Gå til innhold

KOMMENTAR: Eg har mista all tru på at marknaden normaliserer seg det neste halvåret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg frykter en bivirkning av denne situasjonen. De siste månedene har illustrert hvor mye folk er villige til å betale for skjermkort. Høye priser vil vedvare over lang tid, noe som kan lede til at slike høye priser normaliseres.

Det vil derfor ikke overraske meg om både Nvidia og AMD skrur opp prisene betraktelig når neste generasjon skjermkort lanseres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Donkey Kong said:

Jeg frykter en bivirkning av denne situasjonen. De siste månedene har illustrert hvor mye folk er villige til å betale for skjermkort. Høye priser vil vedvare over lang tid, noe som kan lede til at slike høye priser normaliseres.

Det vil derfor ikke overraske meg om både Nvidia og AMD skrur opp prisene betraktelig når neste generasjon skjermkort lanseres.

Jeg er forsiktig optimistisk. Nå er jo litt av greia at alle skal ha diverse datautstyr fordi de må sitte inne og sture hele dagen pga. pandemien. Skal ikke se bort ifra at en del har fått nok av å sitte foran skjermen etterhvert som man åpner opp igjen og derfor tar det roligere på gamingen.

Og så kan det være at folk lærer at en fint kan spille veldig veldig mange gode spill på selv en seks år gammel GPU.

Lenke til kommentar

Dette kan fort bli spikeren i kista for PC som spillmaskin. Alt har en grense, og når man må betale blodpris for kort som medfører at man må skru ned de fleste innstillinger er det rett og slett ikke i nærheten av å være verdt det. Selv de dyreste kortene er ikke bedre enn at de leverer omtrent det man forventer av et toppkort, men heller ikke noe mer. Man betaler nå veldig mye for veldig lite.

Jeg er klar til å hoppe av karusellen når dagens maskin kneler, for jeg har nok andre hobbyer til at jeg ikke har tenkt til å godta noe i nærheten av dagens situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rtx 3080 kortet som er linket til er til salgs for 8500 på elkjøp med bekreftet lagerdato innen en uke og jeg fikk igjennom bestillingen.......

Hva er galt?

 

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/216111/gigabyte-geforce-rtx-3080-10gb-gaming-oc?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Computing

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Pc er solgt for litt siden etter 30 år fanatisme. Kun mac her i huset nå.  Ps5 og Xbox series X til å spille på en 86" 4K tv med 120 FPS.
Glad jeg endelig slipper å være med på dette rotteracet om raskest og best maskin for noen få fps på en knøttliten skjerm . Det pengene der bruker jeg nå på spill, og får også en mac eller to for den prisen på et par år... Det er dyrt det dere holder på med, tro meg, jeg vet. (brukt flere hundre tusen selv på pc helt siden X386 og Win 3.11 kom for en mannsalder siden)

Endret av Ghost pirate LeChuck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
34 minutes ago, Ghost pirate LeChuck said:

Pc er solgt for litt siden etter 30 år fanatisme. Kun mac her i huset nå.  Ps5 og Xbox series X til å spille på en 86" 4K tv med 120 FPS.
Glad jeg endelig slipper å være med på dette rotteracet om raskest og best maskin for noen få fps på en knøttliten skjerm . Det pengene der bruker jeg nå på spill, og får også en mac eller to for den prisen på et par år... Det er dyrt det dere holder på med, tro meg, jeg vet. (brukt flere hundre tusen selv på pc helt siden X386 og Win 3.11 kom for en mannsalder siden)

Nå vil jeg ikke starte en hel konsoll versus PC-debatt her, men en kan fint være lykkelig PC-spiller uten å oppgradere noe oftere enn hver gang en ny konsoll-versjon kommer ut. Og en trenger ikke spille på "knøttliten skjerm" heller. 

Men klart, hvis en føler en alltid må sitte på det beste når en først er på PC, blir det fort dyrt, det er sant. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (17 minutter siden):

Nå vil jeg ikke starte en hel konsoll versus PC-debatt her, men en kan fint være lykkelig PC-spiller uten å oppgradere noe oftere enn hver gang en ny konsoll-versjon kommer ut. Og en trenger ikke spille på "knøttliten skjerm" heller. 

Men klart, hvis en føler en alltid må sitte på det beste når en først er på PC, blir det fort dyrt, det er sant. 

Pretty much. Det er først i år jeg har hatt problemer med en GTX 970. Cyberpunk halta og gikk bare så vidt det var. Ellers har alt som kom ut vært optimalisert for eldgamle konsoller, så skjermkortet har hengt med helt greit. Unntaket blir selvfølgelig om en spiller mye i racing eller FPS sjangeren.

Nedturen er at i situasjoner som det hvor man nå er nødt til å oppgradere så er skjermkort markedet fullstendig på trynet.

Endret av Dberg
Lenke til kommentar

I.h.t. Pat Gelsinger (CEO Intel) må vi forvente forstyrrelser i halvlederleveranser inn i 2023. Nå er dette basert på tiden det tar å bygge opp ny kapasitet, så om etterspørselen plutselig faller de neste 12 månedene så kan situasjonen bedre seg.

Det betyr ikke nødvendigvis av det blir like kritisk som det er akkurat nå hele tiden, men mye vil ha lite forsyning lenge.

Så skal vi ha i mente at Pat er nok ute å fisker litt etter offentlige incentiver til å bygge nye fabber.

En oppside er at både EU og USA har etter hvert våknet til at taiwan og kina er noe ubehagelig kritisk for verdens halvlederforsyninger med de risikoene det innebærer, så over de neste fem årene forventer jeg å se en ikke ubetydelig oppramping av fabkapasitet som kan gi billige halvledere senere.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...