Gå til innhold

"Cancel culture", "shaming", boikott: sosial skam eller fornuftig forretningsdrift?


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (13 minutter siden):
  1. Hate speech er ulovlig i Norge
  2. Norge er velkjent for sin sosial konformitet.

Ytringsfriheten er begrenset og individualisme hindres pga høy sosial konformitetet.  Jeg frykter begge to.  Jeg husker uroen i nabolaget når jeg bodde i Norge og naboen kjøpte seg  3 biler.  3 Biler!!!!  Herregud!!!

Jeg finner det interessant at _du_ er kritisk til lover mot hatefulle ytringer? Ja lovregulering av hatprat er et minefelt.

Norge har vært veldig homogent. Kulturelt, religiøst, økonomisk,... Historisk sett lite innvandring (og da primært fra naboland), isolasjonistisk. Men noe har da endret seg siden du bodde her.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Helt enig. Dere amerikanere var lure når dere laget en grunnlov med sterke rettigheter til folket. 
Ulovlige "hatytringer" er en uting. 

Det blir dog litt på siden av temaet «cancel culture», som stort sett omhandler hvordan privat-personer og private organisasjoner reagerer på kontroversielle utsagn.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/20/2021 at 1:17 PM, shockorshot said:

'Cancel culture' er bare et annet ord for boikotting. Folk på motsatt politisk side oppfatta det bare som et problem når det for første gang starta å fungere. Hvis man er for det frie marked og retten til å kunne velge sin egen jobb, så har man ingenting imot 'cancel culture'.

Nei, minner mer om hvordan nazistene trakkaserte Jøder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, knutinh said:

Å prøve å presse en nasjonal-stat til å slutte med apartheid ved å straffe dem økonomisk og kulturelt synes vesensforskjellig fra en lønnsmottaker som havner i skvis mellom internett med høygafler og en arbeidsgiver som er ute etter å kutte egne tap.

-k

Mja, men har jo også blitt brukt mot Colt Smith & Wesson når de samarbeidet med Clinton om gun control. Det har vært mange boikotter i løpet av årene som har vært, de færreste har egentlig fungert. Likevel, enn så lenge man har valget om hvilke produkter man kjøper, hvilke jobber man sier ja til, hvilke firmaer man prater positivt/negativt om, og ikke minst investerer i, så er det ikke noe spesielt med 'cancel culture'. Det er en gammelt virkemiddel som har fått et nytt ekstra betegnelse. Hele greia er en naturlig reaksjon på at vi har et fritt marked.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (11 timer siden):

Cancel culture er en kreft når det kommer til å stilne kritikere.
Derimot er det veldig bra å stemme med lommeboken, kjøpe fra firmaer og land som ikke bryter menneskerettigheter f.eks.

Kan «cancel culture» sammenlignes med måten kommunister har blitt behandlet på?

Det er åpenbare svakheter ved sammenligningen, myndighetene har ikke avhørt J K Rowling eller truet henne med straff. Den sivile og sosiale eksklusjonen kan kanskje ligne?

Motivasjonen min for å trekke inn kommunisme er fordi «cancel culture» til en viss grad er forbundet med ytre venstres*) maktmidler mot de som anses som ikke progressive. Hvis man greier å se på problemet med «motsatte briller», altså flippe fortegnet på den politiske lojaliteten så kan man kanskje åpne noen øyne?

*)artikkelen jeg henviste til øverst nevnte aksjoner mot Dixie Chicks (for å ha kritisert George Bush jr) og ymse «patriot» acts etter 9/11 som synes å være (rett nok eldre) eksempler på (grovt sett) høyre-sidens cancel-culture mot sentrum-venstre.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (15 minutter siden):

Mja, men har jo også blitt brukt mot Colt Smith & Wesson når de samarbeidet med Clinton om gun control. Det har vært mange boikotter i løpet av årene som har vært, de færreste har egentlig fungert. Likevel, enn så lenge man har valget om hvilke produkter man kjøper, hvilke jobber man sier ja til, hvilke firmaer man prater positivt/negativt om, og ikke minst investerer i, så er det ikke noe spesielt med 'cancel culture'. Det er en gammelt virkemiddel som har fått et nytt ekstra betegnelse. Hele greia er en naturlig reaksjon på at vi har et fritt marked.

Våpen-produsenter er firma. Et firma kan riktig nok få dårligere kvartals-resultater, si opp ansatte eller gå konkurs. Men personene som utgjør firmaet kan (avhengig av evner og økonomiske tider) finne seg nye jobber og ha et fint liv.

Når hele internett går sammen om å «shame» en person så er det dypt personlig. En eller annen mellomleder kan ikke slå seg konkurs og gjenoppstå som en annen. Kanskje er det mer sammenlignbart med Tore Tønne-saken, hvor en ressurssterk person endte opp med å ta sitt eget liv.

Jeg argumenterer ikke for at myndighetene skal forby det frie marked eller forby boikott. Jeg tror jeg foreslår at vi tenker oss nøye om før vi hopper på et «hat-tog» uten å ha satt oss nøye inn i saken. At vi lar det gå 24 timer fra vi leser noe kontroversielt før vi henger ut kilden til spott og spe. Og at vi premierer arbeidsgivere for å ta vare på sine ansatte uten nødvendigvis å være enige i alt de sier på fritiden.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Jeg argumenterer ikke for at myndighetene skal forby det frie marked eller forby boikott. Jeg tror jeg foreslår at vi tenker oss nøye om før vi hopper på et «hat-tog» uten å ha satt oss nøye inn i saken. At vi lar det gå 24 timer fra vi leser noe kontroversielt før vi henger ut kilden til spott og spe. Og at vi premierer arbeidsgivere for å ta vare på sine ansatte uten nødvendigvis å være enige i alt se sier på fritiden.

Det er jeg helt enig i! Dessuten er ofte nyheter som setter følelsene i gang, satt litt for mye på spissen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 21.4.2021 den 7.23):

Det blir dog litt på siden av temaet «cancel culture», som stort sett omhandler hvordan privat-personer og private organisasjoner reagerer på kontroversielle utsagn.

-k

Egentlig ikke, støtte for slike lover viser  hvor strenge sosial normene er i Norge,  blant de strengeste i verden iflg denne forskning.  Strenge sosiale normer påvirker både det offentlig og private og viser hvor tolerant kulturen er for de som bryter normene.

Landene er plassert i fire grupper. Norge er blant landene med strengest sosiale normer. Her ligger også Pakistan, India, Malaysia og Sør-Korea.

https://science.sciencemag.org/content/332/6033/1100.abstract

Lenke til kommentar

Det er mange nye ord for tiden, jeg er ikke så gammel men har likevel levd uten disse ordene og vet knapt hva de betyr. Dette er heldigvis et amerikansk fenomen og eksisterer hvertfall ikke i mitt daglige virke. Ikke et tema blant venner, familie eller på jobb. Kun noe man ser på tv eller nett, litt som metoo og korona 😎

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
DaniNichi skrev (På 23.4.2021 den 0.24):

Cancel culture er noe av det verste foruten alle de her WOKE cultene som florere.

Snart kan man ikke spøke om noe som helst uten å riske miste både jobb og sosiale livet sitt.

...

WOKE er først og fremst en stråmann hos Alt-Right, blåst opp og ut av alle proporsjoner.
Akkurat som Cancel Culture.

The Long and Tortured History of Cancel Culture - The New York Times (nytimes.com)

Det er ikke noe bias mot konservative / anti-establisementet i sosiale medier, tvert i mot opplever de større toleranse enn allerede tolerante mennesker opplever.

Are Social Media Companies Biased Against Conservatives? There’s No Solid Evidence, Report Concludes (forbes.com)

 

---

Jeg har gått gjennom en rekke saker, og hver eneste gang så viser det seg at de som mente seg urettferdig kansellert faktisk hadde gjort grovere feil enn de innrømmet.

...

Og det er ingen tilfeldighet at ordene har fått så stort fokus av trollfabrikkene i Russland og USA:
De er en del av propagandastrategien.

Why Attacking ‘Cancel Culture’ And ‘Woke’ People Is Becoming The GOP’s New Political Strategy | FiveThirtyEight

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jam huff der kom russerspøkelser inni debatten igjen.

D

Det er fullstendig vanvidd å sparke noen på grunn av ting man sa i fylla på 90-tallet; det holder mer enn nok fra meg. Man kan kalle det hva man vil, det er ikke noe jeg gir min tilslutning til og en vegg av linker til alt mulig overbeviser meg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Jam huff der kom russerspøkelser inni debatten igjen:lol:

Det er de slemme fæle russerne fra Mars som står bak alt som er slemt og dumt i verden. Gidder ikke å lese noen av linkene.

Det er fullstendig vanvidd å sparke noen på grunn av ting man sa i fylla på 90-tallet; det holder mer enn nok fra meg. Man kan kalle det hva man vil, det er ikke noe jeg gir min tilslutning til og en vegg av linker til alt mulig overbeviser ikke en pøkk for meg.:thumbdown:

Ser du ikke ironien når du klager på de som «cancel» andre og du ikke gidder å høre på motargumenter?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (57 minutter siden):

Ser du ikke ironien når du klager på de som «cancel» andre og du ikke gidder å høre på motargumenter?

Prat om at russere står bak alt man ikke liker er konspirasjonsteorier; det er ikke fakta. Det er faktisk ting folk opplever i det virkelige liv og har erfart som er reelt og man ikke bare kan skylde på russerne i ny-McHartyistisk stil. Russland er ikke djevelen selv om det er nok å kritisere Russland for sånn sett - slik det også er defintivt et hav av ting å krisitere glorifiserte USA for.

Jeg kansellerer heller ikke noen, det å ikke ta seriøst enkelte i et diskusjonsforum man bruker tid på som et tidsfordriv er ikke det samme som å sparke dem fra jobben og stenge bankkontoene deres. To forskjellige ting. Dette er et diskusjonsforum, det er ikke en arbeidsplass eller en bankkonto.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Prat om at russere står bak alt man ikke liker er konspirasjonsteorier; det er ikke fakta. Det er faktisk ting folk opplever i det virkelige liv og har erfart som er reelt og man ikke bare kan skylde på russerne i ny-McHartyistisk stil. Russland er ikke djevelen selv om det er nok å kritisere Russland for sånn sett - slik det også er defintivt et hav av ting å krisitere glorifiserte USA for.

Jeg kansellerer heller ikke noen, det å ikke gidde å høre på noen i et diskusjonsforum man bruker tid på som et tidsfordriv er ikke det samme som å sparke dem fra jobben og stenge bankkontoene deres. To forskjellige ting. Dette er et diskusjonsforum, det er ikke en arbeidsplass eller en bankkonto.

Du kansellerer meninger du ikke liker, det er hva det betyr.  Det trenger ikke å bli på arbeidsplassen for en til å kansellere den andre, det er bare mer alvorlig på arbeidsplassen.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (34 minutter siden):

Du kansellerer meninger du ikke liker, det er hva det betyr.  Det trenger ikke å bli på arbeidsplassen for en til å kansellere den andre, det er bare mer alvorlig på arbeidsplassen.   

Så npå en av linkene og der legges det til de som kritiserer "stakakrs" Meghan Markhle; hehe; en av de 1000 mest priviligerte menneske på jordkloden som presterer å sitte i en svindyr Hollywoodvilla og klager over hvor undertykt hun er  - i tid hvor massefattigdommen eksploderer og brødkøoene vokser. Jepp, virkelig et undertrykt offer. Sier litt om seriøsiteten til slike kilder.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...