Gå til innhold

230V smart termostat - google assistant


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser på å automatisere litt i forbindelse med oppussing av leilighet. Et av problemene jeg har støtt på er å finne smart termostat for 230V elektrisk gulvvarme, som også har støtte for styring via google assistant (eller amazon/apple for den del). Så godt som alle 230V termostater virker å bare støtte proprietære apper, uten å ha støtte eller hub for oppkobling mot andre apper (stemmestyring).

Primært ønsker jeg å bruke google home, men det må ikke være direkte støtte, så lenge det kan integreres.

Jeg har funnet en termostat som virker å treffe spesifikasjonene, men den er kanskje ikke så smart som man skulle ønske:

Mysa Smart Thermostat for Electric Baseboard Heaters

Edit:

Da fikk jeg svar fra en elektriker jeg kjenner. Den jeg hadde funnet var ikke godkjent for bruk i Norge, da det er krav om 2-polt brudd.
Han hadde denne fra microtemp som forslag. I tillegg til at SG-smart visstnok skal lansere en termostat ila. året.

Ellers har jeg foreløpig planlagt følgende for leiligheten, så kom gjerne med råd på det også:

 

Jeg planlegger med å bruke en Google nest mini for stemmekontroll.

Jeg ønsker ikke at hver eneste pære i huset skal koble seg direkte til wifi. Derfor vil jeg heller at det benyttes Bluetooth, z-wave eller lignende og en kablet HUB, for nettverksintegrasjon. Jeg ønsker en stilren look. Om det ikke kan stues vekk, kan det ikke være sjenerende å se på.
 

Lys:
Her har jeg to stk. Plejd universaldimmer for LED og ser for meg å utvide dette til all belysning i leiligheten.
De bruker Bluetooth og jeg ser for meg å kjøpe en Gateway for nettverkstilkobling via ethernet.

Velux persienner:
Her ser jeg for meg å kjøpe en Tahoma HUB eksplisitt for å få stemmekontroll over to stk. persienner.
Youtube-video som viser dette

Multimedia:

Alt jeg har av anlegg ol. styres allerede av Samsung TV-en min. Denne tenker jeg derfor å linke opp med Samsung Smart things, for å få stemmekontroll gjennom google assistant.

PS: Om 3 HUB-er virker mye, har jeg "teknisk skap", for ruter ol. som også vil ha god plass til disse. 

Om noen har råd, forslag eller alternative løsninger jeg bør se på håper jeg dere sier fra! :)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GA skrev (17 minutter siden):

Har du sett på Elko Smart termostatene? 

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-plus-super-tr-rf-ph/4523430/Product.html

Benytter Zigbee og kan brukes enten med Elko sin egen hub/app(som kan integreres mot Google Home) eller andre Zigbee hub'er 

Har du erfaring med disse?
Jeg har blitt frarådet å benytte Smart produkter fra Elko (Av "elektriker tjommien" min), da de visstnok har gjort flere forsøk, men endt opp med å skrape sortimentet og starte på nytt. Man mister da tilgang på reservedeler og support, som har vert nødvendig grunnet dårlig produksjonskvalitet på produktene. 

Nytt for meg at Zigby kan integreres mot google home! :) 

Lenke til kommentar

Jeg har disse hjemme selv ja, fungerer meget bra. Elko har prøvd før uten suksess ja, men det er kun Hub/software og et par enkeltprodukter som ikke var gode nok. De sendte ut ny hub osv til eksisterende kunder fordi de ikke var fornøyd med kvaliteten, noe som gir meg god trygghet i hvert fall 🙂

Smart termostatene er fortsatt de samme som før, og fremstår som vesentlig høyere kvalitet enn alle andre jeg har testet. 

Du må ha en form for hub for å koble Zigbee produkter til Google Home. Jeg brukte Smartthings en periode, men nå bruker jeg den nye Elko hub'en og både jeg og kona er veldig fornøyd med brukervennlighet og stabilitet. 

Lenke til kommentar
GA skrev (32 minutter siden):

Jeg har disse hjemme selv ja, fungerer meget bra. Elko har prøvd før uten suksess ja, men det er kun Hub/software og et par enkeltprodukter som ikke var gode nok. De sendte ut ny hub osv til eksisterende kunder fordi de ikke var fornøyd med kvaliteten, noe som gir meg god trygghet i hvert fall 🙂

Smart termostatene er fortsatt de samme som før, og fremstår som vesentlig høyere kvalitet enn alle andre jeg har testet. 

Du må ha en form for hub for å koble Zigbee produkter til Google Home. Jeg brukte Smartthings en periode, men nå bruker jeg den nye Elko hub'en og både jeg og kona er veldig fornøyd med brukervennlighet og stabilitet. 

Takker for svar!

Tar den med i vurderingen min. Der er det kanskje mulighet for å bytte ut de to dimerne jeg har og bruke elko på belysning også, for å kutte ned antall HUB-er :)

Lenke til kommentar
13 hours ago, 2ball_ said:

Takker for svar!

Tar den med i vurderingen min. Der er det kanskje mulighet for å bytte ut de to dimerne jeg har og bruke elko på belysning også, for å kutte ned antall HUB-er :)

Jeg har i dag 5stk av termostatene og 15stk av 316GLED RF dimmerne i huset, og de har fungert helt knall i 2 år nå(4+12 ble montert da, med gammel hub. Resten er montert i år, og alt er nå over på ny Hub).

Det eneste jeg mangler er at Elko får lansert den nye "stemningsbryteren" sin(er i Beta testing nå) og at de får orden på leveringstiden på Smartpluggen... Foreløpig har jeg måttet mekke til en spesialløsning med den gamle versjonen av stemningsbryter og den gamle huben for å ha egne knapper for Hjemme/Borte/Natt og lignende moduser(ikke alltid man ønsker å bruke stemme/app)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...