Gå til innhold

Kjøpe ny bil, med betalingsanmerkninger


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en del betalingsanmerkninger, men trenger sårt en ny bil. Vil helst kjøpe en ny, som jeg vil ha i flere år.

Er det mulig å kjøpe en ny bil, ved å betale hele summen. Dra bankkortet? 

Er klar over at med betalingsanmerkninger vil man ikke ha mulighet til å søke om billån. 

Er det også noe konsekvenser for å kjøpe en ny bil, fremfor å prioritere å betale ned tilbake gjeld/lån knyttet til betalingsanmerkninger? 

 

Håper noen har svar. 

 

Endret av Kaffekoppen53
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har anmerkninger på diverse forbrukslån, men bare lufter spørsmålet om det er mulig å kjøpe en ny bil om man har full kjøpesum tilgjengelig. For å unngå å søke om billån. 

Og samtidig lurer på det er noe konsekvenser med kreditorer om man bevisst ikke velger å betale ned gjeld som første prioritert. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sampson said:

Om jeg forstår hva du mener riktig så har du gjeld som du i dette tilfellet tenker å misligholde. Du kan godt kjøpe bil, men det kan være at kreditorene dine vil ta pant i bilen og/eller tvangsselge den - som kan påføre deg stort tap.

Det var litt det jeg fryktet. Det blir vel registrert at jeg har gått til anskaffelse av ny bil og det vil vel kreditorene få beskjed om regner jeg med? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Eulogy said:

Har ikke noe å si. Det taes pant uansett fordi kreditorene vil ha betalt. 

For all del, men om eg plukker opp ein bil til 50k mens eg skylder mange hundre tusen spørs det ikkje om kreditorene er forstått med at ein treng bil.

Blod frå stein og alt det.

3 minutes ago, Kaffekoppen53 said:

Det er snakk om en ny bil fra butikk, til rundt 500 000kr. 

Kva slags summer skylder du egentlig at du har betalingsanmerkninger, men kan kjøpe nybil til 500k?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (41 minutter siden):

Hei. 

Har en del betalingsanmerkninger, men trenger sårt en ny bil. Vil helst kjøpe en ny, som jeg vil ha i flere år.

Er det mulig å kjøpe en ny bil, ved å betale hele summen. Dra bankkortet? 

Er klar over at med betalingsanmerkninger vil man ikke ha mulighet til å søke om billån. 

Er det også noe konsekvenser for å kjøpe en ny bil, fremfor å prioritere å betale ned tilbake gjeld/lån knyttet til betalingsanmerkninger? 

 

Håper noen har svar. 

 

Det er mulig å kjøpe en ny bil hvis du har penger å betale med.

Hvis du har gjeld som du ligger an til å ikke greie å betjene, hadde det ikke vært bedre (billigere, mindre stress) å fokusere på å betale denne og heller kjøpe en rimeligere bil?

Jeg har aldri hatt betalingsproblemer, men jeg antar at det er enklere hvis du spiller med åpne kort ovenfor kreditor. Hvis du trenger en bil for å komme deg på jobb slik at du kan betale ned så vil vel kreditor være med på det?

Jeg solgte nylig en liten Ford Focus som var gått lite, var ganske pen, og gikk for litt over 50.000. Som bruksgjenstand kan den potensielt trille i 10 år til med små utgifter. Fra et kost:nytte ståsted er det vanskelig å slå det, med mindre du har mye utgifter knyttet til bom/ferge, da kan kanskje en gammel Nissan Leaf være et bedre valg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (7 minutter siden):

Det er snakk om en ny bil fra butikk, til rundt 500 000kr. 

Det er nesten så jeg tror du troller. 
Du vurderer å kjøpe en bil til 500.000,- fremfor å betale ned på gjeld som er misligholdt?
Det blir en særdeles dyr bil.

Da er det sannsynligvis bedre å betale ned gjelden så du blir kvitt betalingsanmerkningene og så ta lån på bilen.
Når du er kvitt anmerkningene bør det være mulig å få tatt opp lån med pant i bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, setter veldig pris på det.

Er enig med at det er mest fornuftig å betale ned gjelden, også deretter gå til anskaffelse av ny bil etter hvert. Blir nok den retningen jeg skal gå. Ganske kjedelig å få den nye bilen tvangssolgt, om jeg skulle ha kjøpt den fremfor å betale ned gjeld. 

Men det kan vel gå bra dersom kjæreste/samboer, som ikke har betalingsanmerkninger, kjøper den nye bilen? Dette skjer da ved at jeg overfører pengene til ham/henne, og vedkommende står for kjøp samt tegning av forsikring.
Går det?

Lenke til kommentar
Kaffekoppen53 skrev (1 minutt siden):

Takk for alle svar, setter veldig pris på det.

Er enig med at det er mest fornuftig å betale ned gjelden, også deretter gå til anskaffelse av ny bil etter hvert. Blir nok den retningen jeg skal gå. Ganske kjedelig å få den nye bilen tvangssolgt, om jeg skulle ha kjøpt den fremfor å betale ned gjeld. 

Men det kan vel gå bra dersom kjæreste/samboer, som ikke har betalingsanmerkninger, kjøper den nye bilen? Dette skjer da ved at jeg overfører pengene til ham/henne, og vedkommende står for kjøp samt tegning av forsikring.
Går det?

Om du har samvittighet så unnlater du å dra samboeren din inn i dine problemer, siden det er hun som må leve med dårlig kreditt når du omsider kommer til å misligholde lånet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...