Gå til innhold

"Cancel culture", "shaming", boikott: sosial skam eller fornuftig forretningsdrift?


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (6 minutter siden):

Hva sa?

Jeg skjønner at jeg må gå til optiker og få sjekket synet mitt.

Og poenget..?

Hun har blitt hetset av briter for sin noe mørkere hudfarge og opprinnelse, det er greia. Gjengangeren har vært at de mener hun "ikke passer inn i kongehuset" og lignende. Åpenbart er det da noen som synes at hun ikke er hvit nok, eller synes at sånne ting er viktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Og poenget..?

Hun har blitt hetset av briter for sin noe mørkere hudfarge og opprinnelse, det er greia. Gjengangeren har vært at de mener hun "ikke passer inn i kongehuset" og lignende. Åpenbart er det da noen som synes at hun ikke er hvit nok, eller synes at sånne ting er viktig. 

Har hun? Eller er det bare påstander?`Hun har jo ikke mørk hudfarge i det hele tatt. Hun er ikke "svart" etter britisk definisjon av begrepet. Ja, mange folk mener så mangt men de fleste reagerer på oppførselen hennes og den oppførselen er moptbydelig. Synes du selv det er god timing å sitte i en luksusvilla og sutre over å miste millioner av kongelig godtgjørelse? Synes du det er passende i den tiden vi er inne i nå? Helt greit? Det er skattebetalernes penger de millionene. Som manger garantert trenger mer.

Igjen; "mørkere hudfarge"? Huh? Hva? Hvor?

Så igjen; du og jer er 100% uenige. Jeg ingen verdens medlidenhet eller sympati for henne så kan vi bare droppe det ordskiftet her og nå. Jeg er en fæling fordi jeg ikke har så mye medlidenhet til overs for ultra-overklassemennesker der oppe.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Har hun? Eller er det bare påstander?

Ja, det har hun. Meghan har vært et mål for rasister lenge på grunn av sin bakgrunn.

Et par av mange eksempler, ironisk nok er den første gjengitt i tabloiden Sun:

Vile website targeting Meghan Markle and Prince Harry refuses to take down racist abuse and vows to ‘protect’ extremists’ rights
https://www.thesun.co.uk/news/9354703/meghan-markle-prince-harry-racist-abuse-gab/

Teenager who called Prince Harry a 'race traitor' sentenced
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/jun/18/michal-szewczuk-sentenced-prince-harry-online-post-far-right

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Ja, det har hun. Meghan har vært et mål for rasister lenge på grunn av sin bakgrunn.

Et par av mange eksempler, ironisk nok er den første gjengitt i tabloiden Sun:

Vile website targeting Meghan Markle and Prince Harry refuses to take down racist abuse and vows to ‘protect’ extremists’ rights
https://www.thesun.co.uk/news/9354703/meghan-markle-prince-harry-racist-abuse-gab/

Teenager who called Prince Harry a 'race traitor' sentenced
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/jun/18/michal-szewczuk-sentenced-prince-harry-online-post-far-right

Joda, utskudd finnes og hvis man leter godt nok finner man dem. Men nå vil ikke jeg diskutere den kvinnen mer. Hun er vel omtrent like uinnteresann som Kari Jaquesson. KJ har algerisk bakgrunn forresten; jeg har ikke sett hun beskylde de som kritiserer hun for rasisme da; men det kan jo bli det neste stuntet hennes når det blir slutt på corona. Jeg kommer uansett ikke til å bite på det om så blir tilfelle; men det er vel neppe noen bombe at jeg mener det da.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Har ikke Engelsk presse (og «presse») helt andre tradisjoner enn vår hjemlige for å «ta» folk? Kan det være at en komponent her USA-hat, eller overdreven kritikk mot kvinner?

De artiklene som ble vist lengre opp i tråden var nokså hårreisende hvis de er reelle og representative.

-k

I våre dager trekkes rase-kortet mye raskere enn før og har blitt en debattstopper. Det betyr at man kan være så privligert som overhodet mulig og oppføre seg så ufordragelig og Marie Antoniette-aktig som overhodet mulig og likevel bli fremstilt som en offer. Media skaper en helt annen virkelighet enn det som er virkeligheten folk i den virkelige verden lever i. Gjennom massivt med medieeksponering blir folk kondisjonert til å identifisere seg med kjendiser og overklassefigurer slik at man på en måte lever seg gjennom disse. Det er noe psykologi i dette også; det er virkelighetsflukt fra den grimme hverdagen man befinner seg i. Spesielt i den tiden vi lever i nå. Kongelige og andre super-priviligerte er på mange måter forskånet fra den grimme virkeligheten alle andre der ute blant "bermen" befinner seg i. Blir som en fiksjonsserie man følger med på. Det er ikke ekte, det er ikke virkelig men det føles ekte. Og de som jobber i media skjønner det. Og pengene ruller inn. Sirkus Meghan er nok også en lukurativ pengemaskin for de som profitterer på det.

Harry og Meghan klarer seg bra de. De har millionene, de har luksusen. Det er verre med oss andre i virkeligheten som tilhører "bermen" og aldri er langt unna trusselen om rennesteinen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Og poenget..?

Hun har blitt hetset av briter for sin noe mørkere hudfarge og opprinnelse, det er greia. Gjengangeren har vært at de mener hun "ikke passer inn i kongehuset" og lignende. Åpenbart er det da noen som synes at hun ikke er hvit nok, eller synes at sånne ting er viktig. 

har folk kommet med kritikk på grunn av hennes hudfarge. Eller kommer folk med kritikk på grunn av rævva oppførsel fra Meghan Markle? 

Hvis Meghan Markle for eksempel kommer med en hel haug med reinspikka LØGN angående forskjellige emner (som veldig enkelt kunne tilbakevises) så kommer jo folk med kritikk. Men Markle nekter å innrømme at hun sprer løgner (eller ta en tøddel med selv-kritikk) og så begynner Markle i steden å sutre og klage på grunn av påstått "rasisme" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 timer siden):

Harry og Meghan klarer seg bra de. De har millionene, de har luksusen. Det er verre med oss andre i virkeligheten som tilhører "bermen" og aldri er langt unna trusselen om rennesteinen.

...

Velg 1:
Å ha det helt greit, være glad, ha tingene de trenger, og ha venner og familie du er glad i og som er glad i deg.

Å være offer for konstant kritikk fra mennesker med stor publisitet, deprimert og usikker, ha tingene du trenger og alt du kan kjøpe for penger -- men konstant møte mennesker som bokstavelig talt hater deg, folk som du aldri har møtt som roper negative ting etter deg på gaten, se aviser som kritiserer deg på forsiden, mens du lever i usikkerhet om hvem som er dine venner og hvem av dem som uttrykker samme ubegrunnede hat som spres i diverse medier -- mens den utvidede familien din på svigers side kommer med negative uttalelser på grunn av din rase og gjør antagelser om dine motiver, i en slik grad at du føler du ikke kan bo i landet.

...

Jeg ville bokstavelig talt heller hatt livet mitt enn Markle sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å være kjendis er et valg. Og mitt inntrykk er at de som velger kjendislivet og rampelyset stortrives nettopp der. Og i disse influencer-tider skader det ikke å slå seg på "jeg er slik et krenket og undertrykt offer"-bølgen. Såpeopera og avisklikk. Ikke virkeligheten. Har ingenting med det virkelige livet som virkelige mennesker lever i. Å sitte i en luksisvilla og "gråte" over at man mister millioner av pund i skattebetalernes penger fordi man flytter ut av landet er også et valg man helt frivillig tar og har man et minimum av sevinnsikt og sosiale antenner vet man hvor idiotisk og provoserende det er for de plebeierne man ønsker penger fra og som man snakker skit om. 

Av og til har jeg inntrykk av at mange, også her i debatten lever i en pre-pandemisk boble som om pandemien ikke finnes og det ikke er millioner av arbeidsledige, ruinerte, sultne individer der ute i den virkelige verden. En slags alternativ virkelighet. Jeg gidder ihvertfall ikke å gråte tårer for de rike og priviligerte i verden. Bill Gates har sikkert sine tunge stunder han også. Bryr jeg meg? Nei!

MM er ikke foraktet for sin "rase" men for sin ufordragelige oppførsel. Vanlige mennesker i den virkelige verden synes det er motbydelig at overklassemennesker klager over at plebeierne ikke finansierer dem med flere millioner av deres surt opptjente penger, spesielt i den største økonomiske krisen siden 30-tallet og retorikk overbeviser ikke meg ihvertfall.  Punktum. 

Nei, hvem ville valgt å være kjendis? Ikke jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (37 minutter siden):

Meghan har folk som hater henne, men langt flere liker henne og er en fan. Det er klart man kommer i rampelyset når man blir sammen med prinsen og at man vil få mer oppmerksomhet, både på godt og vondt. Man må kunne tåle litt kritikk og negativitet eller klare å stenge den ute. 

Og det å dra "rase"-kortet fordi man får kritikk på grunn av ufordragelig selvopptatt oppførsel er det mest patetiske man kan gjøre. Sorry, men all verdens retorikk overbeviser ikke meg om noe som helst annet. Jeg er like lite overbevist som om Kari Jaquesson skulle bli den neste til å dra "rase"-kortet.

Jeg har hatt med manipulerende mennesker å gjøre i livet og gjenkjenner hjersketeknikker på en mils avstand. Kjendisverdenen florerer av slike.

MM er ikke noe mørkere enn mange i min egen slekt, noe som er uunngåelig når man har "fiskerblod" i årene.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...