Gå til innhold

DNB vil kjøpte SBanken, hva er motivasjonen?


traktor999

Anbefalte innlegg

Som kjent i nyhetene vil DNB kjøpte SBanken. Men hva tjener de egentlig på dette?, hvorfor vil de kjøpe den. Et stort antall av kundene til SBanken hater DNB så de vil forsvinne. Har DNB tatt dette i betraktning?, er de fortsatt interessert i å kjøpe SBanken, i så fall hvorfor?

Endret av traktor999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om at SBanken har jo et teknologisk miljø som utvikler løsningen deres. Der kan jo DNB hente inn kompetanse som kan være vanskelig å finne/bygge opp selv.

Også tror jeg nok også at de som klager høyest her er nok et mindretall. Mange av kundene deres vil nok bli med over.

Lenke til kommentar
traktor999 skrev (2 timer siden):

Et stort antall av kundene til SBanken hater DNB så de vil forsvinne. Har DNB tatt dette i betraktning?

Et stort antall, men høyst sannsynlig en lav andel. For det første er det mange som bare har det i kjeften og skriker høyt uten å faktisk gidde å skifte når det kommer til stykket. For det andre er andelen som skriker høyt fortsatt lavt. Om DNB hadde vært en så fryktelig bank så hadde den ikke vært Norges største. Det er en selvfølge at DNB har tatt det i betraktning.

traktor999 skrev (2 timer siden):

er de fortsatt interessert i å kjøpe SBanken, i så fall hvorfor?

Det er nok mange grunner til det og ikke et fasitsvar. Hva som veier tyngst vet vi ikke uten å få innsyn i hemmelige dokumenter, men det er mulig å gjøre en kvalifisert gjetning. Den åpenbart største verdien de kjøper er jo kundemassen. Nummer to i de fleste oppkjøp er jo diverse synergieffekter. De trenger ikke lenger to HR-avdelinger og kan legge ned den ene, og det kan de gjøre med så og si alt av støttefunksjoner i bedriften. Videre kan det jo tenkes at Sbanken er gode på noe som DNB ikke er gode på. Det første som slår meg er digital aksje-/fondsplattform.

Generelt er Sbanken en ganske ålreit oppkjøpskandidat. De er ikke så store og har ingen fordyrende filialer som hadde blitt dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Man antar jo også at DnB har tenkt å fusjonere med SBanken. Det er jo ikke gitt. For alt vi vet har de lyst til å kjøpe dem opp fordi de er lønnsome og de har lyst til å hente ut aksjeutbytte derfra, samt ha større påvirkningskraft enn de har som minoritetsaksjonær. 🤷🏼‍♂️

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Jeg tipper DNB ikke kommer til å gjøre noe med merkevaren sbanken siden den er sterk. Hvis ikke så hadde det jo vært nærliggende å tro at dem vil bruke sbanken mot de svært prissensitive slik som feks Talkmore er Telenor sitt billigmerke. Nordea direct er Nordea sitt billigmerke. Etc. 

Kutter man mye av støttefunksjoner sbanken har og har kun kjærnefunksjoner igjen så vil man ha en bank som driftes svært billig og kan låne ut med lavere marginer.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 timer siden):

Man antar jo også at DnB har tenkt å fusjonere med SBanken. Det er jo ikke gitt. For alt vi vet har de lyst til å kjøpe dem opp fordi de er lønnsome og de har lyst til å hente ut aksjeutbytte derfra, samt ha større påvirkningskraft enn de har som minoritetsaksjonær. 🤷🏼‍♂️

Det er kanskje ikke gitt, men det er svært lite sannsynlig at de vil fortette helt som business as usual. Nettopp fordi de to driver med det samme er det penger å spare på å slå sammen avdelinger og utnytte synergiene. Det kan dog godt hende de ønsker å beholde Sbanken varemerket og fortsette å ha det som en separat del av banken, blant annet Telenor har/hadde en sånn strategi på Djuice og Telenor. Jeg jobbet der for mange år siden og Djuice hadde blant annet samme kundeservice, interne systemer osv. som Telenor. Hovedsakelig var det eneste som skilte de to varemerket som stod på, alt annet var likt. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 timer siden):

Man antar jo også at DnB har tenkt å fusjonere med SBanken. Det er jo ikke gitt. For alt vi vet har de lyst til å kjøpe dem opp fordi de er lønnsome og de har lyst til å hente ut aksjeutbytte derfra, samt ha større påvirkningskraft enn de har som minoritetsaksjonær. 🤷🏼‍♂️

Det får de ikke lov til. Finansforetaksloven § 17-8 innebærer at samme type virksomhet som hovedregel skal utøves av kun ett foretak i samme finanskonsern. Så oppkjøp av norske banker utført av andre norske banker innebærer i praksis alltid en fusjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (23 minutter siden):

Det får de ikke lov til. Finansforetaksloven § 17-8 innebærer at samme type virksomhet som hovedregel skal utøves av kun ett foretak i samme finanskonsern. Så oppkjøp av norske banker utført av andre norske banker innebærer i praksis alltid en fusjon. 

Ahh… Det visste jeg ikke! Today I learned. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (35 minutter siden):

Det får de ikke lov til. Finansforetaksloven § 17-8 innebærer at samme type virksomhet som hovedregel skal utøves av kun ett foretak i samme finanskonsern. Så oppkjøp av norske banker utført av andre norske banker innebærer i praksis alltid en fusjon. 

Er det forskjell på oppkjøp og oppstart av ny virksomhet? Eller er det forskjell i konsept mellom moderbank og utspring som gjer at Sparebanken Vest kan drive Bulder Bank og Sparebanken Øst kan drive Nybygger?

Lenke til kommentar
_hauken_ skrev (15 timer siden):

Er det forskjell på oppkjøp og oppstart av ny virksomhet? Eller er det forskjell i konsept mellom moderbank og utspring som gjer at Sparebanken Vest kan drive Bulder Bank og Sparebanken Øst kan drive Nybygger?

Bulder Bank er en del av sparebanken vest, og nybygger en del av sparebanken øst. En bank kan ha flere merkevarer så lenge det er klart for kunden hvilket selskap han handler med. 

Lenke til kommentar
traktor999 skrev (11 timer siden):

SBanken tilbyr jo fond som konkurerer med DNB sine, f. eks. KLP sine, tror dere de vil fortsette med det?

Det gjør dnb allerede. Riktignok ikke alle de samme fondene, men mange konkurrerende fond. Tipper de fortsetter med de samme. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
traktor999 skrev (1 time siden):

Prøvde å gå inn på siden hvor man kjøper fond hos DNB. Klarer ikke å finne KLP sine fond der, det er for det mest DNB fond.

https://www.dnb.no/segp/ps/appi/person/sph/kjop_fond?

Velg KLP til venstre. Du må vere logga inn i nettbanken for å få det opp. Eg veit ikkje om DNB har ein oversikt for dei utan konto, men at dei vil fronte sine eigne fond på sånne sider er ikkje utenkeleg.

1925975261_DNBKLP.thumb.png.cf3fb58d68753d9d85d6471aa991eb6f.png

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (32 minutter siden):

https://www.dnb.no/segp/ps/appi/person/sph/kjop_fond?

Velg KLP til venstre. Du må vere logga inn i nettbanken for å få det opp. Eg veit ikkje om DNB har ein oversikt for dei utan konto, men at dei vil fronte sine eigne fond på sånne sider er ikkje utenkeleg.

1925975261_DNBKLP.thumb.png.cf3fb58d68753d9d85d6471aa991eb6f.png

Takk, men noe er litt rart fordi jeg får ikke opp samme listen som deg. Jeg er logget inn, men der hvor det står 437 hos deg så står det bare 72 hos meg, litt sketchy.

Lenke til kommentar
16 hours ago, _hauken_ said:

Er det forskjell på oppkjøp og oppstart av ny virksomhet? Eller er det forskjell i konsept mellom moderbank og utspring som gjer at Sparebanken Vest kan drive Bulder Bank og Sparebanken Øst kan drive Nybygger?

Sparebanken Vest har fått smekk fra diverse tilsyn for å ikke være tydlige nok på at Bulder er et produkt og ikke en bank. Siste tiltak var å inkludert navnet sitt rett i Bulder-logoen. De er tydeligvis fremdeles ikke tydelige nok ;)

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (5 timer siden):

Sparebanken Vest har fått smekk fra diverse tilsyn for å ikke være tydlige nok på at Bulder er et produkt og ikke en bank. Siste tiltak var å inkludert navnet sitt rett i Bulder-logoen. De er tydeligvis fremdeles ikke tydelige nok ;)

Hehe, tydeligvis ikkje! 🤣

Elles har vel desse konsepta eit klart mål om å skille seg frå "gammelbanken", for samla å kapre størst mogleg marknadsandel. Slik sett vil eg tru bankane syns det er heilt greitt at publikum ikkje nødvendigvis koplar dei saman (så lenge tilsyna er fornøgde). Det å kalle Bulder-konseptet for Bank gjer jo lett at ein ser på dette som meir sjølvstendig enn det er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...