Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier vill ha mer penger


vall370

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (2 minutter siden):

92 kubikkmeter på 3 måneder er vel drøyt 1000 liter i døgnet og 42,5 liter i timen i gjennomsnitt. Det er ganske ekstremt.

Har du sjekket om toalettet lekker?

Jo jag tycker jo det, att det är ganska osannolikt. 
Jag tog över den vid nyår. förra leitaker hade skickat en bild där det stod 1316 m3 og min bild visade det 1408 m3.

Lenke til kommentar
vall370 skrev (11 minutter siden):

og min bild visade det 1408 m3

Når ble dette bildet tatt?

Det bør være ganske lett å sjekke måleren ved å lese av nå, om noen timer og i morgen. Dersom måleren er gammel kan den være defekt og vise for høyt forbruk det er ikke sikkert det er lekkasje.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

92 kubikkmeter på 3 måneder er vel drøyt 1000 liter i døgnet og 42,5 liter i timen i gjennomsnitt. Det er ganske ekstremt.

Har du sjekket om toalettet lekker?

Skrev fel der jag bor läser de av 3 ggr per år alltså en läsning av vannmålere per 4 måneder. Så det blir ungefär 32 liter i timen.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Det er fremdeles ekstremt mye.

Toalett som lekker er en klassiker. Har du sjekket dette?

Les også av måleren og noter målerstand og tidspunkt som jeg foreslo. Du vil lett se om måleren registrerer et snitt på 32 liter i timen (ca. 100 liter på 3 timer).

vann er stille i toaletten, så det er något annat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten update

Utleier vill fortsatt öka med 1000 kr, jag har hela tiden sagt "vi får se". Jag betalade vanliga hyran på 10 000 kr. Nu idag vid 22.00 så skickade han ett sms om att det saknades 1000 kr i beloppet som jag överförde. Innan har han också sagt att han skall skicka över vatten&avlopp rekningen som han antydde att jag skulle betala. Jag kontrade med att jag skulle se det som ett lån till han.

Jag kollade av strömmåleren och jämförde förbrukningen över 24 timmar och fick upp att det förbrukats 293 kWh(!!!). 

Gissar på att jag bara har otur med att välja hyresvärd som skall dra sådana saker. Eller så får jag välja nån som inte är invandrare eller så är det bara så överlag. Var och kollade på en lägenhet när jag först flyttade hit. Han ville ha 12000 för en orenoverad lägenhet som var i 70 talet

Lenke til kommentar
vall370 skrev (21 minutter siden):

Jag kollade av strömmåleren och jämförde förbrukningen över 24 timmar och fick upp att det förbrukats 293 kWh(!!!).

Her må du begynne å skru av sikringer umiddelbart! Er dette en nyere automatisk strømmåler?

Hva med vannmåleren?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Her må du begynne å skru av sikringer umiddelbart!

Hva med vannmåleren?

Tydligen så delar vi på vann men jag skall mäta den vid 00.00 o se hur mycket den förbrukar på en dag. Jag tror det är badrummet som är den stora strömslukaren då vi har både varmtvannsbereder og golvvarme (den er numera avstengt). Han fortsätter att klaga på att vaskar og oppvaskar för mig mycket. I snitt vaskar vi 4ggr per uke og oppvaske 5-7 per uke. Vaskemaskinen bruker 10l per gang og oppvaske ~7l per gang.

Endret av vall370
Lenke til kommentar
vall370 skrev (40 minutter siden):

Jag kollade av strömmåleren och jämförde förbrukningen över 24 timmar och fick upp att det förbrukats 293 kWh(!!!).

293kWh på et døgn er 12,2kW i snitt. Det høres ut som at utleier miner etherium med mer enn 40 skjermkort og kjøler greiene med tappevann.

Er det andre som leier der og deler strøm og vann?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

293kWh på et døgn er 12,2kW i snitt. Det høres ut som at utleier miner etherium med mer enn 40 skjermkort og kjøler greiene med tappevann.

Er det andre som leier der og deler strøm og vann?

Min strömmålere är kopplad till hans sikringsskap eller strömmålere. Min strömförbrukning i min gammla leilighet som jag bodde i innan jag flyttade till denna så var min genomsnittliga strömförbrukning 2-4kW per timme og då ingick vann i leien men ikke ström

Lenke til kommentar

Står det i kontrakten at strøm og vann er inkludert i leie, så har ikke utleier noen ben å stå på. Inkludert er inkludert.

Økning i leie er begrenset til KPI 1 gang pr år, og til gjengs leie 1 gang pr 3 år. Begge har varslingsfrist. 1 måned og 6 måneder, respektivt.

Jeg anbefaler at det utføres en kontrollert forbrukssjekk ved å avkoble alt av elektrisk utstyr og lese av målere tilknyttet sikringene og vann som hører til boligen før og etter en periode. Perioden burde være en periode på minst 48 timer. Reis bort i perioden. Det er viktig at du/dere IKKE bruker strøm og vann i perioden.
Protip: Benytt tiden til å tømme, avrime og vaske kjøl og frys.

Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragen skrev (6 timer siden):

Står det i kontrakten at strøm og vann er inkludert i leie, så har ikke utleier noen ben å stå på. Inkludert er inkludert.

Økning i leie er begrenset til KPI 1 gang pr år, og til gjengs leie 1 gang pr 3 år. Begge har varslingsfrist. 1 måned og 6 måneder, respektivt.

Jeg anbefaler at det utføres en kontrollert forbrukssjekk ved å avkoble alt av elektrisk utstyr og lese av målere tilknyttet sikringene og vann som hører til boligen før og etter en periode. Perioden burde være en periode på minst 48 timer. Reis bort i perioden. Det er viktig at du/dere IKKE bruker strøm og vann i perioden.
Protip: Benytt tiden til å tømme, avrime og vaske kjøl og frys.

 

mobile999 skrev (8 timer siden):

Skru av sikringer på natten og når dere ikke er hjemme. Kjøleskap, fryser og varmtvann bør ikke står lenge uten strøm.

 

Jag skruvade av sikringene for vaskemaskin, oppvaskemaskin, sovrom og bade. Medans jag og min kone sov under natten så drog resterande 6kwh under 8h. Då är det nog golvvarme i bade som drar så jävla mycket. 
Golvvarme i baderommet var det problem att få igång när jag flyttade in, och han tog in en elektriker som satte in en ny digitaltermometer där vi hade satt på 20grader celsius

Endret av vall370
Lenke til kommentar

 

Dragen skrev (11 timer siden):

Står det i kontrakten at strøm og vann er inkludert i leie, så har ikke utleier noen ben å stå på. Inkludert er inkludert.

Økning i leie er begrenset til KPI 1 gang pr år, og til gjengs leie 1 gang pr 3 år. Begge har varslingsfrist. 1 måned og 6 måneder, respektivt.

Jeg anbefaler at det utføres en kontrollert forbrukssjekk ved å avkoble alt av elektrisk utstyr og lese av målere tilknyttet sikringene og vann som hører til boligen før og etter en periode. Perioden burde være en periode på minst 48 timer. Reis bort i perioden. Det er viktig at du/dere IKKE bruker strøm og vann i perioden.
Protip: Benytt tiden til å tømme, avrime og vaske kjøl og frys.

Laddar upp mitt kontrakt där jag har anonymiserat bilderna

20210428_140833.jpg

20210428_140706.jpg

20210428_140759.jpg

20210428_140713.jpg

20210428_140737.jpg

20210428_140652.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...