Gå til innhold

Åtte år etter Kebnekaise-ulykken holdt det på å gå galt på nytt: Hva lærte egentlig Luftforsvaret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker å være veldig mange militærutdannede besserwissere i kommentarfeltet som er åpenbart er kapable til erstatte samtlige granskingsteam og havarikommisjoner. "Amatører", "degraderes".

  1. De det gjelder er utdannede folk som skal vite hva de gjør
  2. Folk ønsker faktisk å gjøre jobben sin best mulig innenfor de rammene jobben lar dem gjøre

Hvis noe går feil, har de enten ikke fått den opplæringen jobben krever av dem, eller så har de ikke fått rammene som gjør at de kan gjøre jobben sin best mulig. I begge tilfeller er det *systemfeil*, enkeltpersonene gjør faktisk så godt de kan. Hvis noen tror at folk har *lyst* til å senke en destroyer eller kræsje et fly, begge med fare for sitt eget liv, tar de grundig feil. Da har noen satt dem i en stilling de ikke mestrer. Det er ikke personens feil, det er systemets feil. Forsvaret får studere hva de gjør galt, men det er ikke personellet som skal henges ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regel nr 1: Å vite hvor en er, til enhver tid, er grunnleggende basiskunnskap, både i luften, på havet og på land. En vanlig GPS til noen få tusen kroner er presis nok. Selv klokka mi og kameraene mine gir meg gps posisjon i det format jeg ønsker. Når ingen av mannskapet i et kritisk øyeblikk vet nøyaktig hvor de er, så kan det være for sent. En fregatt og ett herkules, og nesten ett til... Det må da gå an å sørge for at dette enkle prinsipp overholdes, og aldri skal fravikes. Rykk tilbake til start: Grunnkurs i navigering, vanntette prosedyrer og ansvarsforhold. Alle må kunne regel nr 1. Det er forøvrig mange nok internt i de ulike forsvarsgrener som har sagt ifra om mangler, ukulturer og dårlig oppfølging når først feil er avslørt.

 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Årevis said:

Regel nr 1: Å vite hvor en er, til enhver tid, er grunnleggende basiskunnskap, både i luften, på havet og på land. En vanlig GPS til noen få tusen kroner er presis nok. Selv klokka mi og kameraene mine gir meg gps posisjon i det format jeg ønsker. Når ingen av mannskapet i et kritisk øyeblikk vet nøyaktig hvor de er, så kan det være for sent. En fregatt og ett herkules, og nesten ett til... Det må da gå an å sørge for at dette enkle prinsipp overholdes, og aldri skal fravikes. Rykk tilbake til start: Grunnkurs i navigering, vanntette prosedyrer og ansvarsforhold. Alle må kunne regel nr 1. Det er forøvrig mange nok internt i de ulike forsvarsgrener som har sagt ifra om mangler, ukulturer og dårlig oppfølging når først feil er avslørt.

 

Hvem er det som skal sørge for grunnleggende basiskunnskap? Hvem er det som skal sørge for at enkle prinsipp overholdes (det er vel egentlig "prosedyrer overholdes"). Hvorfor lar Forsvaret folk som bryter prosedyrer sette seg bak roret? Hvem skal sørge for grunnkurs i navigering? Prosedyrene har tydeligvis ikke vært vanntette? Ansvarsforhold (ankepunktet var ikke helt klart for meg, ansvar i Forsvaret er vel ganske greit systematisert) er vel en overordnet sak? Dette er alle systemfeil, det er ikke enkeltpersoners feil. Skyld gjerne på Forsvaret, men ikke snakk nedsettende om mannskapet. De gjør som best de kan ut i fra sine forutsetninger. Ingen ønsker å sette seg selv i fare. Å tøyse med mannskapet på brua til Helge Ingstad eller mannskapet på dette flyet ("amatører", "degradering") er kunnskapsløs skittkasting. Hvis man har vært i linja for en (nesten-)ulykke, bør man skjønne dette.

(Dette er en generell betraktning om ulykker, nesten-hendelser og personlig ansvar, jeg er på ingen måte affiliert med Forsvaret.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvsagt er dette systemfeil. Mannskap gjør som best de kan til enhver tid. Min kritikk var rettet mot Forsvarets ledelse, og skal ikke leses som noen enkelt mannskaps ansvar. Det er selvsagt Forsvarets ledelse som har ansvar for god nok opplæring, gode nok prosedyrer og en kultur som overholder disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Årevis skrev (På 21.4.2021 den 3.52):

Selvsagt er dette systemfeil. Mannskap gjør som best de kan til enhver tid. Min kritikk var rettet mot Forsvarets ledelse, og skal ikke leses som noen enkelt mannskaps ansvar. Det er selvsagt Forsvarets ledelse som har ansvar for god nok opplæring, gode nok prosedyrer og en kultur som overholder disse.

Den kritikken kan sikkert sendes videre til regjering og storting. At fregattene har vært underbemannet er gammelt nytt. Om stortinget hadde bevilget nok midler kunne fregattene ikke bare få nok folk til å bli fullt bemannet men også anledning til å gi mannskapene sine fullverdig trening. At ting går galt når et skip er underbemannet *og* de som tross alt er der i praksis har for lite trening burde ikke overraske noen. Bør heller bli overrasket over at det ikke har skjedd før, eller at det ikke gikk verre. Ingen døde er jo et lyspunkt i denne triste historien.

Nå er det for øvrig et fundamentalt problem i all forvaltning å klare å se forskjell på når du har reell mulighet til å effktivisere og når kutt bare vil føre til dårligere tjenester/produkter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...