Gå til innhold

Skatting ved boligsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Pop said:

Loven sier vel at du skal eie den i et år. Hvorvidt du faktisk må bo i den, sies det vel ikke noe om.

Skatteloven §9-3:

(2) Gevinst ved realisasjon av boligeiendom, herunder våningshus på gårdsbruk, selveierleilighet, andelsleilighet, aksjeleilighet og obligasjon med tilhørende borett, er unntatt fra skatteplikt når følgende betingelser er oppfylt:
a. Eieren har eid eiendommen (andelen m.v.) i mer enn ett år når realisasjonen finner sted eller avtales. Er huset oppført av eieren, løper ettårsfristen fra huset ble tatt i bruk eller ifølge ferdigattest var oppført, og
b. eieren har brukt hele eiendommen som egen bolig i minst ett av de to siste årene før realisasjonen. Når eieren på grunn av sitt arbeid eller av helsemessige eller lignende grunner er forhindret fra å bruke boligen, skal den tid slik brukshindring foreligger, regnes med som botid hvis eieren på ervervstidspunktet ikke kjente til eller burde ha kjent til brukshindringen. Realiseres tidligere felles bolig etter separasjon eller skilsmisse, skal også den ektefellen som er flyttet ut av boligen, godskrives den andre ektefellens botid ved bruk av reglene ovenfor. Tilsvarende gjelder etter samlivsbrudd for tidligere samboere som har eller har hatt felles barn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (4 minutter siden):

Siden det er benyttet "brukt" og ikke "bodd", betyr det at f.eks avkommet kan bo der og da få oppfylt betingelsene?

Ikke "brukt" men "brukt som egen bolig. Eier må bo der.

Om eier ikke har bodd der i minst 12 av siste 24 måneder må det skattes av salg. 

Men jeg mener det ikke trenger å være sammenhengende. Du kan bo i 6 måneder, leie ut i 1 år, bo i 6 måneder,  og så selge skattefritt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
officialbro skrev (2 timer siden):

Hvis jeg kjøper en bolig, også bor et av mine mindreårige barn i den i over et år, deretter selger jeg boligen. Må jeg skatte av overskuddet?

Det er svart på under, men du bør også få avklart om det at et av dine mindreårige barn har bodd der i minst 12 av de 24 siste månedene, gjør at du ikke får skatteplikt. 

Jeg skal ikke være bastant her for jeg vet ikke sikkert, men jeg tror neppe det hjelper å bruke en "proxy" for å oppfylle kravet til skattefri realisasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...