Gå til innhold

LCD eller OLED? Vi tester hvilken skjerm som gir den beste opplevelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oled har nok det beste utgangspunktet. Selv om detaljer drukner i sortnivået så kan en jo kalibrere riktig til de lysforholdene en normalt bruker den i. For min del holder IPS til vanlig bruk selv om bildet ikke akkurat var flatterende ved direkte sammenligning. En kunne nok justet det litt mer likt, men da mister man litt av saken.

Lenke til kommentar

Viktigheten av god innsynsvinkel er litt overdrevet, synes jeg. Den som bruker en laptop sitter uansett rett foran skjermen og er ikke avhengig av god innsynsvinkel. I noen tilfelle kan det selvsagt være aktuelt at flere skal se på skjermen. Men hvis du sitter på et offentlig sted, f.eks. på en flyplass eller i et fly, kan det være greit at ikke så mange andre har godt innsyn til skjermen.

Lenke til kommentar

Hva menes med "de vanlige PC-ene de blir tildelt"? Disse fremstår som svært så rimelige sammenlignet med hva vi betaler for maskiner til profesjonelt bruk og tåler kanskje egentlig ikke sammenligning heller.

LCD-skjermen her fremstår da også som betraktelig dårligere enn et standard "profesjonelt" IPS-panel.

Lenke til kommentar
Roy Olsen skrev (19 minutter siden):

Hva menes med "de vanlige PC-ene de blir tildelt"? Disse fremstår som svært så rimelige sammenlignet med hva vi betaler for maskiner til profesjonelt bruk og tåler kanskje egentlig ikke sammenligning heller.

LCD-skjermen her fremstår da også som betraktelig dårligere enn et standard "profesjonelt" IPS-panel.

Fremstår hvordan da? Når jeg sammenlignet Dell sin IPS og OLED så var det like tydelige forskjellen som angitt på bildene. IPS-skjermen er forøvrig hva som er anbefalt for de som driver med fargesensitivt arbeid, siden IPS-skjermer ikke må kalibereres etter lysstyrke.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 17.4.2021 den 12.49):

Jeg valgte OLED på min Dell laptop, og det er vanskelig å gå tilbake til vanlig LCD igjen.

Jeg er av samme oppfatning når det gjelder mobil- og nettbrettskjermer, etter å ha brukt AMOLED i flere år ser LCD blast ut. Når det gjelder PC, er det helt avgjørende at OLED-skjermen har høy nok oppløsning hvis det er snakk om PenTile for at det ikke skal se støyende ut etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg er mest interessert  i høyere oppløsning, helst 4K og utgangsport for å koble til ekstern skjerm, samt 16:10. 16:9 egner seg for video og spill, men er uegnet å jobbe med.

Det er helt utrolig at man fortsatt tviholder på 1080p og ingen mulighet for høyere oppløsning på ekstern skjerm. Dette er helt i bakleksa.

 

Lenke til kommentar

Bare lurer - sammenlikner man her (AM)OLED med gammeldags LCD med lysstoffrørteknologi som baklys eller med LED-baklys (såkalt LED-skjerm)? Sistnevnte er jo mange hakk hvassere og kan brukes per piksel på samme måte som (AM)OLED. Lysstoffrørvarianten gikk vel ut på dato for 10 år sia?

Lenke til kommentar
RoyK skrev (6 timer siden):

Bare lurer - sammenlikner man her (AM)OLED med gammeldags LCD med lysstoffrørteknologi som baklys eller med LED-baklys (såkalt LED-skjerm)? Sistnevnte er jo mange hakk hvassere og kan brukes per piksel på samme måte som (AM)OLED. Lysstoffrørvarianten gikk vel ut på dato for 10 år sia?

Så vidt jeg vet, brukes ikke "LED per pixel" når man snakker om LCD-skjerm med LED-lys. Forskjellen er bare at man bytter ut bakbelysningen eller kantbelysningen med led-lamper fremfor lysstoffrør, men ellers er prinsippet likt.

"LED per pixel" er det vi kaller OLED, og er altså den viktigste forskjellen fra en LCD-skjerm, nemlig at hver pixel er en egen LED-diode, fremfor flytende krystaller som blir belyst.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (51 minutter siden):

"LED per pixel" er det vi kaller OLED, og er altså den viktigste forskjellen fra en LCD-skjerm, nemlig at hver pixel er en egen LED-diode, fremfor flytende krystaller som blir belyst.

Nesten. O'en i OLED står for Organisk, og OLED er mer sammenlignbart med gamle CRT TVer, da begge bruker orgnanisk materiale som aktiveres og lyser, noe som gjør inn brenningen så mye verre. Der hvor CRTen hadde en elektrokanon bak som aktiverte materialet, så er OLEDen slik i hver eneste pixel.

LED pr pixel TVer finnes, men fortsatt så får de ikke laget LEDene små nok for at det blir aktuelt for vanlige folk. Samsung har det på sine. Kalles MicroLED. Samsung er vel nede i 110" nå: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bnkekk/samsung-lanserer-110-tommers-microled

Men den teknologien bør nok få ett annet navn, da andre også bruker Micro og Nano LED som navn på vanlig LCD med LED baklys med mange soner. TLC bruker det på sine TVer som ett eksempel.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Nesten. O'en i OLED står for Organisk, og OLED er mer sammenlignbart med gamle CRT TVer, da begge bruker orgnanisk materiale som aktiveres og lyser, noe som gjør inn brenningen så mye verre. Der hvor CRTen hadde en elektrokanon bak som aktiverte materialet, så er OLEDen slik i hver eneste pixel.

LED pr pixel TVer finnes, men fortsatt så får de ikke laget LEDene små nok for at det blir aktuelt for vanlige folk. Samsung har det på sine. Kalles MicroLED. Samsung er vel nede i 110" nå: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bnkekk/samsung-lanserer-110-tommers-microled

Men den teknologien bør nok få ett annet navn, da andre også bruker Micro og Nano LED som navn på vanlig LCD med LED baklys med mange soner. TLC bruker det på sine TVer som ett eksempel.

Klar over at O i OLED kommer av det organiske materialet, men den er 1 LED = 1 Pixel, og derved "LED per Pixel".

Som sagt, jeg pekte på hovedforskjellen, så da tok jeg ikke å "vannet ut" beskrivelsen ved å komplisere til bildet. Jeg holdt meg til nok informasjon til å beskrive forskjellen i den delen av oppbyggingen.

Men, vi er forsåvidt enige om at det er mere som er forskjell. Det var bare uvesentlig å ta med, synes jeg.

Lenke til kommentar

Er ikke slik at oled er bedre uansett hva, har hatt telefoner av forskjellige merke med oled som hadde ekstremt mye dårligere skjerm enn lg g serie med ips. Men dette er noen år siden.

Samsung har jo ihvertfall hatt eller muligens også har problemer med sort nivået og burnin. Har også sett at på eldre Samsung modeller så blir farggjengivelsen dårligere over tid.

Og spesielt det at oled panelet knuste før glasset var ekstrem nedtur, men akkurat dette er fikset nå med fleksible paneler bygget på plast istedenfor glass.

Men skulle jeg valgt mellom en god oled vs god ips så hadde jeg gått for oled, Ihvertfall på tv og mobil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (39 minutter siden):

Burn-in på Samsung sine 15" 4K-paneler forekommer ikke. Heller ingen betydelig blueshifting. OLED har modnet veldig de siste årene.

Det er veldig sterke ord å bruke, spesielt om en teknologi som er nesten like påvirket av det som Plasma var i sin tid. De har blitt betydelig bedre, men hvitt det? Selv å Samsung sine telefoner så skjer det fra tid til annen at det har forekommet.

Selv VA paneler har "innbrenning" på fast inn hold på PC skjermen. Ser det tydelig på min egen når det kommer riktig farge på hele skjermen.

Lenke til kommentar
_Brukernavn_ skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk innbrenning i OLED-skjermen til Samsung S7, så jeg er fremdeles litt skeptisk til OLED på PC med mye statisk på skjermen. Har OLED til TV, og vil aldri kunne har en LCD igjen der.

Som jeg skrev rett ovenfor så forekommer det ikke burn-in på Samsung sine 15" 4K-skjermer, forutsatt at man har et normalt bruk (i.e. ikke bruker den som infodisplay)

Jeg har hatt min i 2 år, og bortsett fra å ikke la skjermen stå på hele dagene så har den ikke fått noen spesialbehandling. Jeg har heller ikke hørt om burn-in på noen av eierforumene jeg er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...