Gå til innhold

Vi som har Bestillt Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC Fra Elkjøp, ordrestatus/oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, Dragonlove said:

Da oppretter jeg denne tråden for oss som har bestillt  Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC fra Elkjøp den 16.04.21

Her kan vi diskutere ordrestatus, kanselleringer og hva vi eventuellt kan gjør om ordren(e) skulle blitt kansellert, pr 20.04.21 er det vel lite som har

skjedd ennda.

 

Status hos Svenskene, Sweclockers forum

Generelle salgsbetingelser Forburkertilsynet Se spesielt no 5.

Er tilbudsvaren du bestilte plutselig utsolgt? Få erstatning!

 

Ordretråd elkjøp.jpg

Det juridiske her er det liten tvil om så mitt råd er at alle som er berørt oppretter sak. Først hos Forbrukerrådet, deretter hos Forbrukerklageutvalget. 

Det er en lignende sak 19/531 fra 2019  mot CDON, der klager fikk medhold. Dette gjaldt riktignok feilprising, men de detaljene som er relevante for denne saken er: 

Quote

Den 10.10.2018 ga innklagde klageren beskjed om at skjermkortet var utsolgt hos leverandør og at varen var slettet fra klagerens bestilling.

Quote

Utvalget tar først stilling til om det er inngått en bindende avtale om kjøp av skjermkortet. For at bindende avtale skal være inngått, må det foreligge to dispositive utsagn: tilbud og aksept. Klageren trykket på «kjøp» på annonse på selgers nettside og han mottok kvittering på at betaling var gjennomført fra Paypal, samt bekreftelse fra innklagde om at bestilling var mottatt. Bestillingsbekreftelsens ordlyd «[g]ratulerer med et bra kjøp» ga etter utvalgets syn klageren en forventning om at kjøpsavtale var inngått. Utvalget mener at klageren med berettigelse måtte kunne forstå nettsidene, i kontekst med nevnte eposter, dithen at avtale var inngått, og ikke kun som en reservasjon av varen eller en forespørsel. Innklagdes anførsel om at avtale ikke er inngått fordi kunden bare har bestilt produktet, men ikke fått bekreftet leveringstid, kan ikke føre frem. Det faktum at innklagde hadde tatt et generelt forbehold om feilprising i sine kjøpsvilkår, kan etter utvalgets vurdering ikke tillegges betydning i denne saken. Det vises i den forbindelse til tidligere praksis fra Forbrukerklageutvalget, herunder sak 11/688 (FTU-2011-688), der utvalget uttalte følgende:

«Innklagde har prinsipalt anført at de har tatt forbehold om at feil i priser kan forekomme, og at de må anses ubundet av den feilaktig oppgitte prisen. Etter utvalgets oppfatning kan ikke et slikt standardisert forbehold i salgsbetingelsene medføre at innklagde ensidig kan endre innholdet av avtalen på et så vesentlig punkt som prisen. At korrigering av prisen skjer kort tid etter bestillingen, og før varen er levert, er heller ikke tilstrekkelig til å hindre at avtalen er bindende med sitt opprinnelige innhold.»

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, cybirg said:

Det juridiske her er det liten tvil om så mitt råd er at alle som er berørt oppretter sak. Først hos Forbrukerrådet, deretter hos Forbrukerklageutvalget. 

Det er en lignende sak 19/531 fra 2019  mot CDON, der klager fikk medhold. Dette gjaldt riktignok feilprising, men de detaljene som er relevante for denne saken er: 

 

Men her har Elkjøp gardert seg med "ordlyden" i sin ordrebekreftelse og kan bare peke på denne hvis de havner i trøbbel.

"Dette automatiske svaret er ikke en juridisk bindende ordrebekreftelse og vi forbeholder oss retten til å kansellere ordren som følge av trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner.
Vi mottok din ordre den 16-apr-2021.
Takk for at du handlet hos Elkjøp Norge."

Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (2 minutter siden):

Men her har Elkjøp gardert seg med "ordlyden" i sin ordrebekreftelse og kan bare peke på denne hvis de havner i trøbbel.

"Dette automatiske svaret er ikke en juridisk bindende ordrebekreftelse og vi forbeholder oss retten til å kansellere ordren som følge av trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner.
Vi mottok din ordre den 16-apr-2021.
Takk for at du handlet hos Elkjøp Norge."

Har de da lov å trekke penger da det ikke er bindene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, shinsengumi said:

Men her har Elkjøp gardert seg med "ordlyden" i sin ordrebekreftelse og kan bare peke på denne hvis de havner i trøbbel.

"Dette automatiske svaret er ikke en juridisk bindende ordrebekreftelse og vi forbeholder oss retten til å kansellere ordren som følge av trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt eller lignende situasjoner.
Vi mottok din ordre den 16-apr-2021.
Takk for at du handlet hos Elkjøp Norge."

Hvis du leser saken så skriver utvalget om standardiserte forbehold, som er det du peker på ovenfor. 

Quote

er utvalgets oppfatning kan ikke et slikt standardisert forbehold i salgsbetingelsene medføre at innklagde ensidig kan endre innholdet av avtalen på et så vesentlig punkt som prisen. At korrigering av prisen skjer kort tid etter bestillingen, og før varen er levert, er heller ikke tilstrekkelig til å hindre at avtalen er bindende med sitt opprinnelige innhold

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, cybirg said:

Hvis du leser saken så skriver utvalget om standardiserte forbehold, som er det du peker på ovenfor. 

 

Ja jeg så det, men å få noe til en pris og få noe i det hele tatt blir to vidt forskjellige ting. Vi har bare en sak hvis Elkjøp sender ut "noen" kort og/eller selger kortet igjen til økt pris etter min oppfatning.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i den vurderingen. Når man inngår en bindende avtale så er både prisen og gjenstanden bindende, og det er jo det saken dreier seg om. Saken mot CDON slår fast at avtalen er bindende når man trykker "kjøp". Da skal selger levere gjenstanden til oppgitt pris, og standardiserte forbehold er ikke gyldige. 

Hvis de ikke leverer så kan man kjøpe tilsvarende gjenstand hos noen andre og få dekket prisdifferansen. Dette krever riktignok at man går videre med saken. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, cybirg said:

Jeg er ikke enig i den vurderingen. Når man inngår en bindende avtale så er både prisen og gjenstanden bindende, og det er jo det saken dreier seg om. Saken mot CDON slår fast at avtalen er bindende når man trykker "kjøp". Da skal selger levere gjenstanden til oppgitt pris, og standardiserte forbehold er ikke gyldige. 

Hvis de ikke leverer så kan man kjøpe tilsvarende gjenstand hos noen andre og få dekket prisdifferansen. Dette krever riktignok at man går videre med saken. 

Jeg er enig at det er eller bør være sånn, for all del. Men her kan Elkjøp igjen peke og si at det var utenfor deres kontroll. Det står også en plass at kunde må bruke skjønn og sunn fornuft når noe er åpenbart. Og det går ikke alltid veien som denne saken hos CDON. 

Jeg hadde selv en greie med Proshop nylig der de bare kansellerte min ordre sporenstreks og hadde forbruker saker klare med link og greier. Jeg gadd ikke protestere selv om jeg sikkert kunne gått videre med det. De slettet også hele ordren, selv om kun ett par ting var "feilpriset".  Her er forøvrig den ene saken de refererer til https://www.forbrukerklageutvalget.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2017000836&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&mid1=11&

image.png.faa38afcc403c32e1caccddfb9c0c46e.png

Lenke til kommentar

Interessant, men forskjellen mellom de to sakene er at Proshop sender ut noe som heter "Bestilling registrert" (deretter en ordrebekreftelse), mens Elkjøp sender ut en e-post som heter "Ordrebekreftelse" (med et standardisert forbehold som i saken jeg viser til blir gjort ugyldig) og samtidig viser varen som "reservert" på Min side.

Det koster ingenting, så jeg ville gått videre med saken mot Elkjøp. Sannsynligvis vil de som gjør det kunne vinne frem, mens de som ikke gjør det sannsynligvis taper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to kort og bestalte med Vipps. Pengene gikk ut fra min konto umiddelbart..

Elkjøp har fått betalt og sendt meg ordrebekreftelse på kjøpet. 

Ettersom det er så mange berørt er nok dette noe TV2Hjelperdeg sikkert ville se på, eneste ulempen her er at det omtrent ikke er kort å oppdrive om de må levere 😛

Lenke til kommentar
10 minutes ago, cybirg said:

Interessant, men forskjellen mellom de to sakene er at Proshop sender ut noe som heter "Bestilling registrert" (deretter en ordrebekreftelse), mens Elkjøp sender ut en e-post som heter "Ordrebekreftelse" (med et standardisert forbehold som i saken jeg viser til blir gjort ugyldig) og samtidig viser varen som "reservert" på Min side.

Det koster ingenting, så jeg ville gått videre med saken mot Elkjøp. Sannsynligvis vil de som gjør det kunne vinne frem, mens de som ikke gjør det sannsynligvis taper. 

Jeg gjør det gjerne, men første prio for meg nå er å få pengene tilbake asap så jeg har kapital til å betale for eventuelle kort andre steder 😋 Vet ikke om jeg har noen sak lengre når/hvis Elkjøp kansellerer og betaler tilbake og jeg har bedt om at dette skal skje.

Edit: I etterpåklokskapens navn skulle jeg bedt de "fjerne trekket på kortet mitt" fremfor kansellering/tilbakebetaling. Da hadde jeg hatt bein å stå på.

Endret av shinsengumi
Lenke til kommentar
shinsengumi skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør det gjerne, men første prio for meg nå er å få pengene tilbake asap så jeg har kapital til å betale for eventuelle kort andre steder 😋 Vet ikke om jeg har noen sak lengre når/hvis Elkjøp kansellerer og betaler tilbake og jeg har bedt om at dette skal skje.

Ikke om du ber om at de kansellerer nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...