Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe ut ekssamboer av felleseid bolig.


Gjest e4ee7...d6a

Anbefalte innlegg

Gjest e4ee7...d6a

Hei. 
Meg og min ekssamboer har felleseid bolig. Hun flyttet ut i desember mens jeg ble boende i huset. Det har hele tiden vært en muntlig avtale om at jeg skal sitte på huset å kjøpe hun ut for 100.000,- når jeg skal selge huset om 2 år. 
Da hun har gått bort i fra denne avtalen og krevde mer skrev vi en kontrakt på et høyere beløp, 160.000,- da hun krevde dette for ikke å selge. 
I kontrakten står det at jeg kjøper hun ut av felleseid bolig og tar over hennes andel. Og at jeg kjøper henne ut for 160.000,-. 

Banken har gitt meg lån på eksakt lånesum slik at jeg ikke får lånt opp de 160.000 som hun skal ha. Hun sier at hvis hun ikke får de 160.000 med en gang, så skal hun ha 200.000 hvis hun får de om 2 år. Hun mener også at hvis jeg ikke godtar de 200.000 så vil hun gå til advokat og tvangsselge huset. 
 

Hvordan vil en kontrakt bli tolket da det ikke står dato for utbetaling? Vil det bli regnet som at de da skal betales ved overtakelse eller kan de betales når Jeg selger?

På forhånd takk. 

Anonymous poster hash: e4ee7...d6a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e4ee7...d6a

Har sms hvor hun godtar 100.000 og at jeg har ut året på å betale. Men har muntlig om at hun kan få pengene ved hussalg. Når vi skrev avtalen så tenkte jeg at alt var i orden, men hun skriver ikke under på skjøte så vet ikle hvordan jeg skal gå frem. Må jeg ta det via advokat?

Anonymous poster hash: e4ee7...d6a

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En muntlig avtale er i teorien like gyldig som en skriftlig, dette følger av en eldre lov fra 1687 ( https://lovdata.no/lov/1687-04-15/a1 ) Ettersom dokumentasjon på dette er totalt fraværende bør du, for din egen skyld, bare legge denne avtalen død. 

Som Herr Brun sier er utgangspunktet oppgjør ved avslutning av samboerskap. Men her er det fullt mulig å inngå avvikende avtale. Det du har skriftlig bør du derfor kunne forholde deg til. Kr 100.000,- innen utgangen av året. Skaffer du ikke penger innen den tid er avtalen misligholdt fra din side, og hun vil kunne kreve oppgjør etter takst.

Bare å begynne sparingen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...