veldig mange muligheter :)

Endret av thyes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...