Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte Villavent sentralavtrekk, eller sette opp avtrekksvifter?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i en enebolig fra 1983, som har Villavent sentralavtrekk som dekker bad, vaskerom og et lite toalett. Motoren i denne lager nå ulyder, noe som ikke er unaturlig mtp. alderen på anlegget. Vi planlegger nå å bytte taket på huset, og ser da på net som naturlig å gjøre noe med Villavent'en som står på kaldloftet.

Samtidig kjenner jeg på at jeg egentlig ikke er så begeistret for den løsningen. Avtrekket oppleves som middels, og har måttet stå på til alle døgnets tider i tilfelle noen glemmer å skru den på etter dusjing. Jeg vurderer derfor i stedet å bare sette opp avtrekksvifte med fuktighetssensor i de rommene som trenger det (vaskerom og bad), men jeg lurte på om noen her har noen tanker om det, da jeg har generelt lite peiling på både våtrom og ventilasjon.

Endret av bjokys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du åpnet viften? Hvis viften aldri har vært renset, så har du en sterkt redusert vifteeffekt. Hvis den også har vært (du sier den ikke er det nå) koblet til kjøkkenvifte er det garantert ganske tett. Man kan legge til sensor på bad, slik at det slår seg på selv.

Ulyden kan like gjerne bare være at all dritten i den sliter på å dra viften rundt. Men, alder er selvsagt mest sannsynlig faktor.

Mitt innspill er om dårlig effekt skyldes et ikke renset viftesystem. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...