Gå til innhold

Kjøpe ny bil, med betalingsanmerkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan forhandle ned det totale beløpet du skylder, dersom du kan betale ned et større beløp / hele gjelda samlet. Dersom du ringer kreditorene dine og sier "jeg kan by XXX - og betale en gang for alle" .... er det faktisk veldig realistisk at du sparer 20 - 30% på dette. Jeg antar det er inkasso du har. Er det et inkassobyrå og det står "resterende gjeld" - er det veldig vanlig å prute på dette beløpet. 

Ellers for å svare på spørsmålet ditt; ja - du kan kjøpe ny bil. Men kreditorene vil ta kredittsjekk av deg og sjekke skattemeldingen årlig. Når de ser du har formue; kan de begjære utleggsforening. Så kommer Namsmannen og tvangsselger bilen. Ved utleggsforening sjekker Namsmannen uansett om du har biler eller annen formue tilgjengelig. Så det er dårlige odds for at du får beholde bilen. Kanskje et års tid. Plutselig får du et utleggsforening - og da har du tapt veldig mye penger. 

Det sier seg selv at du bør ordne opp i gjelda du har før du gjør slike kjøp. Regner med du også vet dette!

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (13 minutter siden):

Takk for alle svar, setter veldig pris på det.

Er enig med at det er mest fornuftig å betale ned gjelden, også deretter gå til anskaffelse av ny bil etter hvert. Blir nok den retningen jeg skal gå. Ganske kjedelig å få den nye bilen tvangssolgt, om jeg skulle ha kjøpt den fremfor å betale ned gjeld. 

Men det kan vel gå bra dersom kjæreste/samboer, som ikke har betalingsanmerkninger, kjøper den nye bilen? Dette skjer da ved at jeg overfører pengene til ham/henne, og vedkommende står for kjøp samt tegning av forsikring.
Går det?

Hvis du har penger kontant fra et bankran eller lignende så tror jeg at standard prosedyre er å gi penger til ektefelle/familie slik at de kan gjøre investeringer og dekke løpende forbruk som du nyter godt av.

Hvis du har spart opp 0.5 mill i banken og overfører det til sambo slik at hun kan kjøpe en felles (?) bil til dere så spørs det om ikke noen vil stille spørsmål til den transaksjonen når du misligholder lånet?

Vær smart. Betal ned gjelda di.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kris85 said:

Du kan forhandle ned det totale beløpet du skylder, dersom du kan betale ned et større beløp / hele gjelda samlet. Dersom du ringer kreditorene dine og sier "jeg kan by XXX - og betale en gang for alle" .... er det faktisk veldig realistisk at du sparer 20 - 30% på dette. Jeg antar det er inkasso du har. Er det et inkassobyrå og det står "resterende gjeld" - er det veldig vanlig å prute på dette beløpet. 

Ellers for å svare på spørsmålet ditt; ja - du kan kjøpe ny bil. Men kreditorene vil ta kredittsjekk av deg og sjekke skattemeldingen årlig. Når de ser du har formue; kan de begjære utleggsforening. Så kommer Namsmannen og tvangsselger bilen. Ved utleggsforening sjekker Namsmannen uansett om du har biler eller annen formue tilgjengelig. Så det er dårlige odds for at du får beholde bilen. Kanskje et års tid. Plutselig får du et utleggsforening - og da har du tapt veldig mye penger. 

Det sier seg selv at du bør ordne opp i gjelda du har før du gjør slike kjøp. Regner med du også vet dette!

Tusen takk. Det var veldig god informasjon! 

Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (11 minutter siden):

Men det kan vel gå bra dersom kjæreste/samboer, som ikke har betalingsanmerkninger, kjøper den nye bilen? Dette skjer da ved at jeg overfører pengene til ham/henne, og vedkommende står for kjøp samt tegning av forsikring.

Går det?

Om namsmannen kjem fram til at det bilen som står på t.d. sambuar i realiteten er din, kan dei fint tvangsselja han. Det er det eldste trikset i boka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Hvis du har penger kontant fra et bankran eller lignende så tror jeg at standard prosedyre er å gi penger til ektefelle/familie slik at de kan gjøre investeringer og dekke løpende forbruk som du nyter godt av.

Hvis du har spart opp 0.5 mill i banken og overfører det til sambo slik at hun kan kjøpe en felles (?) bil til dere så er spørs det om ikke noen vil stille spørsmål til den transaksjonen når du misligholdet lånet?

-k

Jepp, akkurat det jeg hadde i bakhodet. Ender nok ikke godt å blande inn familie/venner i dette.

Det beste er nok å betale ned gjeld, og prioritere det først.

Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (44 minutter siden):

Det var litt det jeg fryktet. Det blir vel registrert at jeg har gått til anskaffelse av ny bil og det vil vel kreditorene få beskjed om regner jeg med? 

Har du vurdert å slå deg selv konkurs eller tenker du å ha dette hengende med deg resten av livet?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kaffekoppen53 said:

Bare lufter tanker her, har ikke gjort noe ulovlig :)

Du lufter ein intensjon. For å si det slikt vil det ikkje sjå bra ut for deg i retten om kreditorene såg denne tråden.

Om du byrje prøve triks med familie, slekt og kjære byrje me vandre inn på svindel. Kanskje du kjem unna med det i eit par år, men det er snakk om når, ikkje om smellen kjem sida du allereie har kreditorer i nakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Du lufter ein intensjon. For å si det slikt vil det ikkje sjå bra ut for deg i retten om kreditorene såg denne tråden.

Om du byrje prøve triks med familie, slekt og kjære byrje me vandre inn på svindel. Kanskje du kjem unna med det i eit par år, men det er snakk om når, ikkje om smellen kjem sida du allereie har kreditorer i nakken. 

Sant, skjønner at det er helt høl i hue. Jeg skal betale tilbake det jeg skylder, og sånn er det bare.

Trengte kanskje bare å starte denne tråden for å få en slags bekreftelse på at det jeg stilte spørsmål om var ikke det fornuftige eller riktige tingen å gjøre.

Endret av Kaffekoppen53
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Blir ikke kvitt gjelden selv om man slår seg selv konkurs.

Kun AS hvor dette fungerer. 

Jeg er ingen ekspert men å slå seg personlig konkurs vil så vidt jeg vet gjøre at du vil bli kvitt gjelden - du vil dog måtte gå gjennom en ganske lei prosess i et par år, 5 eller 10 hvor fokus er å inndrive så mye som mulig før man så blir gjeldsfri uavhengig av hvor mye som gjenstår.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 timer siden):

Gjeldssanering kalles det. Da skal alt utenom livsopphold gå til betaling av gjeld i 5 år. Dette er en siste utvei. Livet står på vent i 5 år mens man blir eldre og taper gode år.

Takk! Men etter disse årene er man da altså 'ferdig' å regne? Litt av poenget er vel at man skal kunne bli ferdig og gå videre.

Lenke til kommentar

Eg forstår det slik at ettersom du har betalingsanmerkningar så har du nødvendigvis uteståande gjeld som ikkje er betalt.

Reint praktisk så er det som andre har skrevet ingenting i vegen for at du kan bruke pengar du har til rådigheit til å kjøpe bil i staden for å betale gjeld. Betalingsanmerkningane er i all hovudsak berre til hinder for å ta opp lån, ikkje bruk av pengar.
Det sagt så risikerer du at kreditor krev at du selg eigendelar når du står registrert med formue, noko som fort fører til at du må selge bilen (mest sannsynleg med eit vesentleg verditap) og at pengane frå salget går rett til kreditor. Reint praktisk vil du derfor være dårlegare stilt om du prioriterer å kjøpe bil i staden for å betale ned gjelda.

Det kjem nok også ann på kor stor gjeld du har igjen, men ettersom du ikkje vurderer å betale ned restgjeld og heller kjøpe ein billegare bil så forstår eg det slik at den ubetalte gjelda utgjer vesentleg mykje meir enn berre nokre titusenar.
Har du nokon form for nedbetalingsavtale med kreditorane eller har du betalingsanmerkingar fordi du har ubetalte inkassosaker utan å ha snakka med eller forhandla med kreditor?
Har du ein halv million til rådigheit så har du gode muligheiter til å forhandle på gjelda mot ei større nedbetaling.
Eit anna alternativ kan også være å gjere avtale om nedbetaling med kreditor. Som ledd av ein slik avtale er det ikkje utenkeleg at du kan få lov til å bruke delar av formuen din på å kjøpe bil om det at du har eigen bil er av betydning for å til dømes kunne jobbe og dermed få inntekt til å betale ned gjelda på (eller av andre gode grunnar).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kaffekoppen53 skrev (På 18.4.2021 den 20.39):

Takk for alle svar, setter veldig pris på det.

Er enig med at det er mest fornuftig å betale ned gjelden, også deretter gå til anskaffelse av ny bil etter hvert. Blir nok den retningen jeg skal gå. Ganske kjedelig å få den nye bilen tvangssolgt, om jeg skulle ha kjøpt den fremfor å betale ned gjeld. 

Men det kan vel gå bra dersom kjæreste/samboer, som ikke har betalingsanmerkninger, kjøper den nye bilen? Dette skjer da ved at jeg overfører pengene til ham/henne, og vedkommende står for kjøp samt tegning av forsikring.
Går det?

Det går fint. Om forholdet går skeis har hun jo fått seg en bil til 500.000 gratis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...