Gå til innhold

Ny Europeisk superliga. Blir det en realitet?


OddZen

Anbefalte innlegg

aomt skrev (34 minutter siden):

Det er vel UEFA/FIFA som er de grådigeste her? Om eit par klubber ønskjer å spille egne kamper/liga - whatever de ønskjer å kalle det, så må de få lov til det? Syns det er sykt at UEFA skal forby dem å gjøre det. Eg skjønner at UEFA taper penger på det (eller rettere sagt tjener mindre), men i så fall er det monopol og diktator tendenser fra UEFA sin side?
Både UEFA og FIFA har jo vist seg til å være EKSTREMT korrupte, så det overasker ikkje meg. 

Alt i alt så støtter eg forslaget. Personlig så finner eg lite underholdning å se større lag spille mot mindre lag. Samme med CL frem til 1/4 eller noe. 

Da tror jeg du kanskje er unntaket, for jeg tror mange, meg selv inkludert, elsker en "underdog story". Eller bare det at et mindre lag kan hamle opp med de store gutta og gjøre det bra.

Ofte så blir jo disse "storkampene" hypet opp til det ekstreme, bare for å ende uavgjort i mange tilfeller, og ofte til og med målløst. Det er jo i hvert fall kjedelig!

Med dette så kan de pengesterke toppklubbene lage sin helt egen lekestue, hvor de kan holde på og styre så mye de vil, uten motstand fra mindre, gjerne det de anser som "ubetydelige" lag. Og det er jo nettopp dette som gjør PL så utrolig bra. Ja, så klart - du har en veldig fast Topp 5-7 lag, men marginene er gjerne så små i PL, at hvilket som helst lag kan slå et hvilket som helst annet lag. Det er for eksempel fult mulig for Brighton å slå et topplag, eller West Brom å klare det.

Med Super League kan lagene herje uten noen form for "konkurranse" og med ingen sjanse for nedrykk. Pengene ligger klare, sponsorene kommer sikkert til å stille på rekke de også. Med Super League er det dermed ikke lenger noen risiko for topplag å misse ut på spill i Europa. United er et godt eksempel her, som bare har vært i CL 3 av de siste 7 årene. Klart dette er krise for et lag som United. Men med Super League er de nå garantert uten videre seremoni.

 

En veldig interessant artikkel og en svært god lesning, er denne

How modern football became broken beyond repair

"We don’t want too many Leicester Citys."

"Football history suggests fans like big teams winning,” the official continued, to the group of business people and media figures present. “A certain amount of unpredictability is good, but a more democratic league would be bad for business.”"

 

Endret av Vertical^
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aomt skrev (21 minutter siden):

Det er vel UEFA/FIFA som er de grådigeste her? Om eit par klubber ønskjer å spille egne kamper/liga - whatever de ønskjer å kalle det, så må de få lov til det? Syns det er sykt at UEFA skal forby dem å gjøre det. Eg skjønner at UEFA taper penger på det (eller rettere sagt tjener mindre), men i så fall er det monopol og diktator tendenser fra UEFA sin side?
Både UEFA og FIFA har jo vist seg til å være EKSTREMT korrupte, så det overasker ikkje meg. 

Alt i alt så støtter eg forslaget. Personlig så finner eg lite underholdning å se større lag spille mot mindre lag. Samme med CL frem til 1/4 eller noe. 

Personlig helt uenig, det er noe av sjarmen når mindre lag overrasker og utfordrer gigantene. Som da RB Salzburg og Braut tok turen til Anfield. Og etterhvert bygger det seg opp til større og viktigere oppgjør. Spenningen rundt hvilket lag man trekker, og at alt kan skje. Gleden og lettelsen av å kvalifisere seg til CL når det er så sterk konkurranse. Samme gjelder de mindre lagene som kan oppnå eventyret av å komme seg helt til CL. En superliga hvor man allerede er kvalifisert, man spiller mot de samme lagene og hvert eneste oppgjør er et storoppgjør som uunngåelig må føles mindre med tiden... Det har ingen sjarm for min del. For min del er det som skjer rundt kampen enda viktigere enn det som skjer på banen. Et tomt Anfield med Liverpool mot Real var helt ærlig rimelig kjedelig. Ser for meg noe av det samme i en turnering uten sjel som spilles kun for å få enda mer penger til de største klubbene. Ikke overrasket over at de tyske klubbene har takket nei, de drives på en måte som supportere av klubber i andre land må misunne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, barezell said:

Ugunstig for Arsenal å være med da. Kommer jo til å kjempe om siste plassen med spuds.

Svært gunstig for Arsenal med en garantert plass i en pengebingeliga, sammenliknet med en 8-10 plass i PL og ingen europeisk fotball.

Det virker nesten som om Leicester og West Ham har skremt de tradisjonelle toppklubbene med sine plasseringer i ligaen, og at dette er måten å skvise ut jyplingene på.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur dette hadde vært gøy. Alle kampene hadde betydd mye mer enn nå. Gøyere å møte de beste i hver kamp enn jalla lag. Er vanlig at folk ikke liker forandring og følger saue mentalitet, men dette blir bra. Skulle gjerne sett de hadde lagd skikkelig liga med ca 20 lag der alle møtte alle hjemme og borte som en vanlig liga. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (29 minutter siden):

Svært gunstig for Arsenal med en garantert plass i en pengebingeliga, sammenliknet med en 8-10 plass i PL og ingen europeisk fotball.

Det virker nesten som om Leicester og West Ham har skremt de tradisjonelle toppklubbene med sine plasseringer i ligaen, og at dette er måten å skvise ut jyplingene på.

Blir jo bare spekulering hvor mye de evt tjener på en av de 4 svakeste plasseringene der da. Og hvor mange år får man være med å leke med de store gutta før man blir funnet for lett?

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, barezell said:

Blir jo bare spekulering hvor mye de evt tjener på en av de 4 svakeste plasseringene der da. Og hvor mange år får man være med å leke med de store gutta før man blir funnet for lett?

 

Summene de får bare for å bli med er jo mer enn de får nå. Og siden de store gutta får permanente plasser blir de ikke kastet ut før noen finner på å lage superduperligaen.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Hvordan er det tenkt at nye klubber skal kunne komme seg til denne ligaen? Har du mye penger, kan du kjøpe deg en plass....

Spenningen forsvinner helt hvis ingen kan rykke ned, også når det heller ikke er en gulrot å vinne ligaen.

Det høres helt latterlig ut, føles ut som en gutteklubb har samlet seg og bare begynt å komme med latterlige ideer til hvordan man kan tjene mere penger. Og hvor ideen de spinner på er fryktelig dårlig.

Jeg kan ikke forstå hvorfor noen skal gidde å sponse eller se på dette opplegget heller, da man mister helt konteksten, ved å kaste all historie og tilhørlighet på bålet. 

Derfor tror jeg dette kun er en bløff og spill for å få mere penger og makt i dagens system. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, OddZen said:

Det høres helt latterlig ut, føles ut som en gutteklubb har samlet seg og bare begynt å komme med latterlige ideer til hvordan man kan tjene mere penger. Og hvor ideen de spinner på er fryktelig dårlig.

 

Det er basert på systemene i de amerikanske ligaene, der ingen kan rykke ned.

Lenke til kommentar
ili skrev (4 minutter siden):

Eg trur dette hadde vært gøy. Alle kampene hadde betydd mye mer enn nå. Gøyere å møte de beste i hver kamp enn jalla lag. Er vanlig at folk ikke liker forandring og følger saue mentalitet, men dette blir bra. Skulle gjerne sett de hadde lagd skikkelig liga med ca 20 lag der alle møtte alle hjemme og borte som en vanlig liga. 

Betydd mer hvorfor? Fordi du bare møter topplag hver eneste kamp? Det vil i så fall bare bety mer for styret og de i toppen, hvor alt handler om penger inn. 

Og bare fordi du tilhører "big six" med lang historie, så skal du automatisk være ønsket velkommen inn i en superliga, bare pga penger og historie? CL og Europaliga er noe man har gjort seg fortjent til igjennom godt spill i hjemlig liga. Det har ikke vært automatisk, det har aldri blitt plassert på sølvfat. Med dette luker de dermed ut uønsket konkurranse, nettopp fordi de er redde konkurransen som oppstår. Selv mindre pengesterke lag viser seg å kunne hamle opp, og big six er ikke like lenger så definert som tidligere.

For en idrett som allerede er pengedopet så det synger etter, blir dessverre ikke dette særlig bedre. Og for de som noen gang har sett en NBC/CNBC-sending av Premier League, vet man hvor trist det er. Reklame trykket inn ved hver eneste mulighet. Ironien med fotball som en plattform er jo at amerikansk media har vært lite villige, nettopp fordi reklame er så vanskelig å vise. 45x2 min fri flyt med fotball frem til pause er et mareritt for amerikanske kanaler. Det blir vel noen løsninger her etterhvert 🤕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Det er basert på systemene i de amerikanske ligaene, der ingen kan rykke ned.

Haha, ja, det fungerer nok bedre i et land enn et kontinent hvor ikke alle de beste vil være med engang. 

Dette er jo også slik det fungerer i f.eks. League of legends, hvor lagene kan kjøpe seg plass i ligaen. Hvis det går for dårlig med et lag og det ikke har god nok økonomi eller konkurranseevne, så er plassen din up for sale...

 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (4 minutter siden):

 

Allerede så hører man mye klaging fra trenere og spillere, når man på en onsdag kveld spiller kamp ute i Europa, for så og måtte spille kamp i hjemlig liga på en lørdag. Reising, slitne spillere - økt skaderisiko, for kort oppladning. Dette løser jo ingenting av dette i hvert fall. Så skal man i FA-cup, ligacup, det hele. Hvor mange kamper vil lagene ende opp med å spille i en fotballsesong?

Lenke til kommentar
Sitat

Liverpool Football Club can confirm that we have joined Europe's leading clubs in agreeing to form a new competition, the European Super League.

A joint statement released by all 12 founding clubs can be found below, with further information being made available in due course.

We are committed to working with all stakeholders, particularly supporters, as plans for the competition develop.

United har det på hjemmesiden sin - https://www.manutd.com/en/news/detail/leading-football-clubs-announce-new-super-league-competition-18-april-2021

De andre klubbene sikkert også.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Vertical^ said:

Betydd mer hvorfor? Fordi du bare møter topplag hver eneste kamp? Det vil i så fall bare bety mer for styret og de i toppen, hvor alt handler om penger inn.   🤕

Pga kamper mot midjylland og krashnikava ikke føles veldig champions league aktig. De hiver inn flere og flere lag. De skal utvide enda en gang nå og blir litt tåpelig når topp lagene stiller med reservelagsspillere i turneringen som skal være for mestere. Da møter eg heller real og barca.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Vertical^ said:

Allerede så hører man mye klaging fra trenere og spillere, når man på en onsdag kveld spiller kamp ute i Europa, for så og måtte spille kamp i hjemlig liga på en lørdag. Reising, slitne spillere - økt skaderisiko, for kort oppladning. Dette løser jo ingenting av dette i hvert fall. Så skal man i FA-cup, ligacup, det hele. Hvor mange kamper vil lagene ende opp med å spille i en fotballsesong?

Dette er istedenfor champions league hvor de øker antall kamper. Så det blir lignende antall kamper 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...