Gå til innhold

Sveisefeilene på Castberg: Omfanget og alvorlighetsgraden ble ikke forstått [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Bellona varslet om sveisefeilene på Castberg i fjor. Organisasjonen mener Equinor i sin interne gransking skylder på at leverandøren ikke har hatt skikkelig kompetanse.

– Det er Equinors ansvar å påse at leverandøren leverer tilstrekkelig kompetanse. Å legge skylden på leverandøren er ansvarsfraskrivelse. Her har ikke Equinor gjort jobben sin, skriver Eivind Berstad i Bellona"

Når et verft leverer inn et anbud på en jobb der det står hvilke krav til kompetanse dette kreves for å gjøre jobben, så er det helt klart bedriftens ansvar at de har kompetansen de sier de har. Det jeg tar som en selvfølge er at Equinors har kontrollert og fått papirer på denne bedriften har denne kompetansen. Så jeg er helt enig med Equinors når de sier dette.

 

Lenke til kommentar

Her har Equinor svktet totalt.

Først i egenskap av kunde i prosessen med prekvalifisering av anbydere , dernest i valg av leverandør

Er et tilbud for godt til å være sant, er det som regel det og Equinor sitter med skjegget i postkassa.

Forsinket levering, omfattende tilleggskostnader og ikke minst forsinket cash flow på prosjektet er resultatet.

Her har en bedre kvalifisert tilbyder blitt valgt bort og mistet sitt forretningsmessige grunnlag for virksomhet grunnet manglende profesjonalitet i valg av leverandør fra Equinors side..

Bare trist på vegne av leverandørindustriern..

Når først ulykken er et faktum , har man åpenbart ikke hatt innsikt og forståelse for å ta de rette grep og innse hvordan man oppfører seg som en prlofesjonell kunde som skal få prosjektet på skinner og sikre kvalitet og punktlig levering.

Stor skam for Equinor..

Håper Teknisk Ukeblad følger opp disse sakene så vi som eiere av Equinor , det norske folk , kan danne oss et bilde av organisasjons prestasjoner og om de har rette folk på rette plass

Tabbelvoten begynner å bli lovlig full for alle ansvarlige i orgsanisasjonen og de som skal ivareta eierinteressene..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FB.093090871808135 skrev (På 19.4.2021 den 14.09):

"Bellona varslet om sveisefeilene på Castberg i fjor. Organisasjonen mener Equinor i sin interne gransking skylder på at leverandøren ikke har hatt skikkelig kompetanse.

– Det er Equinors ansvar å påse at leverandøren leverer tilstrekkelig kompetanse. Å legge skylden på leverandøren er ansvarsfraskrivelse. Her har ikke Equinor gjort jobben sin, skriver Eivind Berstad i Bellona"

Når et verft leverer inn et anbud på en jobb der det står hvilke krav til kompetanse dette kreves for å gjøre jobben, så er det helt klart bedriftens ansvar at de har kompetansen de sier de har. Det jeg tar som en selvfølge er at Equinors har kontrollert og fått papirer på denne bedriften har denne kompetansen. Så jeg er helt enig med Equinors når de sier dette.

Hadde Equinor gjort jobben sin (eller satt den vekk til andre) så hadde dette blitt oppdaget relativt tidlig, og det hadde vært mulig å ta grep for å rette opp i det.

Lenke til kommentar
lars4012 skrev (15 timer siden):

Hvis jeg legger ut oppussing av badet mitt på anbud og en tilbyder har en pris som er halvparten av alle andre, men lover at de følger våtromsnormen og alle andre lover og regler, bør jeg stole på dem?

Nei, du bør sjekke dem opp grundig. Be om å se sertifisering, og be om referanser (som du så sjekker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...